Gå til innhold

hva skal man tenke ?

Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Men hvordan skal de kunne forandre seg da, dersom de ikke blir tatt i mot men støtt fra seg. Tror det bor en del mennesker i Norge som ikke har peiling på hvordan en norsk familie lever. De tror vel det er som på Hotell Cæsar. Ikke rart de blir redde! Likeså er det tydelig at mange nordmenn ikke skjønner hva som foregår innenfor veggene i en utenlandsk familie. Alt man vet er skrekkhistoriene i media, og så tror man at "slik er det". For de fleste utlendinger er det like unormalt med tvangsgifte som det er med incest. Mannen min sa at den generaliseringen som ble gjort av nordmenn der han kom fra var at vi drikker som svin og voldtar ungene våre. Blir du ikke irritert av å høre slikt? Vel, like irriterende er det for de med våre generaliseringer og fordommer.

Og hva skal jeg gjøre med at noen muslimer tvangsgifter barna sine? Jeg kjenner ingen som har gjort det, slike folk er ikke i min omgangskrets. Men jeg lover at om jeg fikk vite om noen skulle jeg sagt min mening. Dessverre tror jeg at de som er av slike meninger holder seg med "sine egne", så det er vel ikke mer en vanlig muslim kan gjøre med det enn hva du kan gjøre. Tror det kan være et problem å bevise det også, for de som er så brutale at de bruker tvang truer sikkert offeret til taushet. Dette er en sak for politi og myndigheter, mener jeg. Det er ulovelig ifølge religionen, så de kan ikke skylde på at det er religiøse grunner til det, i hvertfall.

Mentaliteten til afrikanere kan jeg ikke se er noe verre en andre mennesker. Som en pakistansk venn av meg en gang sa, "Mennesker er mennesker. Det alle vil er å ha det godt, spise god mat, høre på god musikk og tro på Gud i fred. Det som varierer er bare hva de synes er god mat, god musikk og "riktig" Gud. Ønskene og behovene er de samme." Så enkelt er det.

At noen gjør ting som i våre øyne oppfattes som "primitivt" har med den tilgangen på opplysning de får tak i. Det er utrolig mange i verden som er analfabeter og aldri har lest en bok. Når norske ungdommer skriver inn til ukeblader og lurer på om de blir gravide av klining, hvor "opplyst" kan du da kreve at en analfabet i et u-land skal være? Alt jeg ber om er at du prøver å forstå de menneskene du er redd, så vil du sikkert skjønne at de er mer lik deg enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart har uvitenhet noe å si lottemor.Tenk deg en mor som aldri har gått på skole,som aldri har snakket med noen andre enn sin mann,som alltid er hjemme og lager middag til familien.Hvis noen sier til henne at hvis mannen din har sex med deres baby blir det kurert for aids,hva tror du hun sier?Ja selvfølgelig,fordi hun tror at det stemmer,hun vet omtrent ingenting.

Tenk på noen kvinner her i Norge som sier til mennene at de skal på norskkurs når dem skal lærer om seksualitet,dem livredde for å si sannheten,dem vet jo at dem ikke får lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg vet ikke hvor dypt jeg vil involvere meg i denne debatten, for meg er mennesker mennesker uansett hvor de kommer fra, og jeg forbeholder meg retten til å like (eller mislike) et menneske uavhengig av farge, religion og kultur!

Har allikevel lyst til å nevne en "liten" ting - og det er at kjønnslemlestelse av kvinner IKKE er en muslims skikk slik mange ser ut til å tro. Omskjæring (i forskjellig grad) er en geografisk og kulturellt betinget skikk, og i de områdene hvor kjønnslemlestelse praktiseres, så praktiseres det BÅDE av muslimer og kristne! Syns det er nokså viktig å ta med seg i denne type debatt.

Bortsett fra det så er det klart at det er enklere å sette seg på gjerdet og fordømme våre nye landsmenn for de skikkene de tar med seg til Norge enn det er å bli kjent med dem slik at de kan lære om våre skikker. Husk at integrering ikke skjer på norsk-kurs, men i nabolaget der folk bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg PostIt.Integrering kan ikke skje på norskkurs,for der er alle innvandrere,hvem skal lære hvem liksom!De vet jo ikke åssen folk lever her i landet.De som kan lære dem,integrere dem er jo nordmenn.De kan si at "sånn er norsk lov" hva med hos deg?Er det sånn eller er det en stor forskjell?Da kan dem fortelle åssen dem lever i hjemlandet.Kanskje det som er forbudt i Norge er tillat hjem hos dem.Da må det være noen som sier at det kan man ikke gjøre her!Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig PostIt! Det er så mange som skriker om at utlendingene må ta ansvar. Ta ansvar selv og da! Gjør noe for å bli kjent med utlendinger. Da jeg traff mannen min hadde han vært her i to år, og snakket veldig dårlig norsk. Som han sa, fikk han ikke praktisert norsken sin så mye, for det gikk stort sett i "Jævla utlending" når noen tok kontakt med han. Han er heldigvis en "fighter", og etter hvert fikk han et par norske venner. Der i fra gikk det fort videre og han fikk masse venner. Så snart de ble kjent med han forsto de at han var akkurat som dem. Faktisk er flere av "mobberene" vennene hans i dag. Så fort han fikk en norsk omgangskrets kom språket også, og det er jo veldig viktig for integrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Jen.Det hjelper jo ikke å gå på norskkurs når man ikke praktiserer.Heldigvis er jeg ikke blitt mobbet fram til nå:)Har bodd her i to og et halvt år...Venner,jobb det er det som er viktig hvis man i det hele tatt skal greie å integrere seg.Språket er nøkkel til alle dører synes jeg...

Takk forloveden min for at du tar meg for den jeg er(vet at di kikker på KG noen ganger :D ).Jeg er så utrolig glad i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...