AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #1 Skrevet i går, 09:05 Mye fokus på at barn, og da spesielt gutter, ikke leser bøker lenger. Jeg er personlig litt undrende til den "lenger" delen av det argumentet. Jeg er mann og var skolegutt/ungdom på slutten av 80 og starten av 90 tallet. Jeg leste heller ikke bøker, ikke en eneste bok utenom leksetekster. Jeg gikk ut med 5 I begge målformene, 6 i engelsk og 6 i tysk fordypning så jeg var god til å lese. Og grunnen til at jeg var god til å lese var at i stedet for bøker leste jeg aviser, tegneserier og fotballblader. Gjerne 5-6 blader per uke, norske og engelske. Nå har jeg gutter (og en jente) selv og opplever den samme aversjonen mot boklesning som jeg hadde. Men de alternativene jeg brukte er i stor grad digitalisert bort. Fotballbladene er blitt nettsider. Tegneseriene er i stor grad blitt animasjon på strømmeplatformer og papiravisene har visnet hen. Vi holder Aftenposten junior, men jeg ønsker gjerne gode tips til andre printmedier som deres barn leser av lyst og ikke pliktfølelse. Anonymkode: 730fa...2ad 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:43 #2 Skrevet i går, 09:43 Besøker dere noen gang biblioteket? Skrive brev med brevvenner eller delta i f.eks Postcrossing for å skrive og lese på Engelsk og andre språk, lære mer om verden, kulturer osv. Anonymkode: b235b...17c 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #3 Skrevet i går, 10:42 Barna er halvt engelske så akkurat språkdelen er ikke så viktig sånn sett. Aldri hørt om postcrossing før, men sjekket nå. Sikkert gøy det, men blir jo ikke mye mengdelesning av det. Joda, vi besøker biblioteket, bor 15 min fra landets største i Bjørvika. Men der har de igjen bøker og mengder av e-løsninger. E-bøker, pressreader, spill, musikk osv. De har tegneserier, det skal de ha. Anonymkode: 730fa...2ad
AnonymBruker Skrevet i går, 10:54 #4 Skrevet i går, 10:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Joda, vi besøker biblioteket, bor 15 min fra landets største i Bjørvika. Men der har de igjen bøker og mengder av e-løsninger. E-bøker, pressreader, spill, musikk osv. De har tegneserier, det skal de ha. Biblioteket har ofte også blader (magasiner) og aviser. Jeg forstår det ikke helt. Du vil at de skal lese mer, men du tenker bare på alt som er digitalt. Bare fordi et bibliotek tilbyr DVD-er og e-bøker, betyr det ikke at du må ta dem. Velg gjerne en bok å lese. De har dem i alle former og størrelser. Tykke, tynne, lange historier, korte historier, med eller uten bilder og illustrasjoner. Papiraviser, blader. En bok er for mye tekst, et brev for lite tekst? Målet er at de skal lese ofte, lese alle slags forskjellige ting og lære mye. Det spiller ingen rolle om det er fra en bok, avisen, et postkort eller brev. De kan lese alle slags forskjellige kilder. Har de hobbyer? Ulike organisasjoner og foreninger har sitt eget magasin. For eksempel om et sport- eller hobbytema. Anonymkode: b235b...17c 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #5 Skrevet i går, 11:38 Finnes da mye tegneserier for gutter, men nå kommer de i bok form. Bare ikke i tynne tegneserier utgaver. Bare skriv tegneserier for gutter på google så får opp så mye forskjellig 🙂 Mye har de på biblioteket og mye kan kjøpes. Anonymkode: 50215...ae2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:46 #6 Skrevet i går, 11:46 Vi abonnerte på Donald i mange år og har i tillegg mange Donald pocketbøker, både kjøpt nye og på loppemarked. Det har begge mine gutter lest, i tillegg til Aftenposten Junior. En av dem har i tillegg lest uendelig med bøker og han andre har aldri vært like glad i bøker, men han har likevel lest en del om temaer han har vært interessert i. Vi har også aviser på papir, men de er det stort sett vi voksne som leser. Anonymkode: 8a94e...3db
AnonymBruker Skrevet i går, 11:59 #7 Skrevet i går, 11:59 Vi abonnerer på papiraviser. Kjøper også tegneserier og magasiner. Biblioteket har mye tegneserier og magasiner, i tillegg til mange typer bøker. Nå har vi lesende barn. Jeg tror også det at de ser foreldre, besteforeldre, andre voksne mm som sitter og leser har betydning. Jeg har brukt mye tid på å anbefale bøker for barna slik at de får prøvd seg på ulike typer litteratur. Anonymkode: 506dc...c61 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Biblioteket har ofte også blader (magasiner) og aviser. Jeg forstår det ikke helt. Du vil at de skal lese mer, men du tenker bare på alt som er digitalt. Bare fordi et bibliotek tilbyr DVD-er og e-bøker, betyr det ikke at du må ta dem. Velg gjerne en bok å lese. De har dem i alle former og størrelser. Tykke, tynne, lange historier, korte historier, med eller uten bilder og illustrasjoner. Papiraviser, blader. En bok er for mye tekst, et brev for lite tekst? Målet er at de skal lese ofte, lese alle slags forskjellige ting og lære mye. Det spiller ingen rolle om det er fra en bok, avisen, et postkort eller brev. De kan lese alle slags forskjellige kilder. Har de hobbyer? Ulike organisasjoner og foreninger har sitt eget magasin. For eksempel om et sport- eller hobbytema. Anonymkode: b235b...17c Ok, du har forstått null av spørsmålet. Glem det. Anonymkode: 730fa...2ad
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Gutten vår elsker donald-blader. Vi har abonnement på det. I tillegg kjøper vi jevnlig minecraft-blad og ninjagoblad. jenta er mer glad i bøker. Men det kommer selvfølgelig an på interessene til barna. Anonymkode: 95e67...b12
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden Hvor gamle er barna? Det finnes mye bra innen tegneseriebøker for barn og ungdom nå. Har de det ikke på nærmeste bibliotek, så går det an å fjernlåne og hente på nærmeste. Se på bibsok.no Anonymkode: 2e171...ff2 1
blue0rchid Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Tegneserier er fortsatt et levende medie. Siden du har kort vei til Bjørvika, så er du vel ikke så langt unna Outland der du finner metervis med tegneserier i alle fall. Uansett tenker jeg dette handler om interesse. Er barna dine glad i brettspill? Ja, da må de lære seg å lese spilleregler. Glad i vitser? Kjøp en vitsebok. Glad i mumier, dinosaurer, verdensrommet, dyr? Finn gode faktabøker. Det viktigste er at litteraturen må være synlig og tilgjengelig, dvs. lettere tilgengelig enn skjerm eller andre medier som ikke krever lesing. De må lære og erfare at det å lese åpner nye verdener. Til og med med gaming kan fremme språkutvikling. Finn de gode spillene som krever lesing og språkforståelse hvis man skal gjøre det bra i spillet. Og spill sammen med barna. 1
NoaideBiehtar Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Jeg skjønner godt hva du spør etter. Mange av bladene som selges i dag er jo ikke for å lese i en gang, det er bare fullt av bilder og superkorte, dårlige tekster. Da jeg var liten/ung leste jeg Wendy, Donald, Starlet, Girls, Julia, Topp og Vi og Gutta. Fant masse gøye tegneserier etter søsknene mine fra 80/tidlig 90-tall også. Archie for eksempel! Se og Hør og Vi Menn leste jeg også. 😂 Og Illustrert Vitenskap! Alltid masse lesestoff overalt. Vi pleier å gå innom brukthandler og finne blader og tegneserier. I Stavanger har de for eksempel mye gøy på Løvås.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå