Gå til innhold

Hjertesykdom eller angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med angst i det siste, nesten daglig over en lang periode på 6 mnd. Men lenge før dette har jeg hatt ekstraslag i ny og ne. Jeg var hos legen og tok ekg og det var ikke noe farlig sa hun.

Har blitt henvist til spesialist. Men det kan helt umulig bare være angst? Det er stikking, følelse av at hjertet blir klemt, ekstraslag osv. Alle mulige scenarier, skjer spesielt når jeg har angst. Det bare baller på seg liksom.

Jeg er ikke overvektig og er i slutten av tredveårene. Skulle det vise seg å være hjertesykdom så er det jo jævlig kjipt. 

Pulsen er ikke spesielt høy heller. 

Noen som har opplevd noe lignende og har blitt erklært friske? 

Anonymkode: 619f3...887

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har slitt med angst i det siste, nesten daglig over en lang periode på 6 mnd. Men lenge før dette har jeg hatt ekstraslag i ny og ne. Jeg var hos legen og tok ekg og det var ikke noe farlig sa hun.

Har blitt henvist til spesialist. Men det kan helt umulig bare være angst? Det er stikking, følelse av at hjertet blir klemt, ekstraslag osv. Alle mulige scenarier, skjer spesielt når jeg har angst. Det bare baller på seg liksom.

Jeg er ikke overvektig og er i slutten av tredveårene. Skulle det vise seg å være hjertesykdom så er det jo jævlig kjipt. 

Les denne setningen så mange ganger at du ikke lenger kan overse betydningen av den. 

Anonymkode: 669db...381

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo ikke vite, men jeg fikk sånn skikkelig klem rundt hjertet, og masse hjertebank. Dro til legen og ble koblet på maskiner. Det var angst og stress. Gitt hvor gammel du er, vekt, og at legen har sjekket deg, så tenker jeg at det mest sannsynligvis er angst. Men det føles veldig skummelt ut, så jeg var helt overbevist om at det var noe feil med hjerte. 

Anonymkode: 9c745...7ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner en som fikk full gjennomgang og det var reelle men helt ufarlige ekstraslag.

Personen hadde kraftig angst lenge pga dette.

Er bedre nå. 

Anonymkode: 46b49...5d6

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som klasisk angst for meg, jeg tror ikke en hjertesykdom ville oppstå i sammenheng med angst. Så lenge angsten ikke gir deg høy pulls, så vill det vel ikke trige en hjertelidelse mer en andre følelser?

Men forstår det er veldig ekelt når det skjer! Så bra du blir undersøkt, så kan du får det bekreftet fra en som kan det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be legen om resept på betablokker 💊 

Anonymkode: 07384...1f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, nei, nei, nei, nei. Nei. 

Betablokkere er ikke noe man kan bestille, medisiner er ikke en kopp te! For et livsfarlig "råd", forhåpentligvid hadde legen også sagt nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg at jeg skal gjøre. Men er betablokkere skadelige for hjertet på sikt?

Skrevet

Absolutt ikke! 

Dette er klassiske angstsymptomer og det forverres når du blir redd. Det er bra du er henvist til spesialist, husk å tro på hva denne sier. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei, nei, nei, nei. Nei. 

Betablokkere er ikke noe man kan bestille, medisiner er ikke en kopp te! For et livsfarlig "råd", forhåpentligvid hadde legen også sagt nei. 

Men det er skummelt å få hjerteslag. Jeg blir redd. For jeg tenker at selv om det er ufarlig så kan det ikke være bra for hjertet på sikt..

Skrevet

Det tenker jeg at jeg skal gjøre. Men er betablokkere skadelige for hjertet på sikt?

Da har du virkelig ikke snøring på hva disse medisinene gjør. Jeg har aldri vært så dårlig som etter at jeg begynte med dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er skummelt å få hjerteslag. Jeg blir redd. For jeg tenker at selv om det er ufarlig så kan det ikke være bra for hjertet på sikt..

Du trenger angstbehandling - ikke betablokkere. 

Du er redd - men ikke i fare. Selv om det føles sånn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke! 

Dette er klassiske angstsymptomer og det forverres når du blir redd. Det er bra du er henvist til spesialist, husk å tro på hva denne sier. 

Ja, det blir mye verre når jeg er redd. Jeg blir redd, får hjerte symptomer, blir enda mer redd og symptomene blir verre og det blir en ond sirkel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det blir mye verre når jeg er redd. Jeg blir redd, får hjerte symptomer, blir enda mer redd og symptomene blir verre og det blir en ond sirkel.

Nemlig. Ubehagelig, men ikke farlig. Angst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres ut som meg det der. Det er angst. Om pulsen er fin og alt ellers. Jeg har ekstraslag hver dag

Anonymkode: 45364...501

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk angst! 

Anonymkode: bdac8...f73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har angst.

Jeg har ekstraslag på hjertet, men i normalområdet. Jeg har også hjertebank. Det vet jeg fordi hjertet mitt har blitt undersøkt.

Jeg syns det er fint du er henvist til spesialist. Angst utelukker ikke fysisk sykdom og det er enklere å forholde seg til fakta enn "Det er sikkert bare angst!". 

Anonymkode: d5ae0...d75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ofte. Er bare stress og angst hos meg. Har sjekket hjertet

Anonymkode: 8ae53...236

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nervesystemet! Søk på vagusbehandling!

Anonymkode: 63414...fb9

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden hadde jeg mange episoder hvor hjertet stoppet det som tillsvarer en periode på 3-4 slag og jeg ble slapp i armene, og det kjentes ut som at jeg var på nippet til å besvime. En gang jeg gikk til en nabo etter en slik episode sa hun at jeg var ekstremt bleik i ansiktet, og hun ringte etter ambulanse, men når de var der en time senere så alt normalt ut på EKG.

Hos fastlegen ble det bare avvist kontant med "du er for ung til å ha noe problemer med hjertet". Jeg har lest at det er normalt at hjertet hopper over et slag en gang i blant, men å stoppe i så lang tid som en periode på 3-4 slag kan jeg ikke tru at er normalt.

Dette skjedde hver gang bare plutselig på kvelden når jeg bare satt i godstolen og så på youtube, eller en film, eller surfet på nettet.

Etter mye masing på fastlegen over sikkert 6 måneder fikk jeg en time på 24 timers observasjon. Der sleit sykepleierene med å sette opp ocsilloskopet, og når jeg til slutt skulle legge meg på kvelden mente de at de hadde fått til å sette på loggingen. I løpet av natta var det 4 ganger jeg fikk en slik ganske lang stopp, og samtidig begynte det å pipe fra oscilloskopet. De 2 første gangene kallte jeg på sykepleieren slik de sa jeg skulle gjøre, men hun virket veldig uinteressert og brydd av dette så de 2 siste gangene gadd jeg ikke å dra i snora. På morgenen kom en lege innom og sa "dette så jo bra ut". Og jeg spurte "hva med de gangene scopet begynnte å pipe da?" Og jeg la til at jeg hadde sagt fra til sykepleieren. Det hadde ikke legen fått vite noe om, også gikk han for å sjekke loggen på nytt og det viste seg at de ikke hadde klart å skru på loggingen så hele observasjonen var jo helt bortkastet. Så tok de meg bare på en ergometersykkel med EKG koblet til, og sa at alt ser bra ut og kastet meg ut med den samme unskyldningen om at "du er for ung til å ha noe problemer med hjertet". Da gikk jeg lei av å drive å kjempe mot systemet og gav opp hele greia...

Anonymkode: a8e4b...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...