Gå til innhold

Bedre av ME med funksjonell tilnærming?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen med ME i Norge som har blitt bedre av funksjonell tilnærming? Voksne eller barn?

Anonymkode: 33f49...ceb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det noen med ME i Norge som har blitt bedre av funksjonell tilnærming? Voksne eller barn?

Hva mener du med funksjonell tilnærming? Kan du være litt mer konkret?☺️

Anonymkode: 44add...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare så det er sagt først. For et barn eller en voksen med diagnosen G93.3 ME så strider denne retningslinjen fra BUP mot Helsedirektoratets retningslinjer for ME. Den fra BUP tar ikke hensyn til PEM. 

At man kan få generelt minsket symptomtrykk av enkelte funksjonelle tilnærminger tror jeg på, men det er i såfall svært individuelt hva som kan hjelpe og hvordan det hjelper.  

Anonymkode: 44add...c67

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva innebærer «funksjonell tilnærming»? Veldig uklart for meg hva en slik behandling går ut på så forklar gjerne .

Mener imidlertid det er feil å plassere ME, long covid og postviral sykdom innunder den kategorien beskrevet på den linken du delte 

Anonymkode: 7bb91...760

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ME kan ha mange undergrupper. Sier dette som en ME-pasient selv. Har man på det sykeste ikke energi til å løfte ett glass vann engang samme hvor tørr i strupen og tørst man er, så har man en kropp som knapt produserer nok energi til at man overlever. Men har kroppen gått i freeze pga nervesystemet så tror jeg man alltid klarer å løfte det vannglasset om man tørster. Disse to tilstandene vil nok begge diagnostiseres med ME, men krever veldig ulik tilnærming. Det kan nok også være mange andre undergrupper.

Alle er jo så ulike. Noen har store smerter, andre knapt smerter. Noen sover døgnet rundt, andre får knapt sove, noen tredje sover normalt. Noen har ofte feber, andre får det ikke lenger. Noen klarer å mobilisere krefter til ting man må, andre har ikke sjangs. Noen har også angst og depresjon, andre ikke. ME-pasienter er ofte veldig, veldig ulike. 

Anonymkode: 86555...c22

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva innebærer «funksjonell tilnærming»? Veldig uklart for meg hva en slik behandling går ut på så forklar gjerne .

Mener imidlertid det er feil å plassere ME, long covid og postviral sykdom innunder den kategorien beskrevet på den linken du delte 

Anonymkode: 7bb91...760

Står i lenken over. De lager en fast dagsplan, lager en tavle hvor de finner ut om det er noen vedlikeholdende faktorer og forsikrer pasientene om at de vil bli helt frisk osv.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2026 den 9.16):

For voksne sin del? Ja de med feil diagnose. For barn med diagnose G93.3 er bildet litt mer uklart.

• Nyttig 1
Skrevet
Hxndyman skrev (2 timer siden):

For voksne sin del? Ja de med feil diagnose. For barn med diagnose G93.3 er bildet litt mer uklart.

Barn med ME har vel bedre prognose enn de som blir syk som voksen, tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Mange får ME-diagnosen uten å ha dette. Er der problemet ligger, utmattelse/postvirale plager er ikke det samme. 

Anonymkode: 2612c...b68

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De sier så. Jeg ble syk som 12 åring, er snart 40-fortsatt syk. De jeg ble kjent med i ungdommen via div rehab opplegg ol. er også fortsatt syke. Så jeg personlig tror ikke på dette, selv om det har blitt sagt som en sannhet så lenge jeg har visst hva ME er. 

Anonymkode: 09863...aaa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De sier så. Jeg ble syk som 12 åring, er snart 40-fortsatt syk. De jeg ble kjent med i ungdommen via div rehab opplegg ol. er også fortsatt syke. Så jeg personlig tror ikke på dette, selv om det har blitt sagt som en sannhet så lenge jeg har visst hva ME er. 

Anonymkode: 09863...aaa

Noen har jo respondert på en ny behandling som er kreftmedisin: https://mecov.no/me-fondet/

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei. Det hevdes at barn kan brenne det ut, men det eksisterer ingen dokumentasjon som støtter denne påstanden. Så et barn med ME blir ikke friskere av å pushe seg mer fysisk. Det er jo kjernen i det å ha me, at du får minus effekt av aktiviteter. Og blir dårligere.

Anonymkode: 59868...9a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det hevdes at barn kan brenne det ut, men det eksisterer ingen dokumentasjon som støtter denne påstanden. Så et barn med ME blir ikke friskere av å pushe seg mer fysisk. Det er jo kjernen i det å ha me, at du får minus effekt av aktiviteter. Og blir dårligere.

Anonymkode: 59868...9a6

Ja, det kan være. Men noen klarer å komme seg litt videre med rolig opptrapping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...