Gå til innhold

Dere med VGS-elever som er borteboere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva dekker dere og hva brukes stipendet til? Har ungdommen noen hobbyer/aktiviteter etter skoletid som koster penger og hvordan løser dere kostnaden på dette? Har ungdommen skaffet seg jobb eller holder det med stipendet? Kjenner på at det er dyrt for oss foreldre og ungdommen maser bare om mer.

Anonymkode: 6e386...7b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at enkelte flytter bort for å gå videregående? Det blir jo en stor kostnad, når de egentlig bør fokusere på skolen, ikke leie, mat og så videre. Jeg har seks videregående skoler i nærområdet. Alle er under 30 minutt kjøring.

Anonymkode: 713c6...8e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at enkelte flytter bort for å gå videregående? Det blir jo en stor kostnad, når de egentlig bør fokusere på skolen, ikke leie, mat og så videre. Jeg har seks videregående skoler i nærområdet. Alle er under 30 minutt kjøring.

Så du skjønner ikke at andre bor faktisk mange mil unna den skolen/ linjen de ønsker å gå på?

Vi har hatt borteboende vgs elev pga nettopp dette, vi dekket ca 10 000 pr mnd i cash på kontoen hans og betalte i tilleggg tlf/mnd kort.

skolen lå også sånn til at en sidejobb omtrent var umulig. Så levde på oss og stipendet.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi mange steder har ikke videregående på mange mils omkrets. 

Anonymkode: 4074f...a1d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (7 minutter siden):

Så du skjønner ikke at andre bor faktisk mange mil unna den skolen/ linjen de ønsker å gå på?

Vi har hatt borteboende vgs elev pga nettopp dette, vi dekket ca 10 000 pr mnd i cash på kontoen hans og betalte i tilleggg tlf/mnd kort.

skolen lå også sånn til at en sidejobb omtrent var umulig. Så levde på oss og stipendet.

Det var høy sum, men egentlig ikke heller hvis man tenker på dagens prisnivå.

Da jeg flytta hjemmefra som 17-åring i 2013, dekka stipendet knapt husleia på 4500 😂

Anonymkode: 6800f...9ab

Skrevet (endret)

Datter på 17. Borteboerstipendet dekker internatkostnaden og skolepengene (totalt ca 8700,- pr mnd). Inkludert i internatprisen er frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Vi dekker månedskort og lommepenger utenom, samt klær, mobiltelefon og hygieneartikler. 

Endret av Lorieen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det bor faktisk folk uten for byer.

Der vi bor langt de ned flere skoler  pluss på noen skoler la de ned linjer. Nærmeste videregående for oss nå er 30 km unna. De har ikke linja noen av mine gikk på , da må de 45 eller 60 km unna. Så hadde mine ikke vært ferdig på videregående hadde de flyttet på hybel som 15 åring

Vi hadde nærmeste 18 km unna. Med de linjene næringslivet der vi bor trenger og  altid fult belegg men var nå folk på fylket dette ikke stemte. Noe som nå har skjedd ungdom kommer inn på både skoler de ikke har søkt og linjer de ikke har søkt  bare for at fylke kan si alle har fått skoleplass, selv om det ikke stemmer

Anonymkode: d5b07...9fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stipendet dekket ikke mye. Det dekket ikke husleia en gang. Hun fikk 500 kr i uka på mat. Dekket mellomlegget på husleia. Hun skaffet seg å jobb for å hjelpe til. Det gikk en sport i henne med å klare seg på minst mulig penger. Så hun ble super flink til å se etter tilbud og datodisken. Hun gikk kokk så dem spiste litt på skolen også. Hun ble veldig flink. Og har fortsatte slik i voksenlivet. 

Og hun måtte flytte. Er ikke vgs her vi bor. Er mange mil unna. Så hun kunne ikke bo hjemme. 

Anonymkode: 6e479...dc4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fleste jeg kjenner i fylket her har vanlig stipend og ekstra stipende kommunen gir. Og de som ikke får billig bosted så har mange foreldre måtte betale for noe av bo og mat utgifter. Vet om ungdom som har takket nei til skoleplass pga fa.ilien får ikke økonomiene til å gå opp

De som er heldig å får plass på internatt så går stipende 8700 til internatet og der får de servert mat mandag til fredag. Helg må de sekv stå for maten. Så da bruker de ekstra stipendet de kan få fra fylket. Foreldre dekker tlf , 

AnonymBruker
Skrevet

Vi dekker mat, klær og hobbyer basert på SIfos satser. I tillegg får hun et beløp til hjemteiser og lommepenger. Stipendet dekker husleie pluss litt til. Vi har fortsatt forsørgeransvar, stipendet dekker merutgifter. Hun jobber om sommmeren og annenhver lørdag, og disse pengene kan hun bruke som hun vil. Det er sånn sett ingen forskjell fra om hun hadde bodd hjemme.

Anonymkode: 10d9c...dae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det bor faktisk folk uten for byer.

Jeg bor utenfor byen selv. Likevel er det flere videregående skoler i kommunen, både studiespesialiserende og yrkesfaglig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor utenfor byen selv. Likevel er det flere videregående skoler i kommunen, både studiespesialiserende og yrkesfaglig.

Men ikke alle har det slik. I vår kommune er det kun en videregående skole, nabokommunen har ingen så de må pendle hit. 

Det som er mest vanlig er at stipendet dekker husleien, så tar foreldrene de andre kostnadene. Mat, klær og fritidsaktiviteter skal de jo ha om de bor hjemme også. 

• Liker 2
Skrevet

Stipend dekker hybel og månedskort på buss. Vi dekker alt det andre, mat, klær, mobil osv. Om barnet vårt bodde hjemme ville vi jo uansett ha betalt for mat etc. Barnet går en linje som ikke finnes i nærheten, og kan ikke ha jobb rundt der. Jobber litt i helger og en del i ferier når hjemme og dekker selv utgifter til ikke-nødvendige ting.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...