AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Jeg har overtatt en eldre valp/unghund. Dette er første uka hos meg. Den kunne være alene hjemme i det forrige hjemmet, men det virker som den synes det er litt vanskelig her foreløpig. Det er en rase som knytter seg veldig til eier og separasjonsangst er ikke uvanlig. Jeg er derfor redd for å gå for fort frem. Samtidig er jeg redd for at den skal bli for vant til at jeg er hjemme siden jeg har hjemmekontor. Jeg må ut av huset med jevne mellomrom på møter o.l. Jeg har begynt i det små med å gå ned med søpla og dette går nå greit. Den står ved døra, men lager ikke lyd. Jeg kan gå på toalettet og i dusjen og lignende og det går også fint. Tenkte å gradvis øke lengden jeg er borte, slik man gjør med mindre valper. Høres det ut som riktig måte eller skyter jeg meg selv i foten med å ta det såpass rolig? Jeg har brukt disse dagene på å bygge bånd, kose og leke for å gjøre den trygg i nytt hjem, men er som sagt redd for at jeg gjør noe galt andre veien. Tar gjerne i mot tips! Anonymkode: 05dc9...768 1
Rødstrupa Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har overtatt en eldre valp/unghund. Dette er første uka hos meg. Den kunne være alene hjemme i det forrige hjemmet, men det virker som den synes det er litt vanskelig her foreløpig. Det er en rase som knytter seg veldig til eier og separasjonsangst er ikke uvanlig. Jeg er derfor redd for å gå for fort frem. Samtidig er jeg redd for at den skal bli for vant til at jeg er hjemme siden jeg har hjemmekontor. Jeg må ut av huset med jevne mellomrom på møter o.l. Jeg har begynt i det små med å gå ned med søpla og dette går nå greit. Den står ved døra, men lager ikke lyd. Jeg kan gå på toalettet og i dusjen og lignende og det går også fint. Tenkte å gradvis øke lengden jeg er borte, slik man gjør med mindre valper. Høres det ut som riktig måte eller skyter jeg meg selv i foten med å ta det såpass rolig? Jeg har brukt disse dagene på å bygge bånd, kose og leke for å gjøre den trygg i nytt hjem, men er som sagt redd for at jeg gjør noe galt andre veien. Tar gjerne i mot tips! Anonymkode: 05dc9...768 Du høres ut som en empatisk person som vil gjøre det beste for hunden din. Du vil sikkert få råd/tips mm. her på Kvinneguiden. Det kommer til å gå bra❤️🐶 Endret 17 timer siden av Rødstrupa 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Rødstrupa skrev (15 minutter siden): Du høres ut som en empatisk person som vil gjøre det beste for hunden din. Du vil sikkert få råd/tips mm. her på Kvinneguiden. Det kommer til å gå bra❤️🐶 Tusen takk for så hyggelige ord 🥰 Anonymkode: 05dc9...768
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Jeg er ingen ekspert altså, men jeg synes dette høres veldig fornuftig ut. Det jeg var mest redd for med min egen hund var at hun skulle utvikle separasjonsangst fordi det er vanskelig å jobbe seg ut av, så jeg brukte god tid i begynnelsen. Litt annerledes blir det jo siden jeg har hatt henne siden hun var valp, men jeg ville gjort det samme om hun var litt eldre. Selv nå som hun er voksen kjører jeg en avkortet versjon av alene hjemme-trening hvis vi er på et nytt sted. Jeg har også flyttet én gang med henne, og merket at hun var mer opptatt av hvor jeg var i begynnelsen, så selv om hun hadde samme eier var hun ikke helt trygg. Hvis jeg var borte litt lenger enn hun var komfortabel med var hun klistret til meg da jeg kom hjem, så jeg tok det så pent som mulig. Jeg mener oppriktig at det viktigste nå er å knytte bånd til hunden, som du gjør. Det er fint å lese. ❤️ Heller litt for sakte enn litt for fort, tror jeg. Anonymkode: 5ad02...d85 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Du har startet veldig bra. Fortsett slik så går det seg til. Du må huske at ikke bare har den et nytt hjem, men den har også mistet et hjem den antagelig var veldig glad i. Det bets du kan gjøre er å oppføre deg naturlig og gå inn og ut i forbindelse med post, søppel, hente noe i bilen, fiks i hagen osv. Det som er naturlig for deg blir etterhvert naturlig for hunden. Da lærer den at du kommer alltid tilbake. Tid er ikke det viktigste, du trenger ikke være lenge ute hver gang, hyppighet er det som teller mest. Anonymkode: d49b8...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Omplasseringshunder må alltid ha en ny start på alenetrening. Dette pga ny person og ikke nytt minst hus. Den trenger tid for å føle seg trygg både på deg og hus osv. Jeg husker ikke hvor lenge jeg trente, men jeg startet for tidlig og den ble stressa og tygde på diverse. Så måtte starte på nytt. Få deg et kamera slik at du kan se hvordan den tar det. Men NB start først med vanlig alenetrening:) Lykke til! Anonymkode: 31dcf...d30
Crazydoglady Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har overtatt en eldre valp/unghund. Dette er første uka hos meg. Den kunne være alene hjemme i det forrige hjemmet, men det virker som den synes det er litt vanskelig her foreløpig. Det er en rase som knytter seg veldig til eier og separasjonsangst er ikke uvanlig. Jeg er derfor redd for å gå for fort frem. Samtidig er jeg redd for at den skal bli for vant til at jeg er hjemme siden jeg har hjemmekontor. Jeg må ut av huset med jevne mellomrom på møter o.l. Jeg har begynt i det små med å gå ned med søpla og dette går nå greit. Den står ved døra, men lager ikke lyd. Jeg kan gå på toalettet og i dusjen og lignende og det går også fint. Tenkte å gradvis øke lengden jeg er borte, slik man gjør med mindre valper. Høres det ut som riktig måte eller skyter jeg meg selv i foten med å ta det såpass rolig? Jeg har brukt disse dagene på å bygge bånd, kose og leke for å gjøre den trygg i nytt hjem, men er som sagt redd for at jeg gjør noe galt andre veien. Tar gjerne i mot tips! Anonymkode: 05dc9...768 Det er absolutt måten å gjøre det på. Det kommer nok fortere på plass igjen sammenlignet med en liten valp, men man bør begynne i det små, og la hunden få tid til å finne seg til rette, bli trygg osv. Men ett psr uker med bare små turer ut så kan man sikkert plutselig gjøre ett litt lengre hopp i tid uten særlige utfordringer.
Tabris Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Gå frem slik du gjør, veldig rolig. Ideelt sett, så rolig at hunden aldri får noen negativ erfaring med å være hjemme alene. Går du frem for fort og hunden begynner å klynke og bli urolig - gå tilbake igjen med en gang og så går du noen steg tilbake i treningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå