Gå til innhold

Bruker ingen kontantstøtte nå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker ikke flere kontantstøtte for å slippe å sende små barn på barnehagen? 

Hadde det ikke løst store problemer å utvide i kontantstøtten så flere slapp det evige stresset som begynner når barnet er lite og så blir det bare verre og verre? 

Kunne vi unngått noen utbrente damer ved å tenke i den banen? Det tror jeg! 

Anonymkode: 94bf9...51b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det i 3 måneder i fjor, men fikk det samtidig med foreldrepenger, siden vi fikk tvillinger. Så NOEN bruker det.

Hvorfor mener du at damene blir utbrent av dette? Fedrene jobber jo de og? Kontantstøtte er ikke mye penger, og det går ut over pensjonsopptjening og rettigheter i folketrygden, så jeg tenker det er bra at kvinner velger å ikke gå i den fellen. Heller mener jeg at hvis damene blir utbrente men ikke fedrene, så er det noe feil i fordelingen på hjemmebane. Der må fedrene bidra, og det er jo nettopp i starten at man legger grunnlaget for hvordan de neste årene blir. Kontantstøtten er bare få måneder, så om fordelingen mellom foreldrene er feil, vil jo utbrentheten vise seg ganske raskt uansett.

Jeg synes i alle fall ikke noe om at mine skattepenger skal gå med til å tilrettelegge for evig skjevfordeling i hjemmet. 

Anonymkode: 3d057...70b

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk kontantstøtte omtrent et halvt år, fordi barnet vårt ikke hadde rett på plass før hun var 1,5 år gammelt. Og jeg må jo bare si at 7500 + det vi ikke betalte for barnehage, er EKSTREMT langt unna å dekke lønnen min. Og i tillegg kommer tap av pensjonsrettigheter og opptjening av sykepengerettigheter (som kunne blitt ganske stygt for oss da jeg fikk kreft rett etterpå). 

Heldigvis brukte vi kontantstøtten til å lønne farmor, slik at ingen av oss måtte hatt ulønnet permisjon. 

Anonymkode: b69c7...b83

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kontantstøtten ca 7000 kr? Det er jo ikke i nærheten noktil å dekke inn en manglende månedslønn. Så det er egentlig bare å gi penger til de som likevel har råd til å være hjemme, eller de som jobber på en måte der de dekker opp tiden seg i mellom. 

Anonymkode: ea40b...b94

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde det i 3 måneder i fjor, men fikk det samtidig med foreldrepenger, siden vi fikk tvillinger. Så NOEN bruker det.

Hvorfor mener du at damene blir utbrent av dette? Fedrene jobber jo de og? Kontantstøtte er ikke mye penger, og det går ut over pensjonsopptjening og rettigheter i folketrygden, så jeg tenker det er bra at kvinner velger å ikke gå i den fellen. Heller mener jeg at hvis damene blir utbrente men ikke fedrene, så er det noe feil i fordelingen på hjemmebane. Der må fedrene bidra, og det er jo nettopp i starten at man legger grunnlaget for hvordan de neste årene blir. Kontantstøtten er bare få måneder, så om fordelingen mellom foreldrene er feil, vil jo utbrentheten vise seg ganske raskt uansett.

Jeg synes i alle fall ikke noe om at mine skattepenger skal gå med til å tilrettelegge for evig skjevfordeling i hjemmet. 

Anonymkode: 3d057...70b

Ikke lag dette til en kjønnskamp. Det er kontantstøtte jeg vil sette fokus på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var du som skrev om utbrente damer i HI.

Ja, det hadde kanskje blitt færre utbrente damer dersom far var hjemme med kontantstøtte og samtidig kunne gjøre husarbeid.

Anonymkode: 11375...188

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når du skriver

Sitat

Kunne vi unngått noen utbrente damer ved å tenke i den banen? Det tror jeg! 

så har du jo selv lagt opp til at dette handler om kjønn?

Anonymkode: bf023...ae9

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten var stort sett betaling for at folk ikke fikk barnehageplass. Mange brukte den til å betale en dagmamma. Da folk fikk barnehageplass forsvant kontantstøtten nesten av seg selv. 

Anonymkode: c8aa0...34e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var du som skrev om utbrente damer i HI.

Ja,for damer er mer følelsesmessig styrt og mest utsatt for stress og utbrenthet. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det hadde kanskje blitt færre utbrente damer dersom far var hjemme med kontantstøtte og samtidig kunne gjøre husarbeid.

Nei, det er ikke poenget. Bare slipp det og la oss tenke barnas beste. Som er uthvilte foreldre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja,for damer er mer følelsesmessig styrt og mest utsatt for stress og utbrenthet. 

Nei, det er ikke poenget. Bare slipp det og la oss tenke barnas beste. Som er uthvilte foreldre. 

Det er jo du som blander inn kjønn? Kontantstøtten betales ikke kun til mor. Den betales ut dersom ikke barnet for i barnehage, så det har ingenting å si om det er far som er hjemme. Eller bestemor eller bestefar for den saks skyld. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette må du nesten komme med vitenskapelige kilder på.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi 7 500 vs 54 000 i mnd 😅

Anonymkode: c66e2...912

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må du nesten komme med vitenskapelige kilder på.

Nei, det må jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi 7 500 vs 54 000 i mnd 😅

Anonymkode: c66e2...912

Og ungenes og foreldre sitt ve og vel er ikke viktig? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det må jeg ikke. 

Nei, selvsagt. De finnes ikke. Dine fordommer er ikke sannhet.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og ungenes og foreldre sitt ve og vel er ikke viktig? 

Fordi man kan ikke leve på luft og kjærlighet. Jeg kan ikke dekke mine utgifter for 7000,- ( eller si 10 000,- da hvis man tar med spart barnehage). Je hadde ikke blitt mindre stresset av at alt gikk til inkasso, eller jeg gravde meg ned i kredittgjeld. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

7000kr dekker jo ikke fellesutgifter og huslån for meg engang, så hvordan i all videste verden skulle jeg ha klart meg meg så lite? Hjelper ikke å legge til summen som barnehagen hadde kostet heller for den saks skyld.

Anonymkode: 2398b...5e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt lyst til å være hjemme lengre, men hadde ikke råd. Jeg ble alene med barnet underveis i permisjonen. Fikk ikke barnehageplass da barnet var et år, så hadde kontantstøtte noen mnd. For oss var det en super løsning, det gjorde at jeg kunne jobbe 80% og så var besteforeldre dagmamma. Det var besteforeldre som hadde anledning til det. Så barnet fikk knytte tettere bånd til besteforeldre og vi fikk en dag i uken sammen.

100% ulønnet permisjon i et halvt år med 7000 inn i mnd hadde ikke gått.

Anonymkode: 2a405...0f9

Skrevet (endret)

Kontantstøtte var jo noe man innførte i en tid da det var veldig vanskelig å få barnehageplass til små barn. Barnehage var også dyrt. Det er det ikke lenger. 

7000 kroner er jo, som flere påpeker, ikke i nærheten av å dekke en vanlig månedslønn, og dermed blir det jo i stor grad en betaling til folk som allerede har råd til å være hjemme. 

Hvis vi skal ha den støtten, mener jeg den må heves og behovsprøves. Ellers er den totalt bortkasta - lommepenger til rikmannsfruer.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kontantstøtte var jo noe man innførte i en tid da det var veldig vanskelig å få barnehageplass til små barn. Barnehage var også dyrt. Det er det ikke lenger. 

7000 kroner er jo, som flere påpeker, ikke i nærheten av å dekke en vanlig månedslønn, og dermed blir det jo i stor grad en betaling til folk som allerede har råd til å være hjemme. 

Hvis vi skal ha den støtten, mener jeg den må heves og behovsprøves. Ellers er den totalt bortkasta - lommepenger til rikmannsfruer.

Enig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...