Thyra Skrevet onsdag kl. 15:48 #1 Skrevet onsdag kl. 15:48 Ser det popper opp reklamer for nødradioer over alt. Slike som både kan gå på batteri, lades med sveiv, solcelle, inneholder lommelykt og powerbank. Kjekt å ha ved langvarig strømbrudd når også mobilnettet vil være nede. Er dette noe mange har skaffet seg, eller tenkt å skaffe seg? I tilfelle, hvilken har dere?
Justlooking Skrevet onsdag kl. 17:12 #2 Skrevet onsdag kl. 17:12 Thyra skrev (1 time siden): Ser det popper opp reklamer for nødradioer over alt. Slike som både kan gå på batteri, lades med sveiv, solcelle, inneholder lommelykt og powerbank. Kjekt å ha ved langvarig strømbrudd når også mobilnettet vil være nede. Er dette noe mange har skaffet seg, eller tenkt å skaffe seg? I tilfelle, hvilken har dere? Absolutt ikke 😅 1
Ullvott Skrevet onsdag kl. 17:27 #3 Skrevet onsdag kl. 17:27 Jeg har ikke skaffet det ennå, men vurderer den gule fra Sangean som finnes på Clas Ohlson. Den gjorde det i alle fall bra på en test hos Tek.no, selv om den testen begynner å bli gammel.
Gaia Skrevet onsdag kl. 17:33 #4 Skrevet onsdag kl. 17:33 Ikke handle den hos avX-perten i alle fall. Det firmaet bør alle styre unna. Jeg måtte sende en slik radio tilbake til dem, fordi den var skadet i transport, og det tok 4 måneder å få pengene tilbake.
Druid Skrevet onsdag kl. 18:19 #6 Skrevet onsdag kl. 18:19 Thyra skrev (2 timer siden): Ser det popper opp reklamer for nødradioer over alt. Slike som både kan gå på batteri, lades med sveiv, solcelle, inneholder lommelykt og powerbank. Kjekt å ha ved langvarig strømbrudd når også mobilnettet vil være nede. Er dette noe mange har skaffet seg, eller tenkt å skaffe seg? I tilfelle, hvilken har dere? Har ikke peiling hvilket merke det er, det var noe give away fra leverandør. Men jeg må ærlig innrømme at jeg regner med at i valget mellom radionettet og mobilnettet, så må beredskapen handle om å holde mobilnettet i drift.
Lyslys Skrevet onsdag kl. 18:22 #7 Skrevet onsdag kl. 18:22 Har hatt planer om å skaffe det, men ikke kommet så langt 1
Holar Skrevet onsdag kl. 18:27 #8 Skrevet onsdag kl. 18:27 Trengte en radio hjemme, så da kjøpte jeg like gjerne en såkalt nødradio på Clas Ohlson. Fungerer til mitt bruk. 1
Thyra Skrevet onsdag kl. 19:41 Forfatter #9 Skrevet onsdag kl. 19:41 Holar skrev (1 time siden): Trengte en radio hjemme, så da kjøpte jeg like gjerne en såkalt nødradio på Clas Ohlson. Fungerer til mitt bruk. Jeg kjøpte også en fra Clas Ohlson til 699. Har ikke prøvd den enda. TS
Thyra Skrevet torsdag kl. 10:26 Forfatter #10 Skrevet torsdag kl. 10:26 Druid skrev (16 timer siden): Har ikke peiling hvilket merke det er, det var noe give away fra leverandør. Men jeg må ærlig innrømme at jeg regner med at i valget mellom radionettet og mobilnettet, så må beredskapen handle om å holde mobilnettet i drift. Tja, det står flere steder når at de bare har reservestrøm til mobilnettet i to timer etter strømbrudd, noen steder litt mer. Og at det er Radionette som har ansvar for å holde åpent ved kriser med langvarig strømbrudd. At det er der myndighetene sender ut informasjon ved større, langvarige kriser. Mobilen slutter jo også å virke om man ikke får ladet den. 1
skeiv-ostepop Skrevet torsdag kl. 10:52 #11 Skrevet torsdag kl. 10:52 Jeg synes ikke noe om disse alt-i-ett radioene som selges som beredskapsutstyr. Ofte dårlig lys, dårlig radio/lyd, dårlig solcellepanel, dårlig sveiv og dårlig batteri. Beredskap handler om risikovurdering, kunnskap og redundans. Der viktigste (mener jeg) er å ha flere måter å få informasjon på. Radio er en av de. Og måter å lade flere mobiler over tid. Det klarer ikke en slik kombinasjonsløsning. Har du bil har du radio. Ved langvarig lokalt strømbrudd er det viktigere å følge med på lokal nettleverandør sine tekstmeldinger, nettside eller sosiale mediekonto. Er det større er det nødvarsling på telefon, DAB radio, nrk.no og dsb.no sine nettsider som er mest aktuelle. En billig «nødradio» løser bare et av behovene, i en begrenset periode, dersom du har vedlikeholdsladet den. Et par rimelige større batteribanker er som regel bedre investering over tid. Minst en stk pr familiemedlem og minst 10000mAh er min mening. Trenger du radio er en liten rimelig ren DAB radio ofte bedre. Og tenker du strømbrudd over et døgn bør du og tenke igjennom hvordan du får ladet opp igjen batteriene. 1
Thyra Skrevet torsdag kl. 19:27 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl. 19:27 skeiv-ostepop skrev (8 timer siden): Jeg synes ikke noe om disse alt-i-ett radioene som selges som beredskapsutstyr. Ofte dårlig lys, dårlig radio/lyd, dårlig solcellepanel, dårlig sveiv og dårlig batteri. Beredskap handler om risikovurdering, kunnskap og redundans. Der viktigste (mener jeg) er å ha flere måter å få informasjon på. Radio er en av de. Og måter å lade flere mobiler over tid. Det klarer ikke en slik kombinasjonsløsning. Har du bil har du radio. Ved langvarig lokalt strømbrudd er det viktigere å følge med på lokal nettleverandør sine tekstmeldinger, nettside eller sosiale mediekonto. Er det større er det nødvarsling på telefon, DAB radio, nrk.no og dsb.no sine nettsider som er mest aktuelle. En billig «nødradio» løser bare et av behovene, i en begrenset periode, dersom du har vedlikeholdsladet den. Et par rimelige større batteribanker er som regel bedre investering over tid. Minst en stk pr familiemedlem og minst 10000mAh er min mening. Trenger du radio er en liten rimelig ren DAB radio ofte bedre. Og tenker du strømbrudd over et døgn bør du og tenke igjennom hvordan du får ladet opp igjen batteriene. Ikke alle har radio i bilen og det er ikke sikkert man kan forlate huset engang i en krise. Om mobilnettet er nede er det vel ikke så mye vits i å lade mobilen. 1
sys64738 Skrevet torsdag kl. 21:15 #13 Skrevet torsdag kl. 21:15 Nå er det vel sånn i Norge at om mobil-nettet går ned så følger DAB snart etter. Tenk om vi hadde hatt ett alternativ til DAB! *hmmm* 2 1
skeiv-ostepop Skrevet i går, 06:26 #14 Skrevet i går, 06:26 Thyra skrev (10 timer siden): Ikke alle har radio i bilen og det er ikke sikkert man kan forlate huset engang i en krise. Om mobilnettet er nede er det vel ikke så mye vits i å lade mobilen. Som jeg nevnte, trenger du radio mener jeg at en liten dedikert radio er bedre. Jeg liker denne som både driftes direkte på USB-C og AA batterier. Grei lyd og står på kjøkkenet og brukes en sjelden gang uten at det er katastrofer. Problemet med kriser er at det er vanskelig å planlegge for alt. Det er derfor jeg nevner risikovurdering, kunnskap og redundans. Problemet med disse «nødradioene» mener jeg er kvaliteten og at de kjøpes og legges bort til de trengs. Og når de trengs er batteriet ødelagt, sveiven defekt og solcellepanelet en gimmick. Derfor mener jeg det er bedre å kjøpe utstyr som gjør enkeltoppgavene bra. Batteribanker kan og drive en DAB radio. Eller Starlink Mini. Eller lade hodelykter. Jeg har flere av disse som brukes regelmessig av alle i familien og vi vet derfor at de fungerer og hva tilstand på batteriet er (sånn ca). Den kan ikke drive Starlink eller PC, da må du ha noe større. Lyskilden på de er ofte veldig upraktisk. Skal du gå og bære på en radio når du trenger lys? Ei rimelig hodelykt er vesentlig mye bedre og praktisk, og grei å ha liggende når en skal på kveldstur eller lignende i det daglige og. Du har sikkert fra før. Og kanskje det viktigste, utstyr som brukes blir og brukt. Med det mener jeg at utstyr som dette som pakkes bort til en vakker dag blir ikke brukt. Og når den tas frem er det ofte noe galt. Utstyr man bruker regelmessig vet man fungerer (og byttes ut når det er ødelagt eller slitt), en vet hvor er og hvordan det fungerer. Kjøper du radioen over, batteribanken jeg linket til og ei rimelig hodelykt ligger du på samme pris som flere av disse «nødradioene» og har ofte mer enn dobbelt så stor batteribank, bedre lys og bedre radio. Og det beste er at du slipper å holde på tre enheter fordi du skal lese ei bok når strømmen har gått
Thyra Skrevet 23 timer siden Forfatter #15 Skrevet 23 timer siden skeiv-ostepop skrev (2 timer siden): Som jeg nevnte, trenger du radio mener jeg at en liten dedikert radio er bedre. Jeg liker denne som både driftes direkte på USB-C og AA batterier. Grei lyd og står på kjøkkenet og brukes en sjelden gang uten at det er katastrofer. Problemet med kriser er at det er vanskelig å planlegge for alt. Det er derfor jeg nevner risikovurdering, kunnskap og redundans. Problemet med disse «nødradioene» mener jeg er kvaliteten og at de kjøpes og legges bort til de trengs. Og når de trengs er batteriet ødelagt, sveiven defekt og solcellepanelet en gimmick. Derfor mener jeg det er bedre å kjøpe utstyr som gjør enkeltoppgavene bra. Batteribanker kan og drive en DAB radio. Eller Starlink Mini. Eller lade hodelykter. Jeg har flere av disse som brukes regelmessig av alle i familien og vi vet derfor at de fungerer og hva tilstand på batteriet er (sånn ca). Den kan ikke drive Starlink eller PC, da må du ha noe større. Lyskilden på de er ofte veldig upraktisk. Skal du gå og bære på en radio når du trenger lys? Ei rimelig hodelykt er vesentlig mye bedre og praktisk, og grei å ha liggende når en skal på kveldstur eller lignende i det daglige og. Du har sikkert fra før. Og kanskje det viktigste, utstyr som brukes blir og brukt. Med det mener jeg at utstyr som dette som pakkes bort til en vakker dag blir ikke brukt. Og når den tas frem er det ofte noe galt. Utstyr man bruker regelmessig vet man fungerer (og byttes ut når det er ødelagt eller slitt), en vet hvor er og hvordan det fungerer. Kjøper du radioen over, batteribanken jeg linket til og ei rimelig hodelykt ligger du på samme pris som flere av disse «nødradioene» og har ofte mer enn dobbelt så stor batteribank, bedre lys og bedre radio. Og det beste er at du slipper å holde på tre enheter fordi du skal lese ei bok når strømmen har gått Lyskilden på nødradioen er jo bare en bonus. Ikke noe å basere seg på som eneste lyskilde om strømmen går. Men en av flere muligheter.
Ella1 Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Vi kjøpte for et par år siden på Biltema. Funker veldig bra, bruker den på tur🏕️
Mooza Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden sys64738 skrev (12 timer siden): Nå er det vel sånn i Norge at om mobil-nettet går ned så følger DAB snart etter. Tenk om vi hadde hatt ett alternativ til DAB! *hmmm* Ja, og kornlagre som ikke var omgjort til kunst utstilling, der vi faktisk kunne lagre mat! Eller forsvar som fungerte der vi hadde mer enn en-1 brigade, mot de 13 vi hadde. Til å ha stilt seg så dårlig til, så er jeg fascinert over poseringen.
skeiv-ostepop Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden Thyra skrev (49 minutter siden): Lyskilden på nødradioen er jo bare en bonus. Ikke noe å basere seg på som eneste lyskilde om strømmen går. Men en av flere muligheter. Ok. Flott med "nødradio"
Thyra Skrevet 22 timer siden Forfatter #19 Skrevet 22 timer siden skeiv-ostepop skrev (40 minutter siden): Ok. Flott med "nødradio" Tiden vil vise. Men hadde faktisk ikke fungerende radio i det hele tatt, så tenkte jeg like gjerne kunne kjøpe nødradio.🙂
LeveMannen Skrevet 22 timer siden #20 Skrevet 22 timer siden skeiv-ostepop skrev (4 timer siden): Problemet med disse «nødradioene» mener jeg er kvaliteten og at de kjøpes og legges bort til de trengs. Og når de trengs er batteriet ødelagt, sveiven defekt og solcellepanelet en gimmick. Akkurat det. Annet beredskapsutstyr er gjerne i bruk og dermed byttes ut hvis det blir defekt. Matlageret spises og roteres, turutstyr brukes på tur og byttes ut hvis det blir ødelagt, propanflaska brukes til gassgrillen, vanndunker brukes på hytta uten innlagt vann, sykkelen brukes jevnelig, vedovnen brukes og vedstabelen brukes og ny ved kjøpes inn, strømaggregatet brukes til diverse, osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå