Gå til innhold

Databriller - hva er lov og ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes regelverket er litt uklart. 

Jeg var til optiker i går, som sier at jeg er langsynt og har litt skjeve hornhinner. Ingen store avvik. Jeg bruker ikke briller fra før.

Jeg bestilte synstesten fordi jeg blir veldig sliten og "støl" i øynene etter timene bak skjerm på jobb, får lett hodepine og nakkestivhet, og er lyssensitiv. Har episoder med øyemigrene.

Optikeren sa at jeg skal bruke databrillene på jobb, men at jeg også skal bruke disse når jeg kjører bil, leser, ser TV, osv. Jeg får attest fra optiker til arbeidsgiver på at jeg trenger briller til skjermbruk på jobb, og hun var klar på at jeg skulle bruke denne til å søke økonomisk støtte fra arbeidsgiver.

Dette blir brillene jeg kommer til å bruke, jeg har ikke briller fra før.

Men er det ikke "lov" til å bruke brillene utenom arbeidsplassen? Synes det hele høres så merkelig ut. 

Anonymkode: cb077...a98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regelen er vel at dette er databriller. 

Det har kommet moderne "progressive" glass som er laget slik at du kan se med de enten 1,5m eller 3.0m meter frem, eller 1,2 eller 5 meter frem. Dette for at du skal kunne bruke flere skjermer eller ha resepsjons-vibe at du også kan se mennesker innenfor gitt rekkevidde. 

Men databriller til kjøring? her må du ha misforstått noe hos optikern. Rart å bli anbefalt det. Det kommuniseres alltid tydelig at databriller skal IKKE brukes til kjøring!! For glassene er laget til to helt ulike formål!! 

Regelen mtp arbeidsplassen er at de ikke dekker "fancy" dataglass egenskaper. De dekker databriller til skjermbruk fordi øynene trenger det. Og for å vite spesifikt hva det innebærer, må du høre med arbeidsplassen din. Ikke med optiker. 

Håper det var litt oppklarende! :)

Anonymkode: 3dd93...380

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Regelen er vel at dette er databriller. 

Det har kommet moderne "progressive" glass som er laget slik at du kan se med de enten 1,5m eller 3.0m meter frem, eller 1,2 eller 5 meter frem. Dette for at du skal kunne bruke flere skjermer eller ha resepsjons-vibe at du også kan se mennesker innenfor gitt rekkevidde. 

Men databriller til kjøring? her må du ha misforstått noe hos optikern. Rart å bli anbefalt det. Det kommuniseres alltid tydelig at databriller skal IKKE brukes til kjøring!! For glassene er laget til to helt ulike formål!! 

Regelen mtp arbeidsplassen er at de ikke dekker "fancy" dataglass egenskaper. De dekker databriller til skjermbruk fordi øynene trenger det. Og for å vite spesifikt hva det innebærer, må du høre med arbeidsplassen din. Ikke med optiker. 

Håper det var litt oppklarende! :)

Anonymkode: 3dd93...380

Jo, takk ☺️ Men altså, kanskje dette ikke er databriller i ordets rette forstand, men likevel briller jeg må ha for å unngå/bedre plagene jeg har ved bruk av skjerm i jobb. En tilrettelegging da, for å si det på en annen måte. 

Optiker sa at jeg skulle bruke disse brillene på jobb og ellers, pga symptomene jeg har. 

Skrevet

Databriller = briller som du skal bruke i arbeidstiden. Tidligere ble det sagt at dette var briller som skulle være på arbeidsplassen. 

Hvis du skal ha briller ellers - vil dette være en "privatutgift" som du må stå for selv. 

Anonymkode: 0fd55...e3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Databriller = briller som du skal bruke i arbeidstiden. Tidligere ble det sagt at dette var briller som skulle være på arbeidsplassen. 

Hvis du skal ha briller ellers - vil dette være en "privatutgift" som du må stå for selv. 

Anonymkode: 0fd55...e3f

Hmm, ok. Brillene vil være gunstig å bruke for meg ellers, men årsaken til at jeg trenger brillene, er jo fordi jeg får de ovennevnte plagene på grunn av skjermbruken på jobb. Det var grunnlaget for synstesten 🤷‍♀️

Får høre med arbeidsgiver hva de tenker. 

Skrevet

Jeg bruker mine både på jobb og hjemme. Er vel ingen som kan kontrollere det?

Anonymkode: 3475a...e73

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min arbeidsplass dekker uansett briller. Så du kan spørre. Du tapet ikke noe på det. 

Anonymkode: d378d...3b2

AnonymBruker
Skrevet

Regelen på min arbeidsplass (fylkeskommune) er at brillene skal kun brukes på jobb og oppbevares der. Men som en annen sier over, det er jo ingen som kontrollerer om du har brillene med hjem og bruker dem der.

Jeg bruker egne briller ellers, «databrillene» dekker kun mine synsbehov i arbeidssituasjonen.

Anonymkode: 8f35b...e38

Skrevet

Arbeidsgivere i Norge er pålagt å betale støtte til databriller for ansatte. Det betyr ikke at man kan få den dyreste og fineste og flotteste brillen  man har lyst på, men en som dekker behovet.
så mange bedrifter har et visst beløp som går til støtte av databriller, og så kan man betale mellomlegg hvis man ønsker å kjøpe seg en dyrere briller 

I utgangspunktet skal de brukes på jobb og ikke hjemme, for det er bedriften som har betalt dem for at du skal benytte dem til arbeidsoppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet

Databriller og vanlige briller lages ikke på samme måte, og ofte vil du ikke kunne bruke databriller til vanlig hverdagsgjøremål. En av de store forskjellene er at databriller ikke er laget for bruk på lang avstand, f.eks bilkjøring. Jeg har både vanlige briller og databriller, og databrillene er ubrukelige til alt annet enn formålet. Å gå med dem til vanlig er som å ta på seg briller med feil styrke, det er uklart og kommer til å gi betydelig hodepine om du skal drive å gå med feile glass og innstillinger i hverdagen. Du bør heller innse at du er kommet dit i livet st du faktisk har behov for briller, og kjøpe noen som passer privatlivet for egen regning, mens arbeidsgiver betaler databriller til jobben. Hvis du ikke har store avvik er det heller ikke dyrt for deg å kjøpe et par briller, mens databriller fort kan koste mange tusen (mine kostet 8000 for glassene +innfatning). Hvis du bruker brillene jobben har betalt og de blir ødelagt, forlagt, stjålet e.l., hvordan har du tenkt å forholde deg til det? Lyge for arbeidsgiver eller bare btwle nye i det stille? 

Anonymkode: c6ea3...e83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har databriller, optikeren sa jeg hadde rett på å få dem dekt da jeg trengte dem på jobb. Det er fordelaktig å bruke dem utenom også, men ikke nødvendig. Hadde de vært nødvendig også i fritiden hadde jeg ikke fått dem dekket. De er ikke sterkere enn at jeg kan bruke databrillene også utenom arbeid i skjermavstand. Det er korrigeringen for skjeve hornhinner samt lesefeltet (progressive) som gjør dem fordelaktig til daglig. Men ikke nødvendig. 

Anonymkode: 3779f...007

AnonymBruker
Skrevet

Databriller dekkes skattefritt av arbeidsgiver så lenge de er nødvendig for jobb. Man kan bruke databrillene til lese/skjermbruk hjemme også (noen arbeidsgivere har strengere regler). 

Men i det brillene skal brukes til hverdagsbruk privat, så er de ikke lengre skattefri. Spørsmålet er litt om man tolker det som at briller er nødvendig for bilkjøring, eller ikke. 

Anonymkode: 781ab...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Mye er regulert av arbeidsgiver, dvs at noen kan få det meste dekket, andre kun minimum. Grensen for innberetning skatt av fordel er kun  rene databriller med rimelig innfatning, behovet må være dokumentert. Om du kan ta den med hjem er også opp til arbeidsgiver. Hva som er arbeidsplass er litt flytende nå med internett, skybasert system og hjemmekontor, tross alt. 

Behovet ditt er dokumentert fra optiker, det er synsundersøkelsen, samt vurderinger om du har behov i din stilling. Databriller er ikke progressive. Det finnes en spesialtilpasset dataprogressiv type, men da må du ha ytterligere dokumentasjon på at du har behov for akkurat det. Alt annet må innberettes som fordel (skatt osv på ytelsen). 

Anonymkode: a0e7e...2e4

AnonymBruker
Skrevet

Altså - jeg tror brillene jeg skal få, ikke er det som defineres som databriller. Når jeg leser alle innleggene her, tolker jeg det dithen.

Jeg får plagene jeg har fordi jeg er langsynt. Plagene kommer fordi/når jeg jobber på skjerm hele dagen.

Jeg vet ingenting om briller, så type glass osv er gresk for meg. Det var optikeren som sa at i og med at jeg får plager pga arbeidets art, har jeg krav på å få støtte til å dekke disse brillene av arbeidsgiver. Hun var imidlertid klar på at jeg også bør bruke brillene ellers - kjøring, lesing, skjerm hjemme, osv. 

Men, da oppfyller jeg kanskje ikke kravene til å få støtte fra arbeidsgiver. Det var bare det jeg lurte på 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Databriller skal brukes foran skjerm.

Slik jeg forstår deg trenger du briller du skal bruke når du er våken?

Da skal ikke jobben dekke de brillene. 

Men du kan da få 2 par, ett sett databrillet, som er bedre å se på data med som du har på jobb, og vanlige du bruker hjemme.

Anonymkode: 23851...382

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...