Gå til innhold

Ikke kluss med skattekortet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 5 prosent i måneden siden januar, de ekstra pengene satte jeg av for å betale restskatten neste år. Men nå har Skatteetaten oppdaget dette og satt opp et veldig høyt månedlig trekk resten av året, og jeg har ikke mulighet til å redusere trekket. Uansett jeg har penger og jeg får mindre restskatt da. Men til dere andre  som gjør dette, det er ikke nødvendigvis så lurt. 

Anonymkode: d6ead...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatten man betaler blir den samme uansett hvilket skattetrekk man har.

Anonymkode: 5d58a...1df

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skatten man betaler blir den samme uansett hvilket skattetrekk man har.

På hvilken måte er dette svaret relevant for problemstillingen for tråden? 

Anonymkode: 38886...096

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte er dette svaret relevant for problemstillingen for tråden? 

Anonymkode: 38886...096

Fordi det ikke gjør noe at skattetrekket blir satte opp av skatteetaten 🤷‍♀️

Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt 5 prosent i måneden siden januar, de ekstra pengene satte jeg av for å betale restskatten neste år. Men nå har Skatteetaten oppdaget dette og satt opp et veldig høyt månedlig trekk resten av året, og jeg har ikke mulighet til å redusere trekket. Uansett jeg har penger og jeg får mindre restskatt da. Men til dere andre  som gjør dette, det er ikke nødvendigvis så lurt. 

Man ber om trøbbel om man setter skatteprosenten så lav.

Anonymkode: f7e7c...d92

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er jo ikke trøbbel - man får ikke tilleggskatt eller bot av det. Skatten man til slutt betaler er uansett den samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ingen krise om skattetrekket blir høyt etter noen måneder med 5 %, skatten blir den samme til slutt.

Jo det gjør noe. Mange av oss betaler med vilje lite og får med vilje restskatt slik at vi beholder avkastningen selv framfor å la skatteetaten få rentene. 

Anonymkode: 4d620...0f1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slett ikke.

Anonymkode: b39a7...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo det gjør noe. Mange av oss betaler med vilje lite og får med vilje restskatt slik at vi beholder avkastningen selv framfor å la skatteetaten få rentene. 

Nei, det gjør det ikke. Det er et ikke-problem/i-landsproblem som betyr mindre enn piss i havet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen kan jo havne i midlertidig trøbbel, om de sjonglerer uten å ha andre midler i bakhånd.

Eksempel:

Satt ned skatteprosenten for å betale ned gjeld som må betales nå. Restskatten har de tenkt å betale ned med feriepenger eller andre penger de vet de får i 2027. Eller de tenker "Det ordner seg!".

Når da skatteprosenten plutselig settes veldig høyt ut året, har de kanskje ikke nok igjen av lønn til faste utgifter, i tillegg til at de ikke får betalt ned gjelda som planlagt.

Anonymkode: 2d0a8...56b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen kan jo havne i midlertidig trøbbel, om de sjonglerer uten å ha andre midler i bakhånd.

Eksempel:

Satt ned skatteprosenten for å betale ned gjeld som må betales nå. Restskatten har de tenkt å betale ned med feriepenger eller andre penger de vet de får i 2027. Eller de tenker "Det ordner seg!".

Når da skatteprosenten plutselig settes veldig høyt ut året, har de kanskje ikke nok igjen av lønn til faste utgifter, i tillegg til at de ikke får betalt ned gjelda som planlagt.

Anonymkode: 2d0a8...56b

Det er gjelda de selv har pådratt som gir dem trøbbel, ikke at skatteetaten setter opp skattetrekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke så lurt. Selv har jeg en inntekt som kan variere veldig mye fra år til år(bonde). Forskuddstrekket i 2025 var basert på inntekten fra 2023, og i 2023 hadde jeg veldig lav inntekt på grunn av avlingssvikt. Det gjorde at jeg i 2025 betale veldig lite forskuddskatt, og det får jeg igjen nå hvor jeg denne høsten må betale nær 400 000,- i restskatt.

Anonymkode: f2e9d...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje ikke så lurt. Selv har jeg en inntekt som kan variere veldig mye fra år til år(bonde). Forskuddstrekket i 2025 var basert på inntekten fra 2023, og i 2023 hadde jeg veldig lav inntekt på grunn av avlingssvikt. Det gjorde at jeg i 2025 betale veldig lite forskuddskatt, og det får jeg igjen nå hvor jeg denne høsten må betale nær 400 000,- i restskatt.

Forskuddstrekk og forskuddsskatt er ikke det samme.

Du kan selv justere forskuddskatten.

Skrevet

Jeg har redigert skattekort flere ganger nå men får fortsatt opp 5%??. Hva søren betyr det?

Anonymkode: 34642...460

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det gjør det ikke. Det er et ikke-problem/i-landsproblem som betyr mindre enn piss i havet.

Selvfølgelig er det i-landsproblem. Jeg bor i et i-land. At folk sulter på Gaza plager jo ikke meg.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det var jo et gratis lån fra staten. 

Anonymkode: 6ee0c...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du burde ha betalt tilleggsforskudd innen 31. mai. Da hadde du sluppet å betale renter man ikke får trukket ifra som renteutg. 

Anonymkode: b692c...843

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...