Gjest Bodillen Skrevet 28. april 2006 #21 Del Skrevet 28. april 2006 Det skal ikke være nødvendig med barnestol. Belteføringer som sikrer at bilbeltet ligger riktig over skulder/bryst og hofter skal holde. ← Er du sikker på det? Det ser ikke sånn ut i denne linken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 28. april 2006 #22 Del Skrevet 28. april 2006 Dette var nytt for meg... Har ikke barn, men er eier av bil... Har venninner med barn, som ikke har bil, og har kjørt rundt med dem og smårollingene deres. Problemet mitt er at deres mødre bare "hiver" barna inn i baksetet, og tror at siden det er min bil er det min oppgave å passe på barna deres. Noen ganger har det blitt så ille at jeg må kjøre inn til kanten og jage mødrene bak for å passe på barna. Dette gjelder barn under fem år, som ikke klarer å sitte stille. Så selv om dette er litt på siden av sete problemet, så er det fint å vite at jeg i det minste kan insistere på sete til smårollingene... (det er sjelden jeg kjører dem nå, det blir for slitsomt, så nå er svaret oftest at de kan ta bussen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #23 Del Skrevet 28. april 2006 Er du sikker på det? Det ser ikke sånn ut i denne linken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114290 ← Det står ikke et ord der om barnesete Bodillen! * Barn skal ha støtte for hodet. Har ikke bilen hodestøtte, bør stol med rygg brukes så lenge som mulig slik. * Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til at beltet skjærer seg inn i bryst og mage ved en eventuell kollisjon. Når barnet blir over 150 centimeter høyt kan det bruke bilens belter som en voksen. Kravet er at hodet skal ha støtte, og at beltet ligger riktig (at barnet hindres i å legge det under armen bl.a.). Det er umulig å hindre at barnet legger beltet under armen uten ei ekstra belteføring som"låser" beltet fast. Disse koster fra en femtilapp og oppover og tar ingen plass overhodet. Det er forresten på høy tid at dette kravet kommer. Jeg har sett mange nok av konsekvensene ev manglende og/elelr feil sikrig av barn i bil til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. april 2006 #24 Del Skrevet 28. april 2006 Det skal være godkjente saker dette her, da. Skal man unngå bot er man nødt til å gå til innkjøp av godkjent barnesete/pute. ← Det er jeg selvfølgelig klar over, men skrev "pute" for å gjøre det litt kortere... Uansett gjør det ingen forskjell m.h.t. bevegelsesfriheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 28. april 2006 #25 Del Skrevet 28. april 2006 Barn skal ha støtte for hodet. Har ikke bilen hodestøtte, bør stol med rygg brukes så lenge som mulig slik. Da holder det vel ikke med pute? Eller holder det med nakkestøtten på bilen :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 28. april 2006 #26 Del Skrevet 28. april 2006 Det står ikke et ord der om barnesete Bodillen! Kravet er at hodet skal ha støtte, og at beltet ligger riktig (at barnet hindres i å legge det under armen bl.a.). Det er umulig å hindre at barnet legger beltet under armen uten ei ekstra belteføring som"låser" beltet fast. Disse koster fra en femtilapp og oppover og tar ingen plass overhodet. Det er forresten på høy tid at dette kravet kommer. Jeg har sett mange nok av konsekvensene ev manglende og/elelr feil sikrig av barn i bil til det. ← Det gjør jo det! Gruppe 2: Barn 15-25 kilo * Her kan du velge mellom en stol med rygg og hodestøtte eller bare en bilpute. Det anbefales at barn bruker stol opp til rundt åtteårsalderen. * Kjøper du en beltestol, er den konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp, og gjør at barnet sitter riktig selv om det sover. Gruppe 3: Barn 22-36 kilo * Det meste av utstyret som er godkjent i gruppe 2, er også godkjent for gruppe 3. * Barn skal ha støtte for hodet. Har ikke bilen hodestøtte, bør stol med rygg brukes så lenge som mulig slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 28. april 2006 #27 Del Skrevet 28. april 2006 Da holder det vel ikke med pute? Eller holder det med nakkestøtten på bilen :klø: ← Barn under 150 cm rekker vel ikke opp til bilens egne nakkestøtter uanset? Er det da nok med støtte av ryggsetet? Hvis ikke det er nok, så må de vel ha sete med egen nakkestøtte, da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #28 Del Skrevet 28. april 2006 *sååå glad for å være 3 cm for høy til å trenge barnesete når jeg kjører bil* jeg er forøvrig 23 og fremdeles i live Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #29 Del Skrevet 28. april 2006 Tenk på de som er under 150 som kjører selv... og som nå må ha pute,,, og dermed ikke når ned til pedalene... *kniser* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 28. april 2006 #30 Del Skrevet 28. april 2006 Er det forskjell på hodestøtte og nakkestøtte? Jeg ser for meg at hodestøtte er sånn som også støtter opp på sidene, og da kommer man ikke unna bilsete. Det er viktig å sikre barn i bil, men noen ganger kan det bli litt vel hysterisk, og det virker noe lite gjennomtenkt. Og selv om statsråden sier de har jobbet med denne endringen i noen mndr, synes jeg vel at å komme med en redegjøring noen dager før loven trer i kraft, vitner om dårlig planlegging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #31 Del Skrevet 28. april 2006 -og det er vel egentlig ikke en redegjøring heller, bare noe nyhetene har snappet opp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 28. april 2006 #32 Del Skrevet 28. april 2006 Tenk på de som er under 150 som kjører selv... og som nå må ha pute,,, og dermed ikke når ned til pedalene... *kniser* ← Jeg tror at mange som er så lave bruker pute uansett (selv om de kanskje ikke har en med barnetrekk da), fordi man har ikke så god utsikt ut om man er for lav. Mamma brukte i hvert fall pute i flere av bilene vi har hatt, nettopp av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 28. april 2006 #33 Del Skrevet 28. april 2006 Ikke noe problem mht minstemann - han har sete med hodstøtte, og ryggen kan justeres opp ettersom han vokser. Men hun på 9 - kan ikke fatte hvorfor hun ikke skal kunne bruke bilens egne belter når de kan justeres til hennes høyde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #34 Del Skrevet 28. april 2006 Ikke noe problem mht minstemann - han har sete med hodstøtte, og ryggen kan justeres opp ettersom han vokser. Men hun på 9 - kan ikke fatte hvorfor hun ikke skal kunne bruke bilens egne belter når de kan justeres til hennes høyde! ← Jeg har ihvertfall ikke tenkt å gå til innkjøp av noe nytt nå, lillemann får klare seg fint på den sitteputen han har.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 28. april 2006 #35 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg tror at mange som er så lave bruker pute uansett (selv om de kanskje ikke har en med barnetrekk da), fordi man har ikke så god utsikt ut om man er for lav. Mamma brukte i hvert fall pute i flere av bilene vi har hatt, nettopp av den grunn. ← Jeg har ett fint førersete, som kan heves til meg og senkes til Qliomannen. Utrolig deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #36 Del Skrevet 28. april 2006 Det gjør jo det! Gruppe 2: Barn 15-25 kilo * Her kan du velge mellom en stol med rygg og hodestøtte eller bare en bilpute. Det anbefales at barn bruker stol opp til rundt åtteårsalderen. * Kjøper du en beltestol, er den konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp, og gjør at barnet sitter riktig selv om det sover. Gruppe 3: Barn 22-36 kilo * Det meste av utstyret som er godkjent i gruppe 2, er også godkjent for gruppe 3. * Barn skal ha støtte for hodet. Har ikke bilen hodestøtte, bør stol med rygg brukes så lenge som mulig slik. ← Det står BØR der Bodillen. Bør er ikke det samme som MÅ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 28. april 2006 #37 Del Skrevet 28. april 2006 Må si meg enig med Bodillen... Greit - sikkerhet er viktig, men det får da være måte på... Jeg bodde noen år i alta, og der var minst èn av mine samiske venninner under 150 cm... Kan ikke hun sitte på med noen av vennene sine, nå, med mindre de har barnesete til henne?? Og man kan aldri kjøre barnas venner hjem, barnas venner kan aldri sitte på hit eller dit, med mindre man har 2 ekstra barneseter liggende... ? Synes nok dette var litt overdrevent, og virker lite gjennomtenkt, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.K. Rowling Skrevet 28. april 2006 #38 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg er temmelig lita, ca 1,60, og det er bare såvidt at bilbeltet ligger riktig på meg. Derfor synes jeg det er helt logisk at barn under 1,50 skal sitte på pute. Men for all del, hvis det er tungvint, eller barnet ikke vil, er jo ikke bilsikring så viktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #39 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg husker da jeg og søsteren mine var små, og vi dro på lange bilturer rundt om i landet... da lå vi ofte etter tur bak i bilen og sov på en saccosekk... Ikke mye sikring der i gården nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #40 Del Skrevet 28. april 2006 Har 5 barn som etter nye forskrifter må sikres vi da. 2år, 9år (138 cm), 10år (136 cm), 11år (142 cm) og 12år (144cm) gamle og alle sikres... Greit nok med minstemann, men godt de 4 eldste er over 135 cm da! Mayamor ikke innlogget og kjører som før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå