Gå til innhold

Overvektig barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har klart å snu det? 
Vårt barn er for stort. Det vet det selv og det får nok en del kommentarer også. Det har også sagt at det vil ta tabletter for å bli tynn osv osv

Vi spiser vanlig norsk mat. Prøver å tilby grønnsaker og minimere søtt. Prøver å være aktive, men ikke alltid så lett når det er flere søsken som skal hit og dit 

Jeg trenger ingen shaming, for barnet har to søsken som er helt normalvektige (og det er jo ekstra sårt). Barn 10 år.

Anonymkode: f372d...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Prøver å være aktive», det er ikke godt nok. Dere må legge til rette for fysisk aktivitet, og «tvinge» barnet. Så må dere porsjonere ut maten, aldri ha søtt, ha regler for bursdager osv.

Anonymkode: c6add...7b6

• Liker 1
Skrevet

Vanlig norsk mat er for dårlig. Begynn med å kutte ultraprossesert, er bra for alle å få det bort. 90% av vekta er kosthold, ikke aktivitet.

Vil dere et nivå opp med mat er det lurt å kutte/redusere i kjappe karbohydrater som ris, potet, pasta, tradisjonelt brød (lag f.eks steinalderbrød), og selvfølgelig godteri, kjeks, frokostblandinger, juice og andre produkter og pålegg med mye sukker. Gjør dere dette vil appetitten kanskje begynne å fungere slik den skal. Er ikke fan av å begrense mengden mat til barn, fungerer kroppen som den skal spiser man når man er sulten og stopper når man er mett. Kjappe karbohydrater øker appetitten for veldig mange

Anonymkode: d9c99...113

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Spis variert og med god kvalitet. Se på trivsel istedetfor vekt. Bedre å være rund og glede seg over mat og måltider enn å være mager og ha et vanskelig forhold til mat.

Anonymkode: f3efe...603

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Prøver å være aktive», det er ikke godt nok. Dere må legge til rette for fysisk aktivitet, og «tvinge» barnet. Så må dere porsjonere ut maten, aldri ha søtt, ha regler for bursdager osv.

Anonymkode: c6add...7b6

Aldri ha søtt faktisk. Oppskriften på et problematisk forhold til mat og kropp med andre ord. 

Anonymkode: 5bd85...a79

• Liker 1
Skrevet

Du skriver "vanlig norsk mat". Hva er det? Er det pizza, pasta, lasagne, burgere, pølser, hvitt brød osv? Det er veldig kaloririk og feit mat. Eller er det ulike typer ren fisk, kylling, svin osv?

Anonymkode: 3c4da...33d

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor overvektig barnet er, men det er ikke alltid du skal gjøre mer enn du allerede gjør. Min datter hadde mage og veide for mye rundt den alderen, men å starte ett regime med mat, mer aktivitet (hun var allerede mye aktiv) og aldri søtsaker var helt uaktuelt. Mine foreldre gjorde det med støtte av helsesøster med min søster når hun var på den alderen og det endte med alvorlig anoreksia. Jeg valgte å stole på meg selv når det kom til min datter og fortsette å gi næringsrik mat, søtsaker på lørdag og på bursdager og samme mengde aktivitet da barn ofte vokser "seg inn i" kroppen sin. Nå som min datter er 14 år er hun en sunn og slank jente som har gode matvaner og som fint kan spise søtsaker men stopper etter å ha spist litt.

Anonymkode: b575a...3aa

Skrevet

Har tre barn hvor et alltid har slitt med vekt og de to andre er normalvektige. Det som er tydelig når det gjelder det overvektige barnet, er at det veldig sjelden har dårlig matlyst. De andre regulerer seg mer, spiser mer mat når de har vært veldig aktive og kan redusere mengden mat selv når det er rolige dager. Det overvektige barnet spiser alltid. Utenom når det er veldig sykt. Alltid lyst på mat og forsyner seg gjerne mer av det kaloririke i måltidet enn av grønnsakene. Selv om barnet er veldig glad i grønnsaker altså. Er det is, kake, godis, kan det gå ned mengder hvis vi ikke passer på.

Dette er vanskelig. Kan f.eks. snakke om å fylle opp kroppen/måltidet med mer grønt enn det andre, og ta seg frukt i steden for skiver/nudler/kjeks/hva som helst, hvis barnet er sulten utenfor måltider. Redusere is, kaker, godis, kjeks osv - lære barnet å regulere porsjoner.

Anonymkode: 4c653...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...