AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:50 #1 Skrevet onsdag kl. 13:50 Jeg har hatt 5 prosent i måneden siden januar, de ekstra pengene satte jeg av for å betale restskatten neste år. Men nå har Skatteetaten oppdaget dette og satt opp et veldig høyt månedlig trekk resten av året, og jeg har ikke mulighet til å redusere trekket. Uansett jeg har penger og jeg får mindre restskatt da. Men til dere andre som gjør dette, det er ikke nødvendigvis så lurt. Anonymkode: d6ead...a44
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:54 #2 Skrevet onsdag kl. 13:54 Skatten man betaler blir den samme uansett hvilket skattetrekk man har. Anonymkode: 5d58a...1df 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:57 #3 Skrevet onsdag kl. 13:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skatten man betaler blir den samme uansett hvilket skattetrekk man har. Anonymkode: 5d58a...1df På hvilken måte er dette svaret relevant for problemstillingen for tråden? Anonymkode: 38886...096 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:00 #4 Skrevet onsdag kl. 14:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte er dette svaret relevant for problemstillingen for tråden? Anonymkode: 38886...096 Fordi det ikke gjør noe at skattetrekket blir satte opp av skatteetaten 🤷♀️ Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt. Anonymkode: 5d58a...1df 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:01 #5 Skrevet onsdag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt 5 prosent i måneden siden januar, de ekstra pengene satte jeg av for å betale restskatten neste år. Men nå har Skatteetaten oppdaget dette og satt opp et veldig høyt månedlig trekk resten av året, og jeg har ikke mulighet til å redusere trekket. Uansett jeg har penger og jeg får mindre restskatt da. Men til dere andre som gjør dette, det er ikke nødvendigvis så lurt. Anonymkode: d6ead...a44 Man ber om trøbbel om man setter skatteprosenten så lav. Anonymkode: f7e7c...d92 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:43 #6 Skrevet onsdag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Man ber om trøbbel om man setter skatteprosenten så lav. Anonymkode: f7e7c...d92 Det er jo ikke trøbbel - man får ikke tilleggskatt eller bot av det. Skatten man til slutt betaler er uansett den samme. Anonymkode: 5d58a...1df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:56 #7 Skrevet onsdag kl. 14:56 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fordi det ikke gjør noe at skattetrekket blir satte opp av skatteetaten 🤷♀️ Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt. Anonymkode: 5d58a...1df Jo det gjør noe. Mange av oss betaler med vilje lite og får med vilje restskatt slik at vi beholder avkastningen selv framfor å la skatteetaten få rentene. Anonymkode: 4d620...0f1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:24 #8 Skrevet onsdag kl. 15:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man ber om trøbbel om man setter skatteprosenten så lav. Anonymkode: f7e7c...d92 Slett ikke. Anonymkode: b39a7...8bc
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:30 #9 Skrevet onsdag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jo det gjør noe. Mange av oss betaler med vilje lite og får med vilje restskatt slik at vi beholder avkastningen selv framfor å la skatteetaten få rentene. Anonymkode: 4d620...0f1 Nei, det gjør det ikke. Det er et ikke-problem/i-landsproblem som betyr mindre enn piss i havet. Anonymkode: 5d58a...1df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:49 #10 Skrevet onsdag kl. 15:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det ikke gjør noe at skattetrekket blir satte opp av skatteetaten 🤷♀️ Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt. Anonymkode: 5d58a...1df Noen kan jo havne i midlertidig trøbbel, om de sjonglerer uten å ha andre midler i bakhånd. Eksempel: Satt ned skatteprosenten for å betale ned gjeld som må betales nå. Restskatten har de tenkt å betale ned med feriepenger eller andre penger de vet de får i 2027. Eller de tenker "Det ordner seg!". Når da skatteprosenten plutselig settes veldig høyt ut året, har de kanskje ikke nok igjen av lønn til faste utgifter, i tillegg til at de ikke får betalt ned gjelda som planlagt. Anonymkode: 2d0a8...56b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:56 #11 Skrevet onsdag kl. 15:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke trøbbel - man får ikke tilleggskatt eller bot av det. Skatten man til slutt betaler er uansett den samme. Anonymkode: 5d58a...1df Jo, man risikerer faktisk å få trøbbel. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ut-mot-skattetriks-ulovlig/84184651 Anonymkode: a568c...16b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:57 #12 Skrevet onsdag kl. 15:57 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen kan jo havne i midlertidig trøbbel, om de sjonglerer uten å ha andre midler i bakhånd. Eksempel: Satt ned skatteprosenten for å betale ned gjeld som må betales nå. Restskatten har de tenkt å betale ned med feriepenger eller andre penger de vet de får i 2027. Eller de tenker "Det ordner seg!". Når da skatteprosenten plutselig settes veldig høyt ut året, har de kanskje ikke nok igjen av lønn til faste utgifter, i tillegg til at de ikke får betalt ned gjelda som planlagt. Anonymkode: 2d0a8...56b Det er gjelda de selv har pådratt som gir dem trøbbel, ikke at skatteetaten setter opp skattetrekket. Anonymkode: 5d58a...1df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:03 #13 Skrevet onsdag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, man risikerer faktisk å få trøbbel. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ut-mot-skattetriks-ulovlig/84184651 Anonymkode: a568c...16b Får ikke håpe det skjer noe mer da. Men skal velge neste år å ha litt høyere trekk. Anonymkode: d6ead...a44
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:12 #14 Skrevet onsdag kl. 16:12 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo, man risikerer faktisk å få trøbbel. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ut-mot-skattetriks-ulovlig/84184651 Anonymkode: a568c...16b I teorien, ja. I praksis nei. Anonymkode: 5d58a...1df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:25 #15 Skrevet onsdag kl. 16:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt 5 prosent i måneden siden januar, de ekstra pengene satte jeg av for å betale restskatten neste år. Men nå har Skatteetaten oppdaget dette og satt opp et veldig høyt månedlig trekk resten av året, og jeg har ikke mulighet til å redusere trekket. Uansett jeg har penger og jeg får mindre restskatt da. Men til dere andre som gjør dette, det er ikke nødvendigvis så lurt. Anonymkode: d6ead...a44 Kanskje ikke så lurt. Selv har jeg en inntekt som kan variere veldig mye fra år til år(bonde). Forskuddstrekket i 2025 var basert på inntekten fra 2023, og i 2023 hadde jeg veldig lav inntekt på grunn av avlingssvikt. Det gjorde at jeg i 2025 betale veldig lite forskuddskatt, og det får jeg igjen nå hvor jeg denne høsten må betale nær 400 000,- i restskatt. Anonymkode: f2e9d...8d5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:31 #16 Skrevet onsdag kl. 16:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje ikke så lurt. Selv har jeg en inntekt som kan variere veldig mye fra år til år(bonde). Forskuddstrekket i 2025 var basert på inntekten fra 2023, og i 2023 hadde jeg veldig lav inntekt på grunn av avlingssvikt. Det gjorde at jeg i 2025 betale veldig lite forskuddskatt, og det får jeg igjen nå hvor jeg denne høsten må betale nær 400 000,- i restskatt. Anonymkode: f2e9d...8d5 Forskuddstrekk og forskuddsskatt er ikke det samme. Du kan selv justere forskuddskatten. Anonymkode: 5d58a...1df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:38 #17 Skrevet onsdag kl. 16:38 Jeg har redigert skattekort flere ganger nå men får fortsatt opp 5%??. Hva søren betyr det? Anonymkode: 34642...460
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:14 #18 Skrevet onsdag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det gjør det ikke. Det er et ikke-problem/i-landsproblem som betyr mindre enn piss i havet. Anonymkode: 5d58a...1df Selvfølgelig er det i-landsproblem. Jeg bor i et i-land. At folk sulter på Gaza plager jo ikke meg. Anonymkode: 4d620...0f1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:18 #19 Skrevet onsdag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi det ikke gjør noe at skattetrekket blir satte opp av skatteetaten 🤷♀️ Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt. Anonymkode: 5d58a...1df Men det var jo et gratis lån fra staten. Anonymkode: 6ee0c...e49
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:21 #20 Skrevet onsdag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje ikke så lurt. Selv har jeg en inntekt som kan variere veldig mye fra år til år(bonde). Forskuddstrekket i 2025 var basert på inntekten fra 2023, og i 2023 hadde jeg veldig lav inntekt på grunn av avlingssvikt. Det gjorde at jeg i 2025 betale veldig lite forskuddskatt, og det får jeg igjen nå hvor jeg denne høsten må betale nær 400 000,- i restskatt. Anonymkode: f2e9d...8d5 Du burde ha betalt tilleggsforskudd innen 31. mai. Da hadde du sluppet å betale renter man ikke får trukket ifra som renteutg. Anonymkode: b692c...843 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå