Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan se denne 

Han og de som deler hans lidenskap ønsker jo det at KI skal ta helt av så fort som mulig, men så er de litt triste da, over at det kommer til å ta villt lang tid rett og slett fordi det ikke finnes energi nok tilgjengelig. Serverne er som store hjerner, de må ha mat for å fungere. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nei jeg ser ikke helt hvilken motivasjon de skulle hatt for å utrydde oss om det blir utviklet en superintelligens. 

Blir litt samme som aliens. 

De ville ligget langt foran oss og vi ville ikke vært en trussel, so why bother? 

Du ser ikke oss mennesker legge inn noen innsats for å bli kvitt dyr, bare de som er en pest og plage.

Så vi får gjøre oss så søte og lite brysomme som vi kan ;)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så lei av "ekspert advarer", "forsker advarer" hele tiden i nyhetene. Hver eneste dag. 

Kan ikke noen komikere lage en hysterisk sketsj om dette? 

Nei, jeg tror ikke KI kommer til å drepe oss alle/utrydde oss. Hvis det er noen som skulle gjøre dette, må det være disse "ekspert advarer"-folkene. Kan de ikke bare la oss få litt fred?

Skrevet

Nei, det trur eg ikkje, men bobla kjem til å sprekke. Det vil gjera vondt.

• Liker 1
Skrevet

I så fall ikke alene men i hendene på terrorister 

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (På 18.9.2026 den 23.08):

Er vi her på KG om ti år?

Ja

• Liker 1
Skrevet

KI vil bare utrydde oss om den ser på det som nødvendig 

Skrevet

Dette hysteriet er bare et stunt fra de store selskapene for å stenge konkurrenter ute.

1. Skap en frykt i befolkningen så de vil kreve at det innføres reguleringer i bransjen
  2. De store etablerte selskapene har nok penger og resurser til å tilfredsstille reguleringene
  3. Små nye startups eller open source aktører har ikke penger og resurser til å tilfredsstille reguleringskravet.
  4. De etablerte store aktørene beholder sitt oligarki og stenger konkurrenter ute.
  5. De store etablerte aktørene spiller på denne frykten for å stenge utenlandske selskaper ute.

Dette er en klassisk oppskrift for store selskaper å bli kvitt konkurrenter og da kunne sette opp prisene for tjenestene de selv tillbyr.

• Nyttig 1
Skrevet
LeveMannen skrev (12 timer siden):

Dette hysteriet er bare et stunt fra de store selskapene for å stenge konkurrenter ute.

1. Skap en frykt i befolkningen så de vil kreve at det innføres reguleringer i bransjen
  2. De store etablerte selskapene har nok penger og resurser til å tilfredsstille reguleringene
  3. Små nye startups eller open source aktører har ikke penger og resurser til å tilfredsstille reguleringskravet.
  4. De etablerte store aktørene beholder sitt oligarki og stenger konkurrenter ute.
  5. De store etablerte aktørene spiller på denne frykten for å stenge utenlandske selskaper ute.

Dette er en klassisk oppskrift for store selskaper å bli kvitt konkurrenter og da kunne sette opp prisene for tjenestene de selv tillbyr.

Jeg ser ikke dette, men på den annen side ser jeg ikke trusselen fra KI som problematisk på dette nivået. 

KI er teknologi, og det er ikke teknologien som er problematisk,  det er mennesker. Og dette er perspektivet i EU sin AI Act, og også hvilke beskyttelser folk gjør for seg selv. Vi intereserer oss for hva KI blir brukt til, og hvordan vi som mennesker blir brukt av KI. 

Sånn sett er det de store som svekkest mest, siden disse er de som er mest utsatt for denne typen regulering. Det er enklere for meg å fyre opp lokale KI modeller som kan gjøre veldig omfattende prosesser  helt innenfor mine behov, enn å basere meg på kommersielle tjenester. 

Det de store KI selskapene faktisk foreslår er ment til å komme rundt behovet for reguleringeer som AI Act : man ønsker ikke å regulere bruken, men utviklingstakt : man ønsker ikke at folk skal begrense seg i hvordan de utnytter teknologien, kun hva den kan potensielt gjøre bedre . 

Det er litt som å fokusere reguleringen av atomvåpen på hvilken sprengkreft den skal ha, og hvor store de kan være, og i mindre grad bry seg om hva de kan brukes til.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...