Gå til innhold

Regjeringens nye plan for skolebarna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere om regjeringens nye forslag til hvordan skolen skal organiseres for de minste?

https://www.dagbladet.no/nyheter/drastiske-endringer-vil-fjerne-fagene/85162579

Jeg kjenner jeg er veldig delt til dette. Om de skal kutte fagene i første klasse kan de like gjerne bare kutte hele skolestarten for seksåringene og la de gå et år ekstra i barnehage. 

Særlig forslaget om mer tid på SFO er jeg sterkt motstander av. Da må det inn en ny finansieringsmodell for SFO slik at alle får like vilkår over hele landet og ikke opp til hver enkelt kommune som det er nå.Bor i en fattig kommune og SFO er ren oppbevaring med frilek hele tiden og null organiserte aktiviteter. Årsplanen er fin og flott, men stemmer lite med virkeligeten.

Anonymkode: 6991c...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan bytte ut kroppsøving med faget livserfaring eller hverdagsøkonomi! Det er mye viktigere enn gym, selvom gym forsåvidt er viktig det og, for å unngå livsstilssykdommer og sånt.

Anonymkode: afe54...ebc

Skrevet

Jeg er veldig positiv til dette. At de skal tilbake i barnehagen er utopisk (selv om jeg er enig i at det hadde vært det beste), fordi barnehagene er stappfulle. Da ville vi fått massiv mangel på barnehageplasser. 

Anonymkode: 6db0a...6bd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva synes dere om regjeringens nye forslag til hvordan skolen skal organiseres for de minste?

Jeg kjenner jeg er veldig delt til dette. Om de skal kutte fagene i første klasse kan de like gjerne bare kutte hele skolestarten for seksåringene og la de gå et år ekstra i barnehage. 

Særlig forslaget om mer tid på SFO er jeg sterkt motstander av. Da må det inn en ny finansieringsmodell for SFO slik at alle får like vilkår over hele landet og ikke opp til hver enkelt kommune som det er nå.Bor i en fattig kommune og SFO er ren oppbevaring med frilek hele tiden og null organiserte aktiviteter. Årsplanen er fin og flott, men stemmer lite med virkeligeten.

Hvorfor tenker du frilek er mindreverdig? Vår SFO har frilek nettopp som pedagogisk tilbud, og vår SFO-leder er veldig opptatt av at SFO er det (eneste) stedet mange av barna kan ha den frileken med mange andre barn. Særlig viktig for de barna som ellers ville falle litt utenfor, enten de bor et stykke unna, ikke har så mange venner eller ikke er hjemme. Men de kan også lære leker og settes i gang med leker. 

Endret av alfathealfa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
alfathealfa skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tenker du frilek er mindreverdig? Vår SFO har frilek nettopp som pedagogisk tilbud, og vår SFO-leder er veldig opptatt av at SFO er det (eneste) stedet mange av barna kan ha den frileken med mange andre barn. Særlig viktig for de barna som ellers ville falle litt utenfor, enten de bor et stykke unna, ikke har så mange venner eller ikke er hjemme. Men de kan også lære leker og settes i gang med leker. 

Enig. Barn trenger frilek. Det er livsnødvendig for dem. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
alfathealfa skrev (4 minutter siden):

Frilek i seg selv kan være positivt, men mer tid på SFO hadde ikke jeg vært positiv til her vi bor ihvertfall. Som nevnt over her er det ren oppbevaring mange plasser og lite voksentetthet til å følge opp og passe på at ikke ting skjer (erting, mobbing, til og med vold). SFO er ganske elendig mange steder, for å si det rett ut. 

Anonymkode: aff4f...337

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare for ordens skyld:

»Dagbladet er ikke kjent med om regjeringen ønsker å gå videre med planer om å erstatte tid på skolen med økt tid på SFO». Det har bare vært et av mange forslag i prosessen. 

Skrevet

Vi har begynt å undervise barna våre på egen hånd i fritiden, for dagens system er helt horribelt. Og nå skal det MER dødtid inn i skolen? Jeg har selv vært vikar ved en mengde skoler, og jeg ser det samme; skolen tilpasses de svakeste, og de andre lider under det. Når skal vi tørre å si at ikke alle har de samme forutsetningene. Ikke "alle skal med", men alle skal med i sitt tempo og på sin måte. Det sitter tusenvis av barn og venter på at barn som ikke takler skolesituasjonen skal slutte å ødelegge undervisningen. Hvorfor kan ikke disse barna få en ny type skole, og så kan de andre få lære på en mer tradisjonell måte der det er tydelig progresjon.

Og de fleste SFO jeg har vært borti, er oppbevaring! Et sirkus med skadende lydnivå, der flere unger går i frykt for de barna med reguleringsproblemer, og det mobbes, slåss og skrikes hele tiden. 

Når rike folk med base i Oslo, som er uten erfaring med dagens situasjon, er de som skal lage systemet, så blir det som regel bare mange ord som ser fine ut på papiret. "Mer lek, mindre fag, masse SFO" høres ikke ut som en oppskrift for suksess for meg.

Ta datteren min - hun går i 2. klasse, og må være et av disse ressurssterke barna som plasseres ved siden av uregulerte barn for å roe de. Hun blir slått og spyttet på hver dag, og hun forteller at hun sjelden får den hjelpen hun trenger. Som regel sitter hun stille og rekker opp hånden, men pga. utfordringer i klasserommet får de sjeldent gjort det læreren sier de skal.
Så må hun over til SFO, og der er det survival of the fittest. Og de som jobber der er hyggelige, men de fleste har ingen relevant utdannelse, og en del snakker ikke norsk. 
Hjemme derimot, jobber vi nå med fagbøker for 4. og 5. klasse. Hun elsker å lære, men vil ikke på skolen. Hun sier det bare er tull hele tiden, de gjør nesten ingenting, og det er bare bråk. På sin måte sier hun at det er bortkastet tid.

Anonymkode: 9d34a...fed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Barn trenger frilek. Det er livsnødvendig for dem. 

alfathealfa skrev (3 timer siden):

Frilek er fint det, men det blir alt for mye. For de som har fulltidsplass på SFO er det nå 4,5 time med frilek pr. dag. 

Skoledagen vår er 4,5 time lang hvorav totalt 40 minutt er friminutt. De har altså mindre undervisning enn frilek allerede. 

Jeg vil de skal lære mer og leke mindre. 

Det er og kun SFO leder som har utdannelse, resten av de ansatte er ufaglærte assistenter.

Skrevet

Nå har vi jo faktisk prøvd "lære mer" gjennom å øke timetallet for de minste slik at det tilsvarer 2 hele ekstra skoleår, uten at det har hjulpet. Tvert om.

Barn lærer under frilek. De lærer samspill, regler, selvrespekt, omsorg for andre, livsmestring. Har du hørt barn i 6-7-årsalderen leke? De leker at de er voksne. De leker at de pakker til hytteturer, at de skal på møter, at de lager mat, handler mat og passer barn. 

• Liker 2
Skrevet

Så nå vil de gå tilbake til førskolen igjen. Det var jo sånn da dagens foreldregenerasjon begynte på skolen, og det fungerte utmerket med en mykere overgang fra barnehagen.

Anonymkode: 27eba...172

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er bra. Jeg er lærer og jobber mest på mellomtrinnet. Til og med der liker de å leke. I det siste har jeg begynt med mer leker i klassene jeg har i engelsk. Vi har lese- og skrivestafetter, rollespill på engelsk, quizer, jeapordy osv. Leker som alias o.l. Nå virker det som de skal kutte ut engelsk på de laveste trinnene da. Men det er jo fullt mulig å leke seg til læring. Jeg har to barn i barnehagen og de har kjempegode pedagogiske opplegg. Så klarer de det, så klarer skolen det også. Det krever bare at man endrer på rammene og ressursene. 

Barn blir dritt lei av å sitte stille en hel skoledag. Det gjelder ikke bare de minste, men også de større. Selvfølgelig bør man forvente at de større barna skal klare å sitte stille i 45 minutter å jobbe eller lese. Men jeg syns ikke man bør kreve at de skal klare det i 4 timer (med pauser). Til og med jeg som er voksen hadde ikke orket det. 

Jeg gleder meg til å høre mer om hvordan skolen blir i fremtiden. Jeg tror det blir bra. Det funker IKKE sånn som det er nå. 

Anonymkode: 5cdaa...923

Skrevet

Det som er sjukt er at Sverige har hatt dette i alle år, men skal SNU og innføre norsk modell med mer lesing og skriving og 1.-10.-klasse, pga lave PISA-resultater i fjor. (Frem til nå har de hatt Førskoleklasse (f-klass) til 9., der förskoleklassemodellen har vært masse lek, bokstaver, tall etc, en myk innføring til skolen og slik at alle står likt på startstreken til 1.klasse når det gjelder bokstaver og tallforståelse)

Skrevet

Blir sikkert bra Pisa-resultater om man kutter fag. 
Kjør på med matte sier bare jeg. 

Anonymkode: 1e5e5...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...