Gå til innhold

Hvordan takler dere kritikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hvordan takler dere egentlig kritikk hvis dere får kritikk? Kritikk er noe kan være vanskelig å takle for de fleste av oss. Men personlig så takler jeg konstruktiv kritikk som regel ganske bra. Hvis jeg får kritikk på noe som kunne ha vært forbedret på en saklig og konstruktiv måte, så kan jeg godta det. Kritikk som er nedsettende og som blir formidlet på en stikk motsatt måte har jeg større problemer med å takle. Selv om vi lever i en verden hvor vi står opp i forskjellige situasjoner hvor det er på sin plass hvor en bør få dårlig kritikk. 

Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min avdøde mor sa en gang, om du får kritikk du ikke liker, eller på måter du ikke liker, se for deg at du setter den på en hylle. Vent litt, og se på den. Se om det et noe nyttig i den. Hvis så, ta den biten til deg. Hvis ikke, legg det vekk. Ferdig.

Anonymkode: 4f961...68f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min avdøde mor sa en gang, om du får kritikk du ikke liker, eller på måter du ikke liker, se for deg at du setter den på en hylle. Vent litt, og se på den. Se om det et noe nyttig i den. Hvis så, ta den biten til deg. Hvis ikke, legg det vekk. Ferdig.

Anonymkode: 4f961...68f

Veldig bra sagt. Det samme sa en lærer til meg også.

Skrevet

Det kommer litt an på forskjellige ting.

Er det kritikk jeg har fortjent og som blir kritisert på en konstruktiv måte takler jeg det ganske fint.

Blir jeg kritisert på en brautende måte og/eller det er ufortjent kritikk blir jeg sint og kan true med voldshandlinger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Zampa the Lion skrev (2 minutter siden):

Blir jeg kritisert på en brautende måte og/eller det er ufortjent kritikk blir jeg sint og kan true med voldshandlinger.

Ikke sant? Det avhenger hva en blir kritisert for. Selv om en ikke bør true med voldshandlinger i det hele tatt (ved fare for å virke belærende).

Endret av Glede og Velvære
  • Liker 2
Skrevet

Jeg takler det veldig dårlig. Jeg blir helt stille og har lyst til å fjerne meg fra situasjonen umiddelbart. Og så tenker jeg at jeg er verdens dummeste menneske. Og så blir jeg sååå flau. Og jeg kan plutselig tenke på en tilfeldig kritikk-episode en kvinnsalder etterpå. 

:flau:

Anonymkode: 16309...88d

• Liker 3
Skrevet

Ganske bra hvis den er konstruktiv. Mindre bra når man ikke har sagt eller gjort noe galt, og den andre bare mener man har sagt noe på en "sur måte" eller denslags. Hadde en sånn kollega, hun mente jeg alltid var så negativ. Men hun hadde aldri noe konkret å komme med.

Anonymkode: cea02...9ba

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg takler det veldig dårlig. Jeg blir helt stille og har lyst til å fjerne meg fra situasjonen umiddelbart. Og så tenker jeg at jeg er verdens dummeste menneske. Og så blir jeg sååå flau. Og jeg kan plutselig tenke på en tilfeldig kritikk-episode en kvinnsalder etterpå. 

Du trenger ikke å tenke på at du er verdens dummeste menneske, selv om det er lett å falle i den tråden. Vi er alle mennesker og gjør alle feil. Meg selv inkludert. Og selv om jeg skjemmer meg over mine feil, så prøver jeg å lære av dem.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske bra hvis den er konstruktiv. Mindre bra når man ikke har sagt eller gjort noe galt, og den andre bare mener man har sagt noe på en "sur måte" eller denslags. Hadde en sånn kollega, hun mente jeg alltid var så negativ. Men hun hadde aldri noe konkret å komme med.

Det sier vel mere om henne enn hva det gjør om deg.

Endret av Glede og Velvære
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Glede og Velvære skrev (2 minutter siden):

Selv om en ikke bør true med voldshandlinger i det hele tatt

Du har rett i det. Men jeg har litt kort lunte. Er bare sånn jeg er.

Skrevet
Zampa the Lion skrev (2 minutter siden):

Du har rett i det. Men jeg har litt kort lunte. Er bare sånn jeg er.

Takk.

Skrevet

Det er litt rødt flagg om man ikke håndterer å ta i mot kritikk tenker jeg.

Kritikk er en helt naturlig del som alle skal oppleve både å gi og motta. Alle bør lære å både gi og motta kritikk på en god måte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer ann på situasjonen. Er det på jobb, eller i en situasjon der jeg holder på å lære noe - så er det helt topp. Der er det konkrete tilbakemeldinger som jeg kan dra nytte av. Dersom det er på privaten, der jeg feks har familiemedlemmer som synes deres måte å gjøre noe på er bedre enn min, så er jeg mindre og mindre lydhør for hvert år som går 😂 mulig de teknisk sett kan ha rett, men folk er forskjellige og jeg liker måten jeg legger opp mitt liv på, og det påvirker ikke de negativt heller. Noen har bare en tendens til å legge seg oppi alt mulig. 

Anonymkode: c8eba...c2a

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om jeg får kritikk fra ukjente, mens jeg blir såret når noen nær meg kritiserer.

Anonymkode: 8a72c...7b5

Skrevet

Jeg liker ikke å få kritikk. Men jeg skjønner jo at man er nødt til å få det innimellom. Jeg føler meg nok litt flau. Det går jo ofte over.

Kritikk i form av kjeft eller stygge ord er verre.

Anonymkode: a1ccb...615

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg alltid gjør mitt beste så føler jeg det er vondt.

Anonymkode: 9f7d3...ebc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om jeg får kritikk fra ukjente, mens jeg blir såret når noen nær meg kritiserer.

Ja, men det er ikke ulogisk i det hele tatt. Det sårer som regel mere å få kritikk fra folk man står nær enn fra ukjente av logiske grunner.

Skrevet

Det kommer veldig an på. Jeg jobber med grafisk design. På mange måter så må jeg hver dag dele noe som kan føles ganske personlig. Jeg bruker tross alt min egen kreativitet og idéer når jeg leverer en jobb. Da kan også kritikken føles personlig. Men jeg tar selvsagt til meg kritikk og tar et skritt tilbake for å få et nytt overblikk og for å se om jeg kan fobedre jobben. Noen ganger er jeg enig i kritikken, andre ganger er jeg intenst uenig. Det er kanskje det som kan gjøre jobben litt furstrerende i blant. "Kunden har alltid rett", men det er ofte jeg mener 100% at designet blir dårlige etter en revisjon fra kunde. 

Anonymkode: 7c705...a58

• Liker 1
Skrevet
Glede og Velvære skrev (18 timer siden):

Ja, hvordan takler dere egentlig kritikk hvis dere får kritikk? Kritikk er noe kan være vanskelig å takle for de fleste av oss. Men personlig så takler jeg konstruktiv kritikk som regel ganske bra. Hvis jeg får kritikk på noe som kunne ha vært forbedret på en saklig og konstruktiv måte, så kan jeg godta det. Kritikk som er nedsettende og som blir formidlet på en stikk motsatt måte har jeg større problemer med å takle. Selv om vi lever i en verden hvor vi står opp i forskjellige situasjoner hvor det er på sin plass hvor en bør få dårlig kritikk. 

Hva sier dere?

Alle tror at de er gode på å ta imot kritikk.
Det er de ikke, meg selv inkludert.

Det er lett å forholde seg til kritikk som viser til helt konkrete eksempler, gjerne hvor noe har vært faktisk feil. 

Det er verre med ting hvor det er gråsoner for hva som er rett og galt.

Hvis jeg sier at «Det skaper bedre samhandling i trafikken hvis du bruker blinklys»

Mens den andre mener at det er unødvendig å blinke til venstre siden det ikke er påbudt i en rundkjøring, at det ikke er nødvendig å blinke seg ut av rundkjøringen når de andre bilene har forlatt rundkjøringen eller er iferd med å kjøre inn i rundkjøringen, og at det er helt unødvendig å blinke av hensynet til syklister og fotgjengere.

Vag/generell kritikk er vanskelig å forholde seg til. 

Typ «du er alltid så sur» eller «du er så sjefete». 

Når grunnen til at man er sur og må mase er fordi tenåringen/ektefellen ikke holder avtaler, ikke bidrar til helt grunnleggende husarbeid, forsyner seg av en kartong, men lar den bli stående på benken, eller tømmer en kartong for så å sette den inn i kjøleskapet, osv. 

Anonymkode: 8db89...e49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kommer veldig an på. Jeg jobber med grafisk design. På mange måter så må jeg hver dag dele noe som kan føles ganske personlig. Jeg bruker tross alt min egen kreativitet og idéer når jeg leverer en jobb. Da kan også kritikken føles personlig. Men jeg tar selvsagt til meg kritikk og tar et skritt tilbake for å få et nytt overblikk og for å se om jeg kan fobedre jobben. Noen ganger er jeg enig i kritikken, andre ganger er jeg intenst uenig. Det er kanskje det som kan gjøre jobben litt furstrerende i blant. "Kunden har alltid rett", men det er ofte jeg mener 100% at designet blir dårlige etter en revisjon fra kunde. 

Anonymkode: 7c705...a58

Har en helt annen jobb jeg da. Jeg er lærer. Vi får også kritikk, stort sett kommer det fra foreldre. Og her har også "kunden alltid rett". Det kan være ganske kjipt når man må endre undervisningen pga kritikk fra en person uten formell kompetanse. 

Anonymkode: a1ccb...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2026 den 16.00):

Alle tror at de er gode på å ta imot kritikk.
Det er de ikke, meg selv inkludert.

Det er lett å forholde seg til kritikk som viser til helt konkrete eksempler, gjerne hvor noe har vært faktisk feil. 

Det er verre med ting hvor det er gråsoner for hva som er rett og galt.

Hvis jeg sier at «Det skaper bedre samhandling i trafikken hvis du bruker blinklys»

Mens den andre mener at det er unødvendig å blinke til venstre siden det ikke er påbudt i en rundkjøring, at det ikke er nødvendig å blinke seg ut av rundkjøringen når de andre bilene har forlatt rundkjøringen eller er iferd med å kjøre inn i rundkjøringen, og at det er helt unødvendig å blinke av hensynet til syklister og fotgjengere.

Vag/generell kritikk er vanskelig å forholde seg til. 

Typ «du er alltid så sur» eller «du er så sjefete». 

Når grunnen til at man er sur og må mase er fordi tenåringen/ektefellen ikke holder avtaler, ikke bidrar til helt grunnleggende husarbeid, forsyner seg av en kartong, men lar den bli stående på benken, eller tømmer en kartong for så å sette den inn i kjøleskapet, osv. 

Anonymkode: 8db89...e49

Du har så sannelig rett i det. De fleste mennesker har et ego og kan være hårsåre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...