Gå til innhold

AAP + sosialhjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Fikk innvilget aap. får minstesats.
Får ut ca 16000kr pr måned ut 2026 (jeg må betale 26% skatt resten av året.)

Fra januar får jeg utbetalt rundt 19500kr pr måned

Gjennomsnitt leie i oslo er rundt 13-15k for 1roms,  uten strøm. (selv kollektiv kan fort bli 10-12k)

Vil NAV gi noe supplerende støtte med tanke på utgiftene? eller vil det være strengere regler siden jeg nå har "inntekt" fra AAP?
Skal jeg søke bostøtte først eller Sosialhjelp.? (trenger kanskje også hjelp til depositum..)

I Oslo er jo satsen for enslig 9406kr for livsopphold, så jeg regner med at de bruker det for å regne ut støtte?

Blir hjemløs snart, så jeg må flytte, men samtidig er jeg redd for å signere kontrakt. Dersom NAV ikke kommer til å være til støtte..

p.s jeg har ingen formue eller sparepenger.. så AAP blir eneste jeg kan leve på framover.

Setter pris på om dere kan unngå spydige eller nedlatende svar, jeg ønsker å bare overleve i en stund mens jeg er på AAP og kan komme meg tilbake til normal hverdag. takk!

Anonymkode: b5ade...293

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bostøtte du skal søke.

Anonymkode: cf87b...349

• Nyttig 1
Skrevet

Du må ta kontakt med NAV, og forklare situasjonen. Bostøtte vil hjelpe noe - men du må sannsynligvis ha supplerende sosialhjelp i tillegg. Og NAV sosial har satser for hva de mener er godkjent boutgift. Så for å unngå å måtte flytte  to ganger bør du ta kontakt med NAV med det samme.

Anonymkode: 07d28...654

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kommer neppe til å få godkjent så høy husleie desverre.  De dekker ikke markedspris i Oslo, og kommer til å be deg finne noe utenom markedet . Du kan jo spørre hva de vil godta på forhånd . Du vil sannsynligvis få statlig bostøtte ( ikke kommunal om du skal leie privat ) . Det går på årsinntekt via husbanken og søkes på nett. 

Anonymkode: 02962...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kommer neppe til å få godkjent så høy husleie desverre.  De dekker ikke markedspris i Oslo, og kommer til å be deg finne noe utenom markedet . Du kan jo spørre hva de vil godta på forhånd . Du vil sannsynligvis få statlig bostøtte ( ikke kommunal om du skal leie privat ) . Det går på årsinntekt via husbanken og søkes på nett. 

Anonymkode: 02962...69c

Månedsinntekt.

På AAP får man tre utbetalinger i to av årets måneder, da regner de bare med to tredeler av totalsummen den måneden.

Skrevet

Men hvorfor så høy skatt sa du ikke har noen formue? 

Tenker du glatt kan senke den med 10%

Ligger du på 15% vil du fortsatt få igjen på skatten. 

Men hvorfor bo i Oslo når du går på AAP,selv med bostøtte så bor du deg ihjel. 

1 time utenfor Oslo får du jo leid et helt hus for 10-12.000.

Anonymkode: 9fca0...ef2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor så høy skatt sa du ikke har noen formue? 

Tenker du glatt kan senke den med 10%

Ligger du på 15% vil du fortsatt få igjen på skatten. 

Men hvorfor bo i Oslo når du går på AAP,selv med bostøtte så bor du deg ihjel. 

1 time utenfor Oslo får du jo leid et helt hus for 10-12.000.

Anonymkode: 9fca0...ef2

Hvor da? Vi bor 40 min utenfor Oslo. Og datteren min leier 19 km2 for 10 000 kr i mnd. Og drar vi 20 min lenger unna, så vil man få en liten 2 roms for den prisen. 

Anonymkode: 52567...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...