Gå til innhold

Slutte med sosiale medier/ mobil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nok et helt idiotisk spørsmål dette, så vær så god. Fyr løs de som vil. 

Men jeg ønsker erfaringer.

Jeg ønsker å slutte med sosiale medier. På sikt skaffe meg en litt "dummere" telefon også. Men jeg har jo mye kontakt med andre via sosiale medier. Facebook, insta, messenger.. litt snap (ikke så mye..). Så det sitter jo litt langt inne å slette alt dette. Jeg har ikke så mange venner, og noen venner har jeg stort sett bare kontakt med via sosiale medier. Vi treffes en sjelden gang. Men jeg har nok blitt avhengig av mobilen og er bare nødt til å kutte det mer ut.... samtidig som det vil føre til mindre kontakt med disse vennene.

Er det noen som har løst dette på en god måte? Jeg vurderer å f.eks bare ha facebook og messenger på ipaden (ikke mobilen. Jeg har ikke pc. Har jobb-pc, men vil ikke være innlogget på private kontoer der), også sjekke disse én gang om dagen. Jeg bruker facebook mye til å følge med på arrangementer. Vet ikke helt om det finnes andre nettsider man kan finne en liste over arrangementer som skjer i nærmiljøet? Jeg er også relativt aktiv på kjøp/salg-sider. Bruker også finn og tise, men får solgt mye på facebook også. Men jeg klarer jo ikke å la være å scrolle og se på alt mulig drit.

Hvilken telefon kan på sikt være grei å kjøpe seg? Hvordan gjør man det med apper som vipps, vy, mobilbank osv? Jeg må også ha totrinns innlogging for jobb og det må jeg ha på mobilen. Jeg kan ikke drasse med meg en ipad overalt på jobb. Finnes det noen helt enkle telefoner som lar deg kun ha de mest nødvendige appene? 

Andre erfaringer og lure ting å tenke på? 

Anonymkode: 75de5...bcb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker å slutte med sosiale medier. På sikt skaffe meg en litt "dummere" telefon også. Men jeg har jo mye kontakt med andre via sosiale medier. Facebook, insta, messenger.. litt snap (ikke så mye..). Så det sitter jo litt langt inne å slette alt dette. Jeg har ikke så mange venner, og noen venner har jeg stort sett bare kontakt med via sosiale medier. Vi treffes en sjelden gang. Men jeg har nok blitt avhengig av mobilen og er bare nødt til å kutte det mer ut.... samtidig som det vil føre til mindre kontakt med disse vennene.

Er det noen som har løst dette på en god måte? Jeg vurderer å f.eks bare ha facebook og messenger på ipaden (ikke mobilen. Jeg har ikke pc. Har jobb-pc, men vil ikke være innlogget på private kontoer der), også sjekke disse én gang om dagen. Jeg bruker facebook mye til å følge med på arrangementer. Vet ikke helt om det finnes andre nettsider man kan finne en liste over arrangementer som skjer i nærmiljøet? Jeg er også relativt aktiv på kjøp/salg-sider. Bruker også finn og tise, men får solgt mye på facebook også. Men jeg klarer jo ikke å la være å scrolle og se på alt mulig drit.

Hvilken telefon kan på sikt være grei å kjøpe seg? Hvordan gjør man det med apper som vipps, vy, mobilbank osv? Jeg må også ha totrinns innlogging for jobb og det må jeg ha på mobilen. Jeg kan ikke drasse med meg en ipad overalt på jobb. Finnes det noen helt enkle telefoner som lar deg kun ha de mest nødvendige appene? 

Er det ikke da bare å ha den telefonen du har i dag og heller bare slette de appene du ikke trenger?

Anonymkode: 15b37...614

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke da bare å ha den telefonen du har i dag og heller bare slette de appene du ikke trenger?

Da… da hadde jo ikke ts hatt noen problem…

Anonymkode: 5e478...e7a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å slette appene.

her er bare facebook og messenger igjen, fordi jeg «må». Noe privat treningsgreier som kun bruker face og messenger som kanal. Dessverre. Har prøvd å be om alternativ men svaret er nei. Så må leve med det fordi jeg liker aktiviteten. Men alt annet av some er borte og ikke savnet. Venner kaller jeg bare folk jeg ser face to face med jevne mellomrom. Alt annet er bekjente. Så vennene mine har jeg også sms kontakt med og fysisk kontakt :) Viktig for meg. Prøver å være forbilde for barna også. 

Anonymkode: 68830...362

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har du helt rett i🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

🤣 Den var god og veldig riktig. 

Anonymkode: 7c0af...d46

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Få telefonnr til folk du vil ha kontakt med. Last ned alle bilder du ønsker å beholde fra de ulike stedene du har profil mm. 

Begynn med å jobbe deg ut av Facebook. Ikke sjekke aktiviteten til grupper og folk du er venner med osv. Melde deg ut av grupper, steder mm du har likt osv. Facebook er ganske massivt! Om du kun får oppdateringer via velet/nærmiljøet via Facebook så burde du nok ha litt tettere bånd med vellet, lokalavisa osv. Ha kontakter du faktisk kan snakke med på butikken eller andre steder du kan treffe folk. Er faktisk skikkelig kjipt å ikke få med deg saker som omhandler nærmiljøet ditt eller en interesse o.l om det engasjerer deg. 

Snap, insta osv er lett å kutte om du klarer å kutte Facebook. 

Ville fortsatt med smarttelefon om jeg var deg pga store fordeler med mail, vipps osv men å kutte ut some er en god ide for å få bedre helse. Du får mer ro og tid til andre ting som er sunnere for deg. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Det er ett firma i Oslo som selger fine mobiler som sikkert faller i smak for det. Bla kan du få mobil som er stengt for sosiale medier, det går rett og slett ikke an å laste ned de appen. Ro mobil heter nettsiden dems. 

Anonymkode: da89a...eaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Da kommer jeg bare til å installere de igjen 😂. Jeg vil først prøve uten, men kjøpe en "dumtelefon" når jeg har kommet litt mer inn i rutiner og funnet ut hvilken jeg vil ha. Om det i det hele tatt finnes.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ett firma i Oslo som selger fine mobiler som sikkert faller i smak for det. Bla kan du få mobil som er stengt for sosiale medier, det går rett og slett ikke an å laste ned de appen. Ro mobil heter nettsiden dems. 

Takk. Skal sjekke det ut. Ts

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (8 timer siden):

Få telefonnr til folk du vil ha kontakt med. Last ned alle bilder du ønsker å beholde fra de ulike stedene du har profil mm. 

Begynn med å jobbe deg ut av Facebook. Ikke sjekke aktiviteten til grupper og folk du er venner med osv. Melde deg ut av grupper, steder mm du har likt osv. Facebook er ganske massivt! Om du kun får oppdateringer via velet/nærmiljøet via Facebook så burde du nok ha litt tettere bånd med vellet, lokalavisa osv. Ha kontakter du faktisk kan snakke med på butikken eller andre steder du kan treffe folk. Er faktisk skikkelig kjipt å ikke få med deg saker som omhandler nærmiljøet ditt eller en interesse o.l om det engasjerer deg. 

Snap, insta osv er lett å kutte om du klarer å kutte Facebook. 

Ville fortsatt med smarttelefon om jeg var deg pga store fordeler med mail, vipps osv men å kutte ut some er en god ide for å få bedre helse. Du får mer ro og tid til andre ting som er sunnere for deg. 

Jeg har barn og vi deltar ofte på arrangementer som åpen brannstasjon, åpen gård, barnas dag, loppemarkeder osv. Syns liksom ikke jeg har sett reklamer for dette andre steder enn facebook. Men kanskje jeg må kjøpe tilgang til lokalavisa, og følge bedre med på oppslagstavla på nærbutikken. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare å slette appene.

her er bare facebook og messenger igjen, fordi jeg «må». Noe privat treningsgreier som kun bruker face og messenger som kanal. Dessverre. Har prøvd å be om alternativ men svaret er nei. Så må leve med det fordi jeg liker aktiviteten. Men alt annet av some er borte og ikke savnet. Venner kaller jeg bare folk jeg ser face to face med jevne mellomrom. Alt annet er bekjente. Så vennene mine har jeg også sms kontakt med og fysisk kontakt :) Viktig for meg. Prøver å være forbilde for barna også. 

Anonymkode: 68830...362

Messenger er noe av det jeg ønsker å kutte ut. Det er så mye mas fra enkelte synes jeg. Jeg har skrudd av varsler. Men som sagt er det enkelte jeg kun prater med der omtrent. Det er hyggelig og jeg vil gjerne ha kontakt, men jeg syns det blir litt mye tasting på mobilen for å opprettholde kontakten. Det virker som om disse er fornøyde med et slags vennskap over nett og ikke så mye fysiske møter. (Vi har hatt mye fysiske møter tidligere) Så det er jo synd å liksom "kutte" de ut. Men samtidig er jeg lei av å måtte ta frem mobilen hver gang vi skal prate. Jeg har prøvd å snakke med de om å møtes oftere, men de virker ikke så interessert. Mulig jeg bare må innse at vennskapet er over hvis jeg skal nå målet mitt med mindre mobil. 

Eventuelt hvordan kan jeg fortelle dem om mitt mål, uten at de føler at jeg nedprioriterer dem?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg. 

Kan du sette en grense / tidspunkt på dagen hvor du har lov til å sjekke? Feks kl 20 - 21?

Slett Snap og Instagram, det er stort sett bare søppel.

Rydd på Face og bare ha kontakter som du trenger; Klassegrupper, fritidsaktiviteter, nærmiljø-grupper.

Jeg har slettet alt, ble rett og slett lei av å sitte å se på andres liv og sende bursdagshilsener.  Gi beskjed om at du logger av, og gjør det. 

Jeg startet med Facebook, slette alle bekjente og perifere. Det var jo tidligere om å gjøre å ha flest mulige, og så beholdt jeg Messenger for familiegrupper.

Snap har jeg ikke brukt

Så den største tyven : Instagram. Jobbet med å sette tidslimit, og be om perioder uten «forslag». 

Etter at dette er gjort kan du gradvis redusere tiden du får lov til å være på SoMe.

Anonymkode: 97b2f...694

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heier på deg. 

Kan du sette en grense / tidspunkt på dagen hvor du har lov til å sjekke? Feks kl 20 - 21?

Slett Snap og Instagram, det er stort sett bare søppel.

Rydd på Face og bare ha kontakter som du trenger; Klassegrupper, fritidsaktiviteter, nærmiljø-grupper.

Jeg har slettet alt, ble rett og slett lei av å sitte å se på andres liv og sende bursdagshilsener.  Gi beskjed om at du logger av, og gjør det. 

Jeg startet med Facebook, slette alle bekjente og perifere. Det var jo tidligere om å gjøre å ha flest mulige, og så beholdt jeg Messenger for familiegrupper.

Snap har jeg ikke brukt

Så den største tyven : Instagram. Jobbet med å sette tidslimit, og be om perioder uten «forslag». 

Etter at dette er gjort kan du gradvis redusere tiden du får lov til å være på SoMe.

Ja, jeg vurderer å bare ha et tidspunkt på kvelden hvor jeg kan sjekke sosiale medier på ipaden.. Ipaden skal jeg ikke ha med rundt i huset, den skal ha en fast plass. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du og mange flere nå ønsker å slutte med sosiale medier.

Spørsmålet mitt til deg og dine likesinnede er hvorfor akkurat nå? Hvorfor ikke for ti-femten år siden, for eksempel?

Insta og FB var jo søppel i 2016 òg, men da var det overraskende få som ønsket seg en digital detox.

Anonymkode: 91a40...634

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørsmålet mitt til deg og dine likesinnede er hvorfor akkurat nå? Hvorfor ikke for ti-femten år siden, for eksempel?

Insta og FB var jo søppel i 2016 òg, men da var det overraskende få som ønsket seg en digital detox.

Kan ikke huske at jeg drev like mye på sosiale medier den gang. Eller, jeg var aktiv på facebook og litt på insta, men ikke like mye som nå. Var ikke like mye mulighet for scrolling da. Det er mer ekstremt nå. Og på den tiden var jeg mer aktiv med det sosiale, jeg var med i en forening og drev mye med hobby. Og jeg spilte mye dataspill og leste bøker. Hadde mer energi og tid til andre ting. Nå har jeg små barn og er utslitt på ettermiddagene. Det blir fort en del scrolling når barna har lagt seg eller når jeg har noe egentid her og der. 

Jeg hadde også en veldig dårlig periode rett før korona. (Før barn) For å distrahere meg selv så drev jeg MYE på mobilen. Så kom korona og det hjalp ikke på det heller. Så jeg har fått noen dårlige vaner når det gjelder mobilbruk. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere grunner:

- Er lei, det er rett og slett ikke interessant lenger. 

- Merker hvor mye tid det tar og hvor mye det går ut over konsentrasjon og utholdenhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Enda flere grunner: ai slop, mennesker som poster ai svar, det er ikke synlige vennskap igjen på FB og insta, mye reklame og foreslåtte kontoer, reels. 

Og sånn generelt, jeg har 0 behov for folks ai svar. Det kan jeg søke opp selv hvis jeg vil og da hadde jeg ikke spurt andre. Det gjelder på FB men også her på kg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med mobilen. Ikke ta den med ut, hvis du ikke er på jobb. La den ligge hjemme, som en fasttelefon. Ikke benytte mobilen til annet enn å ringe, sms, bank-ID og diverse, som du prøver å samle til et tidspunkt etter ønske, der du foretar denne type oppgaver. 

Anonymkode: a968d...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...