AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:28 #1 Skrevet onsdag kl. 19:28 Noen som vil dele erfaringer rundt humør/hormoner som andregangsgravid? Var det store forskjeller fra første graviditet? Og hvor tett i alder var det mellom barna? Jeg ble gravid rundt 3 måneder etter forrige fødsel, uplanlagt, og føler jeg ikke kjenner meg selv igjen. Mye irritabel og nedfor. Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:16 #2 Skrevet torsdag kl. 10:16 Man får ikke mer eller mindre hormoner for hver graviditet. Hvordan hormoner påvirker en, er individuelt og ikke basert på hvor mange barn man har fått. Ingen av mine svangerskap har vært like, hormonelt sett har de nok vært like, selv om andre ting var ulikt.. Anonymkode: 420a5...126 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:55 #3 Skrevet torsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man får ikke mer eller mindre hormoner for hver graviditet. Hvordan hormoner påvirker en, er individuelt og ikke basert på hvor mange barn man har fått. Ingen av mine svangerskap har vært like, hormonelt sett har de nok vært like, selv om andre ting var ulikt.. Anonymkode: 420a5...126 Takk for svar. Ok, jeg har hørt noen andre fortelle om at de var relativt stabile med barn nr 1, men at med nr 2 var det mye hormoner som herjet. Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:58 #4 Skrevet torsdag kl. 10:58 Jeg var mer sliten i graviditet nr 2 og 3, for da hadde jeg jo barn 1 og 2 å passe på. Kan det være en bidragsyter for deg også? Anonymkode: 6b0e8...f52 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:00 #5 Skrevet torsdag kl. 11:00 Jeg er nå gravid med nummer to og det blir 14 måneder mellom de om alt går som planlagt. Forrige graviditet var jeg ganske rolig men denne gangen har jeg kortere lunte og mer følelsesstyrt. Jeg tror det er pga hormonene siden jeg både ammer og er gravid. I tillegg har jeg en veldig aktiv liten unge som jeg er i permisjon med nå så jeg får ikke slappet like godt av som ved forrige svangerskap og derfor koster det litt mer. Dersom du føler deg helt fjern så kan det være lurt å snakke med noen. Skal sies at når baby var 4 måneder så skjedde det et skifte igjen og jeg angret nesten på første barnet, men det gikk over etter 4 uker ca. Anonymkode: 7efbd...c28
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl. 11:21 #6 Skrevet torsdag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar. Ok, jeg har hørt noen andre fortelle om at de var relativt stabile med barn nr 1, men at med nr 2 var det mye hormoner som herjet. Anonymkode: 07008...d56 Tipper det i realiteten handlet om at de var mer slitne med nummer to, siden de allerede hadde en liten å ta seg av og ikke bare kunne ta vare på seg selv, slik man kan med førstemann. Søvnmangel, stress og slitenhet gjør at man blir mer ustabil i humøret, av noen tydeligvis tolka som "hormoner". 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:31 #7 Skrevet torsdag kl. 11:31 Jeg var er ca i uke 30 og har vært mye mer nede, sliten og gråtelabil samt mer sint og kortere lunte. Tror det handler mer om at jeg har et barn til og er presset til ytterste mtp på det fysiske og psykiske. Har lite reserverer og har rett og slett satt alt annet på hylla enn min lille og ektemann hvis jeg skal klare å komme gjennom. Har ikke lyst til å gjøre noe annet enn å sove og ligge å slappe av. Jeg er heldig og har et bhg barn så jeg sover lenge og mannen det meste hjemme. Hvis ikke hadde jeg vært ferdig. Men ja, tror man er mer ustabil pga man er mer sliten. Man har ikke den samme fleksibiliteten. Mitt tips er å bare gjøre det som gir deg energi + gjøre det du må (barnet ditt osv) Resten dropper du for å gi det selv ro. Anonymkode: e82e5...d44
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:41 #8 Skrevet torsdag kl. 16:41 Takk for alle svar. Jeg tenkte også kanskje det var litt hormonkrasj mtp at kroppen kanskje ikke helt har stabilisert seg etter forrige graviditet/fødsel, for så å bli gravid igjen med nye/økte hormoner bare 3 måneder senere. Men det gir selvfølgelig også mening at man er ekstra sliten mtp lite søvn og økt stress med liten baby. Samt er noen stoffskifteprøver litt avvikende, så tenkte kanskje det også kunne ha noe med humøret/psyken å gjøre. Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:28 #9 Skrevet torsdag kl. 18:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Ok, jeg har hørt noen andre fortelle om at de var relativt stabile med barn nr 1, men at med nr 2 var det mye hormoner som herjet. Anonymkode: 07008...d56 Det skyldes neppe mengde hormoner du har, men totalbelastningen som er annerledes. Noen er også mer hormonell hvis de venter et spesifikt kjønn, andre merker ikke forskjell. Noen reagerer kanskje annerledes på hormoner i ulike graviditeter pga amming, hvor tett på annen graviditet og fødsel etc... Tar trossalt 2 år etter en fødsel før man egentlig er tilbake til "normalen", så sier seg selv at totalbelastningen for kroppen gjerne er annerledes i graviditet 2 og 3... Men det handler ikke om mengden hormoner. Kroppen er annerledes, man sover mindre, man spiser mindre, man har barn man skal ta seg av, hverdagen er annerledes etc.. Listen er lang.. Anonymkode: 420a5...126
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:01 #10 Skrevet torsdag kl. 19:01 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det skyldes neppe mengde hormoner du har, men totalbelastningen som er annerledes. Noen er også mer hormonell hvis de venter et spesifikt kjønn, andre merker ikke forskjell. Noen reagerer kanskje annerledes på hormoner i ulike graviditeter pga amming, hvor tett på annen graviditet og fødsel etc... Tar trossalt 2 år etter en fødsel før man egentlig er tilbake til "normalen", så sier seg selv at totalbelastningen for kroppen gjerne er annerledes i graviditet 2 og 3... Men det handler ikke om mengden hormoner. Kroppen er annerledes, man sover mindre, man spiser mindre, man har barn man skal ta seg av, hverdagen er annerledes etc.. Listen er lang.. Anonymkode: 420a5...126 Ok, jeg ser du gjentar deg selv fra lenger oppe. Og jeg kjenner at gravidhormonene mine reagerer. Jeg skriver jo ikke noe om ang mengde hormoner her? Jeg sier som du skriver; at de herjer mer? Jeg spør om erfaringer og hvordan man har opplevd andre graviditet mtp humør/psyke. Og også gjerne dersom man blir gravid tett på forrige fødsel, mtp at kroppen enda ikke har nullstilt seg fra forrige runde. Gud i London. Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:56 #11 Skrevet fredag kl. 07:56 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok, jeg ser du gjentar deg selv fra lenger oppe. Og jeg kjenner at gravidhormonene mine reagerer. Jeg skriver jo ikke noe om ang mengde hormoner her? Jeg sier som du skriver; at de herjer mer? Jeg spør om erfaringer og hvordan man har opplevd andre graviditet mtp humør/psyke. Og også gjerne dersom man blir gravid tett på forrige fødsel, mtp at kroppen enda ikke har nullstilt seg fra forrige runde. Gud i London. Anonymkode: 07008...d56 Fint når man kan bruke gravidhormoner som unnskylding for alt ja , hvis de reagerer på svar på ditt eget innlegg 🤣 Det er fremdeles individuelt og ikke sånn at hormoner blir verre for hver graviditet. Men det er totalbelastningen som er problemet. Så problemet her er at du henger deg opp i hormonene, og ikke totalbelastningen. Anonymkode: 420a5...126
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:44 #12 Skrevet fredag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fint når man kan bruke gravidhormoner som unnskylding for alt ja , hvis de reagerer på svar på ditt eget innlegg 🤣 Det er fremdeles individuelt og ikke sånn at hormoner blir verre for hver graviditet. Men det er totalbelastningen som er problemet. Så problemet her er at du henger deg opp i hormonene, og ikke totalbelastningen. Anonymkode: 420a5...126 Ok, takk for ditt besøk Setter veldig pris på tilbakemeldingene dine! Som ikke svarer på det jeg spør om i det hele tatt, og ser ikke hvorfor du er så engasjert i denne tråden da. Men noen har jo mindre å bedrive dagene sine med. Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:55 #13 Skrevet fredag kl. 08:55 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Fint når man kan bruke gravidhormoner som unnskylding for alt ja , hvis de reagerer på svar på ditt eget innlegg 🤣 Det er fremdeles individuelt og ikke sånn at hormoner blir verre for hver graviditet. Men det er totalbelastningen som er problemet. Så problemet her er at du henger deg opp i hormonene, og ikke totalbelastningen. Anonymkode: 420a5...126 Det er som du skriver; individuelt. Jeg er gravid for annen gang, og reagerer annerledes dennes gangen. Etter første barn fikk jeg verre PMS og reagerer mer på hormoner. Hadde ikke snev av PMS eller trøbbel knyttet til syklus før dette. Jeg merker også at jeg er mer påvirket av hormoner i dette svangerskapet. Så ikke sikkert det er større mengde hormoner, men at jeg har blitt mer sensitiv mot dem. Anonymkode: cd5f7...1e3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:44 #14 Skrevet fredag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ok, takk for ditt besøk Setter veldig pris på tilbakemeldingene dine! Som ikke svarer på det jeg spør om i det hele tatt, og ser ikke hvorfor du er så engasjert i denne tråden da. Men noen har jo mindre å bedrive dagene sine med. Anonymkode: 07008...d56 Har svart deg på det flere ganger jeg.. Bare du som ikke liker svarer du får... Og det er et deg problem, ikke gravidhormoner sin skyld.. Anonymkode: 420a5...126
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:42 #15 Skrevet fredag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har svart deg på det flere ganger jeg.. Bare du som ikke liker svarer du får... Og det er et deg problem, ikke gravidhormoner sin skyld.. Anonymkode: 420a5...126 Men du har jo på en måte ikke det? Du gjentar gang på gang at man ikke får økte hormoner? Jeg etterspør erfaringer rundt det å gå gravid tett på forrige fødsel, samt om man opplever at humøret/hormoner slår verre ut enn ved første fødsel. Og du svarer gang på gang at det ikke har noe med MER hormoner å gjøre? Hadde vært noe helt annet om du sier at; ja, jeg synes andre gang var verre hormonelt. Eller; nei, jeg syntes det var relativt likt. Istedenfor kverulerer du rundt det at man ikke har MER hormoner andre gang man går gravid? Hvor leser du at jeg har spurt om dette? Dessuten kan jeg godt tro at man opplever større hormonkrasj hvis kroppen stadig ammer og man ikke har landet etter forrige graviditet enda. Men ok, det er mulig det er et meg-problem! Skjønner bare ikke hva du gjør her inne, når du hverken kan lese hovedinnlegget eller gi svar knyttet til det. Virker jo som at du kun er ute etter å kverulere. Og nei - jeg tror faktisk ikke jeg hadde giddet å bry meg om dette, hadde jeg ikke vært gravid. Og tro meg, det er absolutt ingen artig situasjon å føle seg så ustabil i humør og nedstemt osv. Jeg var ute etter tilbakemeldinger på hvordan, ja, nei, vet du hva, det står i HI. Lykke til, til deg også! Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Kommentarene over bør legges inn i boken: Hvordan ødelegge en gravid kvinnes dag? For å svare på spørsmålet ditt. Kroppen din er ikke i nærheten av restituert etter fødsel. Det sies det tar alt fra 2-7 år for kroppen å ha leget seg etter en graviditet og fødsel. Ser man på sjimpanser f.eks. venter de med å få nummer to. Ja, det er fysisk mulig, men det er ikke anbefalt. Nå skulle kroppen din ha fått restituere seg, mens du skal holde liv i og være i en boble med babyen din med amming og kos. Da sier det seg selv at det blir en større belastning for kroppen din å bli gravid når du nettopp kom ut av barselperioden. Anonymkode: bfba7...c74 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kommentarene over bør legges inn i boken: Hvordan ødelegge en gravid kvinnes dag? For å svare på spørsmålet ditt. Kroppen din er ikke i nærheten av restituert etter fødsel. Det sies det tar alt fra 2-7 år for kroppen å ha leget seg etter en graviditet og fødsel. Ser man på sjimpanser f.eks. venter de med å få nummer to. Ja, det er fysisk mulig, men det er ikke anbefalt. Nå skulle kroppen din ha fått restituere seg, mens du skal holde liv i og være i en boble med babyen din med amming og kos. Da sier det seg selv at det blir en større belastning for kroppen din å bli gravid når du nettopp kom ut av barselperioden. Anonymkode: bfba7...c74 Takk for svar, og forståelse. Det setter jeg pris på. Tror ikke jeg har en depresjon heller, eller fødselsdepresjon, da. Jeg er ute på ting, på barseltreff og babysang og turer osv. Men allikevel kan jeg våkne nedstemt, og svinger enormt i humør. Veldig lett irritabel, og blitt litt mer kverulant! Nå har jeg noen gode dager igjen, så det er vel bare å sette pris på, før det kanskje smeller igjen 😛 Anonymkode: 07008...d56
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Første som ingenting og null stress. Andre 7 år senere alle plager og hormoner i verden… var glad og fornøyd i første og er på skilsmissens rand denne runden med hiss og sinne. Han holder ut Anonymkode: 7b2f5...e7b
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar, og forståelse. Det setter jeg pris på. Tror ikke jeg har en depresjon heller, eller fødselsdepresjon, da. Jeg er ute på ting, på barseltreff og babysang og turer osv. Men allikevel kan jeg våkne nedstemt, og svinger enormt i humør. Veldig lett irritabel, og blitt litt mer kverulant! Nå har jeg noen gode dager igjen, så det er vel bare å sette pris på, før det kanskje smeller igjen 😛 Anonymkode: 07008...d56 Det er lett å føle seg nedstemt når kroppen er sliten. Jeg anbefaler deg å bruke tid på hvile, kos og så mye du kan med babyen du allerede har. Hun eller han må snart dele mammaen sin og spedbarnstiden får man aldri igjen. Anonymkode: bfba7...c74
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå