Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har uføretrygd utregnet fra arbeidsinntekt.  Men denne var lav, da jeg var syk før jeg ble ufør, hadde barn og lavtlønns yrke.. jobbet alikevel i mange år, og har litt uføreforsikringsutbetaling i tillegg. Har sett at jeg tidligere har hatt litt mer enn de på minstesats, så har ikke tenkt over regler om meldeplikt for ditt og datt, det har heller aldri stått noe om minstesats i vedtak jeg har fått.  men i vedtaksbrevet som kom nå sto det at jeg var sikret minstesats fordi jeg hadde lav opptjening.. betyr dette at jeg plutselig har havnet på minstesats fordi denne har økt, og må forholde meg til regler om sivilstatus, vil det gå konsekvenser å gifte seg for eksempel?  Eller er de nye reglene sånn at man ikke lenger må melde ifra om samboer?  Hilsen plutselig forvirret.. 

Anonymkode: 74532...65a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstesatsen øker like mye som andres. Så du vil ikke plutselig få mindre fordi minstesatsen økte da din økte like mye. 

Greit å sjekke nav å se hva du hadde i april og hva du fikk i mai.

Anonymkode: 1b42a...9e4

• Liker 3
Skrevet

Ser at min uføretrygd nå er lik som minstesats for enslig. Selv om det står at den er regnet ut fra arbeidsinntekt. Det har jo i alle vedtak stått om min arbeidsinntekt. Og har vært enslig uansett, men har fått samboer nå.  Betyr dette at jeg har hatt minstesats hele tiden og ikke forstått det? Veldig merkelig, og irriterende,  for hvis jeg nå har samboer så går den ned fordi jeg da ikke en enslig lenger?  Kan ikke disse reglene da jeg alltid har tenkt at jeg ikke har minstesats, selv om jeg har vært klar over at jeg ikke hadde mye over. Har tenkt at det gjelder ikke meg, når det har vært snakk om de på minstesats, og vært glad for at jeg ihvertfall har vært litt heldigere. Er det jo forsåvidt også, pga forsikringen, og heldig som har samboer, men...

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser at min uføretrygd nå er lik som minstesats for enslig. Selv om det står at den er regnet ut fra arbeidsinntekt. Det har jo i alle vedtak stått om min arbeidsinntekt. Og har vært enslig uansett, men har fått samboer nå.  Betyr dette at jeg har hatt minstesats hele tiden og ikke forstått det? Veldig merkelig, og irriterende,  for hvis jeg nå har samboer så går den ned fordi jeg da ikke en enslig lenger?  Kan ikke disse reglene da jeg alltid har tenkt at jeg ikke har minstesats, selv om jeg har vært klar over at jeg ikke hadde mye over. Har tenkt at det gjelder ikke meg, når det har vært snakk om de på minstesats, og vært glad for at jeg ihvertfall har vært litt heldigere. Er det jo forsåvidt også, pga forsikringen, og heldig som har samboer, men...

Ja da har du hatt det hele tiden. De regner jo ut fra arbeidsinntekt, men er den lavere enn minstesats så får du minstesats.

Tenker ikke det er noe men.

Du er heldig som bor i Norge og får ufør når du selv ikke kan forsørge deg selv vef å jobbe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk å melde i fra.

Selv meldte jeg i fra etter 11mnd som samboer ang barnetrygden, siden man får den i 1 år etter samboerskap begynner. Da mebte de jeg skulle betale tilbake.

Ble at jeg slapp og betale fordi jeg faktisk trodde det holdt å si i fra før det hadde gått 1 år. Siden det er da de sluttet å gi for ett barn mer.

Samme gjelder jo for uføre. 12 mnd som samboer før trygd reduseres.

Men nå får du mer som singel, ikke mindre som samboer.

• Nyttig 1
Skrevet

Det står jo ordinær på min uføretrygd. Altså på utbetalingene.  Ikke minstesats noe sted? 

Skrevet

Men disse reglene gjelder da ikke kun for minstesats? Min mor var ufør med samboer, og fikk ordinær utbetaling (ikke minstesats).

Anonymkode: ee812...563

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo ordinær på min uføretrygd. Altså på utbetalingene.  Ikke minstesats noe sted? 

Tviler på det står minstesats på utbetalingene til noen.

Du vet hva minstesats er. Er det den summen du får er det det du har. Verre er det jo ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men disse reglene gjelder da ikke kun for minstesats? Min mor var ufør med samboer, og fikk ordinær utbetaling (ikke minstesats).

Kun de med minstesats som får mer når de er single. Når de får samboer så forsvinner singeltilegget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun de med minstesats som får mer når de er single. Når de får samboer så forsvinner singeltilegget.

Aha, skjønner.

Skrevet

Her har du minstesatsene før og etter singelstatus.

Enslig: 2,529 G (345 332 kr i året)

Gift / samboer / partner: 2,329 G (318 023 kr i året)

Ung ufør (enslig): 2,959 G (404 048 kr i året)

Ung ufør (gift/samboer): 2,709 G (369 911 kr i året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...