Gå til innhold

Risiko for mennesker, KI superintelligens

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om ki blir en superintelligens og finner ut at vi mennesker egentlig er ubrukelige kjøttklumper som bruker opp potensielle ressurser eller på annen måte står i veien for et mål det har kommet fram til... da snakker vi vel utryddelse. Biovåpen har jeg skjønt står høyt opp på lista🤷‍♂️

Anonymkode: 4ed9a...75b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom igjen, Huggingface var fake. De veit at dette kan man ikke tjene penger på, fordi det koster for mye både i penger og miljø. Ergo begynner de rollback med "KI trusler". 

Anonymkode: b33dd...748

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor løper ikke alle rundt i panikk? Jeg forstår ikke. Vi har startet noe vi ikke klarer å stoppe, ekspertene varsler om 10-20 prosent sannsynlighet at menneskeheten blir utryddet innen 10 år.

Hvorfor er vi ikke redde alle sammen?

😂😂 Hahhahhaahhah Im Rolling on the flooor laughing 

Morsom spøk dette ts! 

Hilsen ingeniør 

Anonymkode: 1de2d...22d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😂😂 Hahhahhaahhah Im Rolling on the flooor laughing 

Morsom spøk dette ts! 

Hilsen ingeniør 

Ikke så mye ingeniør som ingenhjemme🤷‍♂️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke så mye ingeniør som ingenhjemme🤷‍♂️

Husk hva jeg sa om ti år da 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo primært eierne i disse selskapene som har gått ut og pushet dette budskapet, og jeg tenker at det ligger økonomiske interesser bak.  Selskapene blør penger for tida, og trenger at folk investerer. Å hevde at din egen teknologi er så kraftig at den nærmest er som en gud å regne er en måte å få folk til å investere i teknologien din på. Så nei, jeg er ikke veldig bekymret for noen sci-fi-robotinvasjon. 

Når det er sagt er jeg motstander av generativ KI, som jeg mener er ødeleggende for både mennesker og miljø allerede nå. Den er ekstremt energikrevende, ødelegger tillit mellom mennesker, ytringsfrihet og demokrati og kan være enormt skadelig på mange måter. Hva KI og økt bot-aktivitet vil gjøre med internett som helhet og menneskelig samhandling over noen år lurer jeg på. Så jeg er veldig for streng regulering og mener at vi må slutte å hype opp KI som noe som løser alt. 

Men tror også det er viktig å huske på at KI er en teknologi som driver med sannsynlighetsregning og prøver å oppnå en score. Den sitter ikke i kjellerleiligheten sin og konspirerer, den er ikke sint eller trist eller hevngjerrig. KI er drevet av mennesker, og gjør tingene sine basert på menneskelig input.

Anonymkode: c776b...f6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo det de er advarer mot. Ikke at KI skal bli roboter. Men at KI utvikler seg selv uten menneskelig påvirkning, fortere enn vi mennesker (også de som har utviklet det) klarer å holde følge. De har allerede gjort eksperimenter hvor "KI agenter" brøt seg inn og gjorde ting de ikke var programmert til å gjøre. Men de lærte seg selv det.

Faren er vell i utgangspunktet infrastrukturen og systemer som bank, strøm, nett og lignende. At KI kan ta over systemer og tulle det til. 

Jeg syntes det er bra vi får vite om disse eksprimentene og farene ved KI, av utviklerne selv. Håper sjefene for de forskjellige systemene (og verdensledere for såvidt) kan komme sammen for å regulere dette bedre.

Anonymkode: cc49f...9a0

Hvis Ki bryter seg inn i dataen  som styrer atomvåpen og avfyrer mange samtidig så blir det jo stor fare for da vil det angrepne land skyte tilbake

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selskapene blør penger for tida, og trenger at folk investerer.

men da burde de jo ønske å gå på børs. De hadde vasset i penger. Altman var ute og sa at det var uansvarlig med IPO nå fordi KI-utviklingen ikke er regulert i det hele tatt 

Jeg tror nok også at det der med at fare for utsletting av menneskeheten er overdrevet. Men for å få gehør må man sette ting på spissen. Det var nok derfor det ble formulert på den måten 

Anonymkode: 08bbb...7f4

AnonymBruker
Skrevet

men, ett spm; 

var ikke utsagnet at det var sjanser for at menneskeheten kunne bli utradert in the next decade?

En dekade er vel et tiår.

Dvs neste dekade starter 2030. Vi har litt mer tid på oss. Det er ikke snakk om innen 2030, men innen 2040. Slik jeg forstår det 

Anonymkode: 08bbb...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...