Gå til innhold

Erfaring med å flytte til innsatssonen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dro du, og opplevde du reelle økonomiske fordeler? Hvordan var det ellers i bo der?

Jeg vurderer det for neste år, kvitte meg med studielån og prøve noe nytt, men har aldri vært lenger nord enn Tromsø på helgetur. 

Anonymkode: a1939...bbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet noen år i Hammerfest. Hadde en god jobb der, min første etter endt utdanning. 

Var greit å få skrevet ned studielån og hadde lavere skatt. Vet ikke hvordan de gjør det når det kommer til lønnen, men tjenste ganske greit og. (Men tanke på jeg ikke hadde noe særlig ansiennitet). 

Anonymkode: 9eb09...11c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å svare på andre del av spørsmålet. Trivdes egentlig ganske godt, men jeg slet ganske mye mørketiden (til tross for at jeg er fra nordnorge selv). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg glemte å svare på andre del av spørsmålet. Trivdes egentlig ganske godt, men jeg slet ganske mye mørketiden (til tross for at jeg er fra nordnorge selv). 

Hva var det som gjorde mørketiden vanskelig, hvis jeg kan spørre om det? Jeg har absolutt null erfaring. Er det som å være  innestengt i en mørk kjeller…? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva var det som gjorde mørketiden vanskelig, hvis jeg kan spørre om det? Jeg har absolutt null erfaring. Er det som å være  innestengt i en mørk kjeller…? 

Hæ? Du er ikke innestengt. Det er bare mørkt. Som natt. Hele tiden.

Anonymkode: a2d51...66c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo som om det er natt hele tiden, i hvert fall hvis det er overskyet. Selv jeg som har bodd i nord hele livet synes det er tungt å ikke se dagslys i såpass lang tid.

Anonymkode: f83ef...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke flytt opp dit kun for pengenes del. Gjør det fordi du har lyst til å bo der. 
Vi har ett liv, og det lånet skal nok få nedbetalt uansett.

Anonymkode: c42df...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Du er ikke innestengt. Det er bare mørkt. Som natt. Hele tiden.

Anonymkode: a2d51...66c

Ja, jeg skjønner jo det, jeg bare lurte på om det var samme følelsen. Men det er vel mer som at det er natt hele tiden. Unntatt blåtimen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke flytt opp dit kun for pengenes del. Gjør det fordi du har lyst til å bo der. 
Vi har ett liv, og det lånet skal nok få nedbetalt uansett.

Har aldri vært der, så jeg har ikke lyst til å bo der, men jeg har definitivt lyst til å oppleve noe nytt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg skjønner jo det, jeg bare lurte på om det var samme følelsen. Men det er vel mer som at det er natt hele tiden. Unntatt blåtimen?

Hvis det er oppholdsvær ja. Ellers er det bekmørkt da og.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er oppholdsvær ja. Ellers er det bekmørkt da og.

Mente klarvær, ikke oppholdsvær 😅 Uansett er det ikke veldig stor forskjell, himmelen er mørkeblå istedenfor svart liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer som kveld/natt hele tiden midt i mørketiden. Men i starten og slutten av mørketiden er det noe dagslys, selv om solen ikke kommer over horisonten. Det virker heller ikke så mørkt hele tiden om det er snø.

Det som gjør det utfordrende for mange er at døgnrytmen blir forstyrret. Det er vanskeligere stå opp og våkne, uten dagslys. Kroppen henter energi fra dagslyset. Mange bruker dagslyslampe for å hjelpe på. 

Men så har du den andre siden av året. Midnattssol er fantastisk når man har ferie, men den gir mye av de samme utfordringene med døgnrytmen. Det er like mye lys når du står opp på morgenen, er ferdig på jobb, kommer ut fra kinoen, skal hjem fra byen, eller hjem fra nach. Det er som å spise kveldsmat, pusse tenner og gå til sengs kl 14. Man blender av soverommet med blendingsgardiner, noe som hjelper litt. 

Anonymkode: 3f175...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra Oslo til Finnmark for mange år siden, pga. jobb og studielånet, og stortrives :) Bor her fortsatt, er i samme jobb og har kjøpt bolig her. Bor i Alta. 

Mørketiden opplever jeg som grei. Litt verre med lyse sommernetter og jeg strever fortsatt litt med det. Men Finnmark har utrolig mye flott å by på. Mektig natur, mange fine steder (Øst-Finnmark er veldig fint), har vært på mange turer her oppe (alt fra Sørøya til Pasvik, Ekkerøy, Båtsfjord, Karasjok, telting på Seiland, Magerøya osv.). Jeg kommer nok til å bli i Finnmark i mange mange år til :) Fått mange gode venner her, et godt nettverk, trivelige naboer og et sjukt dyr snøfreser😅

Anonymkode: 1ed9d...8b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil få slettet studielån kan du flytte til utvalgte kommuner i Telemark også vel? Litt mer lys!

Anonymkode: 3a45d...057

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil få slettet studielån kan du flytte til utvalgte kommuner i Telemark også vel? Litt mer lys!

Litt forskjell på 80.000 og 25.000 :D I tillegg er alle kommunene jeg har sjekket i sone 5/6 så dyre kommunale avgifter at det ikke går i pluss. De har heller ingen skattelette, billigere strøm osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt forskjell på 80.000 og 25.000 :D I tillegg er alle kommunene jeg har sjekket i sone 5/6 så dyre kommunale avgifter at det ikke går i pluss. De har heller ingen skattelette, billigere strøm osv. 

Tokke har billig strøm, kraftkommune. 

Men hadde valgt Nord-Norge jeg og, for opplevelsen! Har reist dit mye (både sommer og vinter), og det hadde vært gøy. Men du bør ikke ha bare pengene slm motivasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Tokke har billig strøm, kraftkommune. 

Men hadde valgt Nord-Norge jeg og, for opplevelsen! Har reist dit mye (både sommer og vinter), og det hadde vært gøy. Men du bør ikke ha bare pengene slm motivasjon.

Hvorfor ikke?

jeg har som sagt aldri vært der og man lever bare en gang. Kanskje det blir kjempefint?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har aldri vært der, så jeg har ikke lyst til å bo der, men jeg har definitivt lyst til å oppleve noe nytt!

Hva med internasjonal arbeidserfaring? Flytt til utlandet for jobb. Det gjorde jeg, og det gjorde CVet svært attraktivt 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke flytte til Finnmark. Du kan flytte til Karlsøy kommune, ligger i Nord-Troms og er nabokommunen til Tromsø. Tar deg litt over 1/2 time å kjøre dit fra Tromsø.

Anonymkode: 8a21b...863

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med internasjonal arbeidserfaring? Flytt til utlandet for jobb. Det gjorde jeg, og det gjorde CVet svært attraktivt 

Har bodd i utlandet flere år tidligere, men nå vet jeg ikke helt hva jeg kunne jobbet som der eller hvor… Jeg er for gammel :D 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du trenger ikke flytte til Finnmark. Du kan flytte til Karlsøy kommune, ligger i Nord-Troms og er nabokommunen til Tromsø. Tar deg litt over 1/2 time å kjøre dit fra Tromsø.

Anonymkode: 8a21b...863

Hm, kan sjekke det ut. Vil helst bo litt sentralt også. Og definitivt nær sykehus.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...