AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:06 #1 Skrevet søndag kl. 10:06 Problemstillingen i overskriften har egentlig vært et problem hele livet, fra bruddet da barnet var tre år. Men samværet har gått sin gang hele tiden likevel. Faren er egentlig en hyggelig mann, i full jobb og med et normalt sosialt nettverk. Men han er også veldig egoistisk og selvsentrert. Han ble singel for et par år siden, og da tiltok problemene. Nå følger barnet halvhjertet opp samværet med å feks dra dit de fleste av dagene som er "faren sine", men drar hjem hit for å sove. Noe faren hater. Av og til drar ungdommen til venner istedet for å reise på samvær (helt naturlig å være mer med venner i denne alderen, tenker jeg), men også da drar han hit og sover. Ungdommen sier ikke veldig mye om hvorfor. Men noen ting vet jeg: - far har testet ut sopp og partydop ved noen anledninger siste året, og har fortalt dette til ungdommen, med videoer også, av hvor gøy det var. Ungdommen reagerer med avsky. - far prøver å overtale ungdommen til å drikke litt øl, har gjort dette ved flere anledninger. Igjen, ungdommen reagerer med avsky/ser ned på faren. - far snakker mye om damer, få seg noe, alltid ha en dame på gress osv, og IGJEN, ungdommen hater dette. - far har ved en anledning (for over et år siden) sagt at han like gjerne kan ta livet sitt hvis ungen ikke kommer dit lenger. Dette har han beklaget til ungen for flere ganger. Nå er far sur på meg og mener jeg må nekte ungdommen å komme hjem hit om natten. Av og til kommer ikke ungdommen til samvær, da blir det også månelyst, og jeg må "sette bedre grenser, veilede bedre" osv slik at samværet gjennomføres. Faren vet ikke at ungdommen forteller meg om disse historiene hans, så jeg vil helst ikke bryte tilliten ved å si "jeg vet hva du driver med", liksom. Men jeg vet det, bekreftet av andre. Ungdommen dikter absolutt ikke opp historiene for å slippe å dra dit. Er det ok å bare støtte barnet mitt i å bestemme litt mer selv? Far mener et klart og tydelig NEI på det spørsmålet 😅 Og hva sier jeg til far uten å kaste ungdommen under bussen? Anonymkode: f2ccd...b02 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:09 #2 Skrevet søndag kl. 10:09 La ungdommen bestemme. Han er jo snart voksen. Anonymkode: 2419d...764 5 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:11 #3 Skrevet søndag kl. 10:11 Her får dere ikke gjort annet enn å la ungdommen bestemme selv. Om far ønsker en bedre relasjon til barnet må han jo ta til seg det barnet finner vanskelig og ubehagelig mht samvær. Anonymkode: 12ef9...ee7 8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:14 #4 Skrevet søndag kl. 10:14 La gutten bestemme. Faren er jo helt udugelig. Han stryker jo med glans.. Anonymkode: d2826...3ee 4 3
alfathealfa Skrevet søndag kl. 10:14 #5 Skrevet søndag kl. 10:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her får dere ikke gjort annet enn å la ungdommen bestemme selv. Om far ønsker en bedre relasjon til barnet må han jo ta til seg det barnet finner vanskelig og ubehagelig mht samvær. Anonymkode: 12ef9...ee7 Dette.
Beneath the Moon Skrevet søndag kl. 10:17 #6 Skrevet søndag kl. 10:17 Dette bestemmer 16 åringen selv. 1
Ibot Skrevet søndag kl. 10:20 #7 Skrevet søndag kl. 10:20 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): - far har testet ut sopp og partydop ved noen anledninger siste året, og har fortalt dette til ungdommen, med videoer også, av hvor gøy det var. Da har vel du som mor meldt far til politiet? 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:21 #8 Skrevet søndag kl. 10:21 Som alle andre her sier, dette bestemmer ungdommen selv. Støtt ham hundre prosent, det er hos han din lojalitet bør være, ikke hos far. Anonymkode: db464...f00 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:21 #9 Skrevet søndag kl. 10:21 Du svarer "Han er 16 år, han bestemmer selv. For min del skulle jeg ønske at han hadde lyst til å være hos deg, men det er IKKE jeg som påvirker ham til å la være. Dette er sånn det er, og jeg er ikke interessert i å "forsvare" meg flere ganger. En 16-åring velger selv, det er helt vanlig. Hvis du vil ha min mening tror jeg ikke han får mer lyst til å være hos deg hvis du kjefter på ham for at han lar være, men det er ene og alene min oppfatning. Jeg kommer ikke til å tvinge ham til å være hos deg, men det betyr ikke at det er jeg som oppmuntrer ham til å la være. Og denne diskusjonen kommer jeg ikke til å ha flere ganger med deg, ettersom han nå er 16 år og etter alle lover og regler kan bestemme selv". Faren graver jo sin egen grav i forholdet til sin sønn, men det skjønner han tydeligvis ikke - og han er garantert ikke mottakelig for å ta imot tips om det om det kommer fra deg, så jeg ville bare svart som jeg skrev over her helt nøytralt. Og hver gang han "kjefter" på deg, svar "dette har jeg sagt at jeg ikke diskuterer flere ganger", også sier du ikke mer.... Anonymkode: b2a75...578 1 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:28 #10 Skrevet søndag kl. 10:28 Ibot skrev (5 minutter siden): Da har vel du som mor meldt far til politiet? Det er nok litt naivt å tro at politiet hadde gjort noe med dette, noen av tilfellene har skjedd i utlandet og noen på fest i Oslo, som er langt fra hvor vi bor. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du svarer "Han er 16 år, han bestemmer selv. For min del skulle jeg ønske at han hadde lyst til å være hos deg, men det er IKKE jeg som påvirker ham til å la være. Dette er sånn det er, og jeg er ikke interessert i å "forsvare" meg flere ganger. En 16-åring velger selv, det er helt vanlig. Hvis du vil ha min mening tror jeg ikke han får mer lyst til å være hos deg hvis du kjefter på ham for at han lar være, men det er ene og alene min oppfatning. Jeg kommer ikke til å tvinge ham til å være hos deg, men det betyr ikke at det er jeg som oppmuntrer ham til å la være. Og denne diskusjonen kommer jeg ikke til å ha flere ganger med deg, ettersom han nå er 16 år og etter alle lover og regler kan bestemme selv". Faren graver jo sin egen grav i forholdet til sin sønn, men det skjønner han tydeligvis ikke - og han er garantert ikke mottakelig for å ta imot tips om det om det kommer fra deg, så jeg ville bare svart som jeg skrev over her helt nøytralt. Og hver gang han "kjefter" på deg, svar "dette har jeg sagt at jeg ikke diskuterer flere ganger", også sier du ikke mer.... Anonymkode: b2a75...578 Takk, jeg får kvinne meg opp og gjøre dette. Faren har jo gode kvaliteter også, og har jo ikke vært en dårlig far opp igjennom, men han er rigid, har vanskelig for å ta til seg tips og råd, og far og barn er svært forskjellige i personlighet. Jeg synes jo det er synd at situasjonen er som den er, men på ett tidspunkt må jeg bare la være å la det gå inn på meg. Anonymkode: f2ccd...b02 2
Ibot Skrevet søndag kl. 10:34 #11 Skrevet søndag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok litt naivt å tro at politiet hadde gjort noe med dette, noen av tilfellene har skjedd i utlandet og noen på fest i Oslo, som er langt fra hvor vi bor. Jeg mener det er helt uhørt at en mor er klar over fars ulovlige rusbruk og sender barnet sitt dit. Melder du i fra har du gjort noe i det minste. Kanskje saken løser seg naturlig dersom du tar kontakt med rette instanser.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:34 #12 Skrevet søndag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det ok å bare støtte barnet mitt i å bestemme litt mer selv? Far mener et klart og tydelig NEI på det spørsmålet 😅 Og hva sier jeg til far uten å kaste ungdommen under bussen? Anonymkode: f2ccd...b02 Ungdommen bestemmer dette helt selv. Du sier til far at sønn vil ikke og det må far bare finne seg i. Om far vil ha samvær, kan du si at far må oppføre seg som far og ikke kompis. Anonymkode: 54159...f4e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:36 #13 Skrevet søndag kl. 10:36 Ibot skrev (15 minutter siden): Da har vel du som mor meldt far til politiet? som om politet bryr seg om dette 🤣 Anonymkode: 54159...f4e 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:36 #14 Skrevet søndag kl. 10:36 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du svarer "Han er 16 år, han bestemmer selv. For min del skulle jeg ønske at han hadde lyst til å være hos deg, men det er IKKE jeg som påvirker ham til å la være. Dette er sånn det er, og jeg er ikke interessert i å "forsvare" meg flere ganger. En 16-åring velger selv, det er helt vanlig. Hvis du vil ha min mening tror jeg ikke han får mer lyst til å være hos deg hvis du kjefter på ham for at han lar være, men det er ene og alene min oppfatning. Jeg kommer ikke til å tvinge ham til å være hos deg, men det betyr ikke at det er jeg som oppmuntrer ham til å la være. Og denne diskusjonen kommer jeg ikke til å ha flere ganger med deg, ettersom han nå er 16 år og etter alle lover og regler kan bestemme selv". Faren graver jo sin egen grav i forholdet til sin sønn, men det skjønner han tydeligvis ikke - og han er garantert ikke mottakelig for å ta imot tips om det om det kommer fra deg, så jeg ville bare svart som jeg skrev over her helt nøytralt. Og hver gang han "kjefter" på deg, svar "dette har jeg sagt at jeg ikke diskuterer flere ganger", også sier du ikke mer.... Anonymkode: b2a75...578 Godt sagt! Anonymkode: 54159...f4e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:40 #15 Skrevet søndag kl. 10:40 Hvorfor skulle noen gutten ha mye kontakt med en ubrukelig far? Noen ganger i året er vel ok. Hadde droppet absolutt all snakk om det. Det er ingenting far får gjort. Familievernkontoret utfører ikke mekling med så store barn. Barnefordeling-rettssak er fånyttes også Anonymkode: 81416...19d 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:40 #16 Skrevet søndag kl. 10:40 Ibot skrev (4 minutter siden): Jeg mener det er helt uhørt at en mor er klar over fars ulovlige rusbruk og sender barnet sitt dit. Melder du i fra har du gjort noe i det minste. Kanskje saken løser seg naturlig dersom du tar kontakt med rette instanser. Takk, det første der trenger jeg nok å høre, og er jo egentlig enig selv, men så står man oppi det, og de to har det jo ofte fint sammen også. Jeg har heller ikke noe ønske om å ødelegge for faren. Anonymkode: f2ccd...b02 1
Ibot Skrevet søndag kl. 10:44 #17 Skrevet søndag kl. 10:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, det første der trenger jeg nok å høre, og er jo egentlig enig selv, men så står man oppi det, og de to har det jo ofte fint sammen også. Jeg har heller ikke noe ønske om å ødelegge for faren. Anonymkode: f2ccd...b02 Han er sikkert en god far når han ikke ruser seg, og det er ikke lett å melde en av sine nærmeste. Men som flere sier her, din lojalitet må være hos barnet ditt, og dersom far ruser seg er han ikke en god far akkurat når han gjør det. Rusen man får av sopp er dessuten veldig uforutsigbar… Skjønner godt at ungdommen din ikke vil dit! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå