AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:23 #1 Skrevet onsdag kl. 08:23 Jeg flyttet inn i en utleieleilighet i januar 2024, og da var badet nettopp rehabilitert med blant annet ny baderomsvifte. Jeg kjøpte leiligheten rundt nyttår, og i går da baderomsviften stod på kom det en rar lyd og så stoppet den, og virket ikke på flere timer. Når jeg nå slår den på, lager den en veldig høy lyd, så det er tydelig at et eller annet har klikket. Har jeg noe reklamasjonsrett i denne saken? En baderomsvifte skal jo virke mer enn 2 år og 8 måneder. I tilstandsrapporten står det at det er avtrekksvifte på badet, men ikke når den er installert. Anonymkode: cbbf7...bca
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:31 #2 Skrevet onsdag kl. 08:31 Google den å se om det kanskje kan være en som er tilbakekalt pga feil på fler? Står det ingenting om hvem som hadde jobben med badet? Anonymkode: 8b6c7...007
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:31 #3 Skrevet onsdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg flyttet inn i en utleieleilighet i januar 2024, og da var badet nettopp rehabilitert med blant annet ny baderomsvifte. Jeg kjøpte leiligheten rundt nyttår, og i går da baderomsviften stod på kom det en rar lyd og så stoppet den, og virket ikke på flere timer. Når jeg nå slår den på, lager den en veldig høy lyd, så det er tydelig at et eller annet har klikket. Har jeg noe reklamasjonsrett i denne saken? En baderomsvifte skal jo virke mer enn 2 år og 8 måneder. I tilstandsrapporten står det at det er avtrekksvifte på badet, men ikke når den er installert. Anonymkode: cbbf7...bca Regner med en ny baderomsvifte koster under 10.000 kr? I så fall faller reklamasjonsretten automatisk bort. Anonymkode: fd17a...e0d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:57 #4 Skrevet onsdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Google den å se om det kanskje kan være en som er tilbakekalt pga feil på fler? Står det ingenting om hvem som hadde jobben med badet? Anonymkode: 8b6c7...007 Jeg leide leiligheten av et eiendomsfirma og kjøpte leiligheten av det samme firmaet, og i prospektet står det bare at eiendomsfirmaet har brukt arbeidere med lang fartstid i yrket. Det står ikke hvilken elektriker eller vvs-firma de brukte. Kanskje de har sine egne elektrikere som jobber for de Ts Anonymkode: cbbf7...bca
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:58 #5 Skrevet onsdag kl. 08:58 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Regner med en ny baderomsvifte koster under 10.000 kr? I så fall faller reklamasjonsretten automatisk bort. Anonymkode: fd17a...e0d Er det kun reklamasjonsrett hvis noe som klikker koster over 10 000 ? Må jo ha elektriker i tillegg, så det baller fort på seg. Ts Anonymkode: cbbf7...bca
Leo Skrevet onsdag kl. 09:18 #6 Skrevet onsdag kl. 09:18 Hvis du skal få dette på noen form for garanti må du i så fall kontakte firmaet som i sin tid monterte den. Det som kan ha skjedd er at noe har kommet inn i kanalen og kommet borti rotorbladene. Småfugl og -gnagere er en klassiker, men store insekter kan i teorien også gjøre skade. Nå skal det selvfølgelig i utgangspunktet være tettet for slikt på utsiden, men det er ikke alltid det er det. Mitt tips er derfor at du tar en kikk på utsiden og ser etter om dekslet ser ut til å være tett. Jeg forstår at det kanskje ikke er så enkelt hvis leiligheten ligger i 4. etasje, men du bør i hvert fall se om ventilen er skadet eller er ute av stilling. Du kan også ta av dekselet på innsiden, sjekke rotorbladene og ta en kikk i kanalen (Bruk lommelykt). Du bør da få en indikasjon på om viften er skadet av ytre påvirkning eller om den rett og slett har havarert. I sistnevnte tilfelle bør det kunne gå på garantien hvis du får tak i firmaet som leverte/monterte viften. Ellers er det ingen stor jobb å montere ny vifte på allerede eksisterende opplegg, så det koster ikke all verden.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:30 #7 Skrevet onsdag kl. 09:30 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det kun reklamasjonsrett hvis noe som klikker koster over 10 000 ? Må jo ha elektriker i tillegg, så det baller fort på seg. Ts Anonymkode: cbbf7...bca Ja, hvis du skal reklamere mot selger av leiligheten, så er det en grense på 10 000 kr. Skal du reklamere mot de som har levert viften, er det ikke en grense på 10 000 kr. Anonymkode: fd17a...e0d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:38 #8 Skrevet onsdag kl. 09:38 Leo skrev (18 minutter siden): Hvis du skal få dette på noen form for garanti må du i så fall kontakte firmaet som i sin tid monterte den. Det som kan ha skjedd er at noe har kommet inn i kanalen og kommet borti rotorbladene. Småfugl og -gnagere er en klassiker, men store insekter kan i teorien også gjøre skade. Nå skal det selvfølgelig i utgangspunktet være tettet for slikt på utsiden, men det er ikke alltid det er det. Mitt tips er derfor at du tar en kikk på utsiden og ser etter om dekslet ser ut til å være tett. Jeg forstår at det kanskje ikke er så enkelt hvis leiligheten ligger i 4. etasje, men du bør i hvert fall se om ventilen er skadet eller er ute av stilling. Du kan også ta av dekselet på innsiden, sjekke rotorbladene og ta en kikk i kanalen (Bruk lommelykt). Du bør da få en indikasjon på om viften er skadet av ytre påvirkning eller om den rett og slett har havarert. I sistnevnte tilfelle bør det kunne gå på garantien hvis du får tak i firmaet som leverte/monterte viften. Ellers er det ingen stor jobb å montere ny vifte på allerede eksisterende opplegg, så det koster ikke all verden. Bor i tredje etasje, og det eneste jeg kan se utenfra er en ventil med et halvveis tak over. Hva tror du er grunnen til at den har begynt å gå igjen, men lager høy lyd? Ts Anonymkode: cbbf7...bca
Leo Skrevet onsdag kl. 09:50 #9 Skrevet onsdag kl. 09:50 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bor i tredje etasje, og det eneste jeg kan se utenfra er en ventil med et halvveis tak over. Hva tror du er grunnen til at den har begynt å gå igjen, men lager høy lyd? Ts Anonymkode: cbbf7...bca Min første tanke er at noe har kommet borti rotorbladene slik at de stoppet. Nå går den igjen fordi dette noe kan ha skiftet litt plassering evt. falt ut, men at rotorbladene fremdeles er ute av stilling og da bråker det. Kan du ikke se etter om det er noe, eller rester av noe, der? Monteringsanvisning på viften finner du helt sikkert på nett og da finner du også ut hvordan du tar av dekselet. Sist jeg var borti noe slikt var det snakk om en kjøttmeis, men det kan jo være mye annet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå