Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skikkelig lyst på hardangerbunaden, mest fordi den er veldig fin og er den bunaden jeg tenker på når jeg tenker på bunad og Norge. 

Den er jo omtalt eller har vært omtalt som nasjonaldrakten, jeg er fra Nordland, er det greit å bruke den? I og med at den har blitt kalt for nasjonaldrakten. 

Ønsker meninger fra noen som er nærmest bunadspoliti og andre selvfølgelig!!

Anonymkode: d8010...947

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke engang bunad men synes det høres så utrolig teit ut å kjøpe bunad pga utseendet.

Kjøp en festdrakt 

Anonymkode: b002c...8b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du null tilknytning ser det bare dumt ut å ha Hardangerbunad kun fordi den er fin.

Du kommer til å finne flere som sier det er ok, men det er enda flere som kommer til å himle med øynene fordi det er skikkelig teit. Bunad skal fortelle en historie, og det skal være en tilknytning.

Å ja, folk spør. Bunad er en samtale starter, så folk spør om tilknytning. Så vær forberedt på pinlige øyeblikk eller å juge.

Nordlandsbunaden er kjempefin, eller går for en festdrakt.

Anonymkode: 8828f...6a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hardangerbunaden går under navnet " Nasjonalen " ja, dette fordi den ble sett på som et viktig plagg for å markere seg som Norsk og vise støtte til Norge, fordi vi på denne tiden var i union med Sverige. Denne bunaden ble kjent på slutten av 1800 tallet. 

Nå i dag finnes det jo bunader fra " hver krik og krok " av landet. Så tiden har forandret seg. For min del ville det vært merkelig å gått med en bunad som kommer fra et sted i landet der jeg har null tilknytning til, dette gjelder også for Hardangerbunaden, fordi jeg har ikke tilknytning derifra og fordi Norge nå er et fritt land. 

Men jeg har en bunad fra Østerdalen, i tillegg til at jeg kan velge meg Trønderbunad, Nord-Trønderbunad eller Tromsbunad, hvis jeg vil det, fordi folkene mine kommer fra de stedene av landet. 

Anonymkode: a8363...bb2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjøp den, seriøst! Det er kun din mening som teller her!

• Liker 1
Skrevet

Du bør ha en form for tilknytning,. Jeg synes dronning Sonjas øst er nydelig, men uten noen røtter til den delen av landet er det ikke aktuelt....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også Hardangerbunaden er veldig flott, men jeg har likevel valgt bunad  som jeg har tilknytning til. Jeg tenker det er riktig. Men det er jo ikke ulovlig, så du bestemmer dette selv. Dersom du bor et større sted så merker ingen dette heller. Her måtte du vært foreberedt på spørsmål som « Å så flott bunad- jeg visste ikke du hadde slekt fra Hardanger?» 

Anonymkode: e292c...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan heldigvis velge Hardangerbunaden uten at noen kan si noe, men samtidig er jeg en av de som ikke bryr meg. Synes folk kan velge den bunaden de har mest lyst på uten å skulle føle noe på det. Det er jo ikke viktig i det hele tatt. Du får ljuge på deg en tippoldemor fra Hardanger i verste fall. Går du langt nok tilbake så har du sikkert slekt der. Jeg kan følge slekta mi tilbake til begynnelsen av 15-tallet, og strengt tatt kan jeg velge mellom en mengde bunader fra sør for Trøndelag hvis jeg følger den.

Anonymkode: 0dcbe...8a6

Skrevet

Ja, kjør på. Hardangerbunad har gått under "Nasjonalen" tidligere, så du kan argumentere for valget på denne måten, når sure bunadspolitidamer presterer å reagere. Det er jo også en av de aller fineste bunadene, så skjønner godt du ønsker denne fremfor nordlandsbunaden. 

Skal du bry deg om hva andre mener?

Du kan ta deg en tur til vakre Hardanger. Da kan du i ettertid si du har hatt et opphold der og føler tilknytning 😃

Anonymkode: 3f861...9e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...