Gå til innhold

Cavapoo/ valp på kontoret

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å skaffe meg valp til neste sommer. Det blir min første hund. Jeg vurderer mest Cavapoo Jeg tenker å ta 4 uker ferie når jeg får den. Etter 4 uker må jeg tilbake på jobb og jeg jobber på kontor der jeg har mulighet til å ha med valpen. Jeg har lukket kontor og de andre kollegaene mine jobber ikke veldig nærme der jeg sitter. Jeg har mulighet til noe hjemmekontor også. Noen som har erfaring med tilvenning på kontorlivet for denne rasen? Har det gått greit?

Anonymkode: b39f2...752

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en rase, og det er helt umulig å vite om gemyttet blir mest som en cavalier, mest som en puddel eller noe midt i mellom. Jeg har en cavapoo, og den ligner ikke en cavalier i oppførsel på noe som helst måte i hvert fall.

Anonymkode: ea466...db5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

En ting er at du har kontor, men er det faktisk lov å ta med hund?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

En ting er at du har kontor, men er det faktisk lov å ta med hund?

Ja, det er lov.

-ts

Anonymkode: b39f2...752

Skrevet (endret)

Ikke kjøp en sånn blandingshund.

Nr. 1; Cavalier er en dypt problematisk hunderase som er avlet fram til en rase hvor skallen er for liten og rasen er utsatt for alvorlige lidelser. Hvis man i det hele tatt skal vurdere cavalier er man helt nødt til å velge en NKK-registrert oppdretter med renraset avl som sørger for helsesjekker i alle generasjoner. Her kan du vel få en dødsdømt hund eller en hund som lider av kroniske og alvorlige smerter, særlig er risikoen høy for oppdrett utenfor NKK og de helsekravene som settes der.

Nr. 2 å blande hunder med to pelstyper hvor en røyter og en ikke røyter gjør at pelsen har lett for å tove seg, det blir en tett matte som dels gjør den vanskelig å stelle, dels gjør hunden utsatt for hudlidelser, våteksem osv.

Nr. 3; alle typer «poo»-oppdrett er høyrisiko for valpefabrikker uten avlskrav, helsekrav og dyrevelferdskrav. Det er også utbredt å ha vanvittige kontrakter med kjøperne og opptil dobbelt pris for en valp sammenlignet med seriøst oppdrett. Helt vilt at folk gjør det. Det er som å betale dobbelt pris på Facebook Marketplace fra MarkTheScammer67 sammenlignet med å kjøpe på Elkjøp.

Kjøp valp fra en NKK-registrert oppdretter. Vil man ha røytefri hund, kjøp en som faktisk ER røytefri. Puddel er et godt valg, bichon frisee og andre bichon-er er også herlige hunder.

Endret av alfathealfa
  • Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (1 minutt siden):

Vil man ha røytefri hund, kjøp en som faktisk ER røytefri. Puddel er et godt valg, bichon frisee og andre bichon-er er også herlige hunder.

Skriver under på det. Har aldri vært borti en hund som røyter så mye som cavapooen min (må bare legge til at hun er en omplasseringshund pga. elendig gemytt, dette er ikke avl jeg støtter på noen som helst måte).

Anonymkode: ea466...db5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du finner dessverre ikke seriøse oppdrettere av cavapoo (de seriøse tar ikke sjansen), så gemytt kan være hva som helst.

Anonymkode: 64f51...11e

• Liker 2
Skrevet

Generelt og raseuavhengig råd: spør rundt hvorvidt foreldredyrene er vant til å være hjemme alene i det daglige. Separasjonsangst (nb - må ikke forveksles normal adferd i fbm hjemme alene trening) er knyttet til arvbarhet og mitt inntrykk er at de fleste oppdrettere er enten hjemmeværende eller har familie/-/arbeidsforhold som gjør at hunden(e) sjeldent eller aldri er hjemme alene.

• Liker 1
Skrevet
Julie skrev (1 time siden):

Generelt og raseuavhengig råd: spør rundt hvorvidt foreldredyrene er vant til å være hjemme alene i det daglige. Separasjonsangst (nb - må ikke forveksles normal adferd i fbm hjemme alene trening) er knyttet til arvbarhet og mitt inntrykk er at de fleste oppdrettere er enten hjemmeværende eller har familie/-/arbeidsforhold som gjør at hunden(e) sjeldent eller aldri er hjemme alene.

Ja. Seriøse oppdrettere gjør mye arbeid med valpene. Det går på sosialisering, bli vant til hjemmets lyder, å bli tatt opp og håndtert, venner dem til kloklipp, starter arbeidet med å bli husren. Velg en seriøs oppdretter som gjør slike ting med hver valp, og det blir en god del enklere å lære valpen det den trenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...