Gå til innhold

Vask av hvit bil. Blir sprø 🤯 help

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Kan dere flinke bilentusiaster komme med noen gode tips til meg? 

Kjøpte meg ny bil for bare noen få måneder siden. Den er nå full i rusk under setene og på sidene av setene, i skinnene og rundt, som jeg IKKE får bort. Grus og småsteiner fester seg i mattene på gulvet og uansett hvor mye jeg støvsuger eller rister de så henger det fast. Videre har jeg langt hår og mattene er fulle i hårstrå, ser ut som en frisørsalong.  Jeg vil at mattene skal være helt plettfri og svarte. Har også plast matter oppå tekstilmattene uten at det beskytter nok.. Videre blir det slike lyse hvite streker på innsiden av dørene som ikke vil bort. Og en eller annen luring har klart å kaste noen bittesmå runde perler ned i et hull i døra som jeg sliter med å suge opp.

Å hvordan vasker jeg bort det griset som blir rundt felgene og nederst på listene «under» bilen, på utsiden? Jeg forsøkte med avfettingsspray og kjørte den inn i vaskehall, men den er fortsatt ikke skinnende ren altså. 

På forhånd takk for svar!😁🤩

Anonymkode: 11484...1c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Børster!

Svaret til begge spørsmålene er børster.

Interiøret: Bruk en oppvaskkost og, der du ikke ellers kommer til, hard tannbørste til å løsne grus og hår mens du støvsuger. Bare gnikk rett foran sugeåpningen. Det skal fungere. Skrapemerker i plast er dødsvanskelig. Har selv en pike som med sin væske fortsetter å skrape opp bilen vår. Hundrevis av beskjeder om å se seg for er nytteløse. Det går ikke an å fikse dette på en god måte, men du kan dra over noe "plastic shine" - juggel som gjør at det synes mindre.

Eksteriøret: Bruk en felgbørste sammen med avfetting. Du finner disse overalt, bl.a. på Biltema. Pass på at når toppen faller av - og det vil den - kan du skrape felgen med spissen øverst. Unngå det! Når du har børstet og skylt, drar du over med bilvaskehanske, svamp eller klut.

Lykke til!

Anonymkode: d9cb1...a16

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Børster!

Svaret til begge spørsmålene er børster.

Interiøret: Bruk en oppvaskkost og, der du ikke ellers kommer til, hard tannbørste til å løsne grus og hår mens du støvsuger. Bare gnikk rett foran sugeåpningen. Det skal fungere. Skrapemerker i plast er dødsvanskelig. Har selv en pike som med sin væske fortsetter å skrape opp bilen vår. Hundrevis av beskjeder om å se seg for er nytteløse. Det går ikke an å fikse dette på en god måte, men du kan dra over noe "plastic shine" - juggel som gjør at det synes mindre.

Eksteriøret: Bruk en felgbørste sammen med avfetting. Du finner disse overalt, bl.a. på Biltema. Pass på at når toppen faller av - og det vil den - kan du skrape felgen med spissen øverst. Unngå det! Når du har børstet og skylt, drar du over med bilvaskehanske, svamp eller klut.

Lykke til!

Anonymkode: d9cb1...a16

Nydelig. ikke dumt!😁 Det skal jeg prøve på. 

Men det hvite er ikke «skrap» i den forstand, det ser mer ut som skitt som har festet seg eller på en måte gjort at den svarte fargen har forsvunnet. Hvis du skjønner? Kan legge inn bilder i tråden her senere. 

Kan felgbørsten brukes på listene av bilen? Altså på selve lakken nederst eller ødelegges den av det? 

Nesten så jeg angrer på å ha kjøpt en helt ny bil. Hva er vitsen. Skulle kjørt rundt i en polo til 15.000 som jeg kunne nedsarvet og deretter levert den på dynga 😅

Anonymkode: 11484...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Er den hvit inni også? Plastmattene bør dekke nok av underlaget egentlig?

Utvendig må den bare vaskes ofte og aller helst for hånd ja. Jeg sliter med at det renner møkk ut av lister etter vask/mye regn og er brune/gråe striper nedover bilen konstant😭

Anonymkode: e7d19...65c

Skrevet

Er det lurt med plastmatter oppå tekstilmatter? Ser for meg at den kan gli under pedalene og lage farlige situasjoner… 

Børster på lakk er ikke lurt, da blir det fort riper. 
Interiør rengjøres med APC spray og mikrofiberklut. 
Utvendig vaskes det med høytrykksspyler og skumkanon før håndvask med en god vaskehanske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...