Gå til innhold

Tar foreldrene dine hensyn til matallergier/intoleranser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvor vanlig det er at foreldre tar hensyn til dette hos voksne barn. Det går bare ikke hjem hos mine foreldre, kanskje fordi jeg «gikk ut» med intoleransen i voksen alder og de er kanskje fra en generasjon der matintoleranser ikke helt blir trodd på (60+ år).

Det er en intoleranse jeg har slitt med siden jeg var ungdom, men først i voksen alder tok tak i, på grunn av manglende interesse (…?) fra mine foreldre i barndommen. 

Anonymkode: bb6b9...bda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer litt på hvor vanlig det er at foreldre tar hensyn til dette hos voksne barn. Det går bare ikke hjem hos mine foreldre, kanskje fordi jeg «gikk ut» med intoleransen i voksen alder og de er kanskje fra en generasjon der matintoleranser ikke helt blir trodd på (60+ år).

Det er en intoleranse jeg har slitt med siden jeg var ungdom, men først i voksen alder tok tak i, på grunn av manglende interesse (…?) fra mine foreldre i barndommen. 

Anonymkode: bb6b9...bda

Hvis de ikke tar hensyn til den tror de ikke på deg. 

Tror de ikke på deg respekterer de deg ikke. 

Respekterer de deg ikke bør du ikke spise mat de serverer deg, den kan du bli syk av. 

Anonymkode: 79737...063

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De tar hensyn til allergi, men ikke intoleranse.

Anonymkode: 3b323...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de vil forstå, og sier at det skader ikke å spise litt.

Har vært til masse undersøkelser på sykehuset, og har papirer på at jeg reagerer på melkeprodukter, hvetemel og egg.

Anonymkode: 1b8ab...7ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig tar de hensyn, noe annet skulle bare mangle. Et en runde med spy og dritt ble de enda mer nøye.

Anonymkode: 52cb9...c47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. De er ikke perfekte mennesker, og det er ikke jeg heller, men rasshøl er ingen av oss. 

Anonymkode: 7382c...309

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig. De er ikke perfekte mennesker, og det er ikke jeg heller, men rasshøl er ingen av oss. 

Jeg har en mor som serverer utgått mat til meg selv om hun vet at jeg ikke liker det. 

Håper du vet hvor rik i livet du er, når du har foreldre som ikke er SÅ rasshøl ❤️🙈 Vi er mange som har så rasshøl-foreldre dessverre. 

Derav min kommentar i innlegg nr 2. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor tar veldig hensyn til det. Har en svoger som ikke tåler melk eller gluten, så mor ordner opp og serverer mat og dessert han kan spise. Her en nevø som ikke tåler nøtter, så det tas også selvfølgelig hensyn til. 

Anonymkode: b6269...177

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en mor som serverer utgått mat til meg selv om hun vet at jeg ikke liker det. 

Håper du vet hvor rik i livet du er, når du har foreldre som ikke er SÅ rasshøl ❤️🙈 Vi er mange som har så rasshøl-foreldre dessverre. 

Jeg serverer også mat som er utgått på dato, så fremt at den er brukbar. Det handler jo om best før, vs. siste forbruksdag.  

Hvis foreldre serverer mat som deres barn ikke kan spise, så er det enten det at de er glemske, eller at de gir blaffen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (5 minutter siden):

Jeg serverer også mat som er utgått på dato, så fremt at den er brukbar. Det handler jo om best før, vs. siste forbruksdag.  

Hvis foreldre serverer mat som deres barn ikke kan spise, så er det enten det at de er glemske, eller at de gir blaffen. 

Mye utgått mat kan brukes. Absolutt. 

Kylling passert dato skal ikke. Brokkoli som svømmer i mugg skal ikke. 

Det er det hun serverer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg serverer ikke bedervet mat, men ofte mat etter best før dato. Egg tar jeg flytetesten på. Melk, rømme etc smak og lukt. Mye annen mat som er fryst før utløpsdato.  Kaster du helt fine egg feks pga dato? Allergier og matintoleranser tar jeg alltid hensyn til, synes ikke dette var sammenlignbart. 

Anonymkode: 5e80e...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jeg klar over og veldig takknemlig for. Jeg er heldig med mine, og uendelig glad i dem begge. Leit å høre at du ikke har vært like heldig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldre mennesker forstår ikke noe ang mat.

Jobbet i hjemmesykepleien. De skulle servere alt, sa man at man ikke kunne da man er diabwtiker sa de bare at de også hadde det, gikk greit å spise litt. 

De er søte da.

Anonymkode: 2f125...c97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt forkastelig å ikke ta hensyn til barn (uansett alder) eller andre gjester sine matallergier, intoleranser eller preferanser. Min datter ble vegetarianer da hun var 15 og er det fortsatt nå som hun er tretti, selvfølgelig tar jeg hensyn til det og lager gid mat hun kan spise når hun er på besøk. Jeg har stadig vekk besøk av både familiemedlemmer og venner som går på lavkarbo, er muslim, ikke spiser mel- og melkeprodukter av ulike årsaker, har mat de absolutt ikke liker og også mat de elsker. Jeg vil selvfølgelig at de som kommer på besøk til meg skal føle seg elsket og ivaretatt, å lage mat til de man er glad i er en kjærlighetshandling. 

Anonymkode: 35bf9...add

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre gjorde dessverre ikke det. De er veldig gode og fulle av kjærlighet, men tror de hadde for mye med oss barna/for mange barn. Jeg er født med melkeallergi. Dette tok de hensyn til. Jeg vokste det av meg, men så kom det tilbake som en intoleranse i puberteten. Da tok de ikke hensyn.. det var hele tiden «oi.. tåler ikke du det, nei.. det har jeg ikke tenkt på» og jeg som sa «det går fint» (og gikk på badet og gråt..). Jeg hadde søsken med større medisinske behov, og jeg var jo stor nok til å  klare å ordne meg noe annet, men likevel..  det var sårt. 

Anonymkode: 072a2...6ce

• Hjerte 4
Skrevet

Nja... Jeg har cøliaki og fikk diagnosen for hmm... 27 år siden. Mamma har tatt hensyn hele veien men til min overraskelse spurte hun i fjor om det snart hadde gått over. Og ved hvert besøk serverer hun Toro sjokoladelangpanne, gjerne sammen med noe annet som er naturlig glutenfri, mens hun påpeker at hun er lei av den. 

Hos pappa er det litt hipp som happ. Noen ganger er det glutenfritt alternativ til meg, mens andre ganger hører jeg "åja, stemmer det... det var deg, ja. Der glemte vi." 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt. Samt preferanser ol (jeg spiser ikke kjøtt foreks, de serverer ikke det uten alternativ til meg). 

Anonymkode: 87d73...49b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Dersom foreldrene dine elsker deg, og respekterer deg, serverer de selvfølgelig ikke mat som gjør deg syk. Det er bullshit at "den generasjonen" ikke forstår allergi og intoleranser. De er kanskje ikke vant med det fra da de vokste opp, men du skal bare trenge å forklare dette én gang og så forstår de det, med mindre de er demente. Foreldrene mine er 70 og oppegående, selvfølgelig forstår de hva en allergi er.

Jeg ville aldri spist hos, eller besøkt, noen som ikke respekterer allergi. Det går på helt grunnleggende menneskeverd.

Anonymkode: 227e8...d38

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye utgått mat kan brukes. Absolutt. 

Kylling passert dato skal ikke. Brokkoli som svømmer i mugg skal ikke. 

Det er det hun serverer. 

Å æsj! Begynner hun å bli dement?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det går ikke inn. Min mor har cøliaki, og virker ut som hun tror at det har jeg og, og ikke noe annet. Jeg er allergisk mot egg, nøtter og intoleranse mot laktose. Og ofte når jeg er der, så kommer hun med kaker med egg og nøtter og påstår at jeg kan spise det. 

Jeg må og iblant ta med egen middag. Og jeg har alltid tatt hensyn til hennes cøliaki. 

Anonymkode: de0ce...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...