Gå til innhold

Protonpumpehemmer kreft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere opplevd det ved langvarig bruk? Jeg har det mye bedre med medisinen men så leser jeg dette:

Protonpumpehemmere (PPI): Gir kraftig og vedvarende reduksjon av magesyre. Langtidsbruk er i studier knyttet til høyere risiko for redusert opptak av vitaminer og mineraler (som vitamin B12 og magnesium), benskjørhet, nyreskade og potensielt økt risiko for demens eller magesekkkreft ved svært langvarig bruk.

Anonymkode: 0a352...3bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Nexium fast og må det resten av livet. Blir kvalm uten. 

Anonymkode: b2f18...f16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker Nexium fast og må det resten av livet. Blir kvalm uten. 

Ja, har brukt losec i mange år. 

AnonymBruker
Skrevet

Ubehandlet langvarig halsbrann kan også gi kreft. Det er også fare for en hel del andre store skader.

Hvis du leter etter hva som kan gi kreft, så vil du finne ut at det aller meste kan gi det.

Anonymkode: b1886...d94

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ubehandlet langvarig halsbrann kan også gi kreft. Det er også fare for en hel del andre store skader.

Hvis du leter etter hva som kan gi kreft, så vil du finne ut at det aller meste kan gi det.

Ja, jeg leste det også😅var det jeg sa til fastlegen. Kan jeg få kreft også om jeg ikke bruker det? Hun lo og sa ja, det er nesten enten eller😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg leste det også😅var det jeg sa til fastlegen. Kan jeg få kreft også om jeg ikke bruker det? Hun lo og sa ja, det er nesten enten eller😅

Så betryggende da🤪 Jeg blir såpass plaget uten medisin, så jeg orker ikke å gå uten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så betryggende da🤪 Jeg blir såpass plaget uten medisin, så jeg orker ikke å gå uten. 

Haha ja veldig betryggende🤣nei, samesame!

AnonymBruker
Skrevet

Man må velge mellom pest eller kolera. Kan få kreft av både spiserørsbetennelse og medisinen.

Anonymkode: 509c0...e23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2026 den 9.21):

Jeg bruker Nexium 40mg og har gjort det i årevis, og må nok bruke det resten av livet pga kronisk betennelse i mage og spiserør. Det du sier her, at langvarig halsbrann også kan gi risiko for kreft, stemmer nok. Jeg er så heldig at jeg har stille reflux i tillegg, som skaper kronisk betennelsestilstand i halsen og spiserøret, og PPI hjelper ikke mot dette, for det er ikke magesyre som er problemet, det er pepsid som kommer opp og irriterer konstant. Jeg hoster mye og har mye slimdannelse. Utrolig slitsomt. Og det verste er at jeg tror PPI’en skader mer enn den hjelper på akkurat dette, men samtidig må jeg jo ta PPI for kronisk gastritt. Og har sikkert høyere kreftrisiko av både PPI og stille reflux😒

Anonymkode: 99a34...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bruker Nexium 40mg og har gjort det i årevis, og må nok bruke det resten av livet pga kronisk betennelse i mage og spiserør. Det du sier her, at langvarig halsbrann også kan gi risiko for kreft, stemmer nok. Jeg er så heldig at jeg har stille reflux i tillegg, som skaper kronisk betennelsestilstand i halsen og spiserøret, og PPI hjelper ikke mot dette, for det er ikke magesyre som er problemet, det er pepsid som kommer opp og irriterer konstant. Jeg hoster mye og har mye slimdannelse. Utrolig slitsomt. Og det verste er at jeg tror PPI’en skader mer enn den hjelper på akkurat dette, men samtidig må jeg jo ta PPI for kronisk gastritt. Og har sikkert høyere kreftrisiko av både PPI og stille reflux😒

Anonymkode: 99a34...dd7

Ååh:( hvordan kjennes kronisk betennelse ut der? Får man ikke operert det heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...