Gå til innhold

Kan feil bruk av tanntråd gi blod?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet det kan være betennelse og slik. Men har nylig vært hos tannlege og rensa, tannkjøttet mitt ser stramt og rosa ut.

Men hadde en enkeltepisode igår hvor det var blod på tanntråd, har noen hatt det? Ved feil teknikk? At jeg skjærer ned liksom?

Anonymkode: c486b...ca0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg vet det kan være betennelse og slik. Men har nylig vært hos tannlege og rensa, tannkjøttet mitt ser stramt og rosa ut.

Men hadde en enkeltepisode igår hvor det var blod på tanntråd, har noen hatt det? Ved feil teknikk? At jeg skjærer ned liksom?

Fordi jeg gjør det. Drar ned ned og skjærer liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan skje! Skal jo ikke bruje tanntråd hardt! 

Anonymkode: 6eeed...73c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det kan skje! Skal jo ikke bruje tanntråd hardt! 

Anonymkode: 6eeed...73c

Men tåler ikke tannkjøtt sånt?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du tanntråd hver dag, og bruker du den riktig? Den skal ikke dras frem og tilbake, den skal dyttes ned der tanna møter tannkjøttet. Jeg følger kanten på tanna og dytter tråden ned 3 ganger på hver plass. Etter en stund blør ikke tannkjøttet noe lenger. Og tannlegen sier at jeg blør mye mindre under tannbehandling etter jeg begynte med den teknikken.

Anonymkode: f8654...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi jeg gjør det. Drar ned ned og skjærer liksom.

Ja, da blør man selvsagt selv om tannkjøttet er sunt og friskt.

Anonymkode: 83596...015

• Liker 2
Skrevet

Hvis du kutter deg i tannkjøttet med tanntråden så vil du kunne blø av det. Det hender man glipper taket litt. Det gror fort og gjør ingenting. Det har ingenting med tannkjøttbetennelse å gjøre. Nå har du jo nettopp vært hos tannlegen og fått beskjed om at tannkjøttet ser fint ut. Da tenker jeg det ikke er noe å bekymre seg for. Hvis du sliter med teknikken anbefaler jeg deg å google hvordan man gjør det på rett måte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bruker du tanntråd hver dag, og bruker du den riktig? Den skal ikke dras frem og tilbake, den skal dyttes ned der tanna møter tannkjøttet. Jeg følger kanten på tanna og dytter tråden ned 3 ganger på hver plass. Etter en stund blør ikke tannkjøttet noe lenger. Og tannlegen sier at jeg blør mye mindre under tannbehandling etter jeg begynte med den teknikken.

Anonymkode: f8654...226

Min tannlege ønsker at man skal dra tanntråden frem og tilbake i mellomrommet mellom hver tann.

Med tanke på det TS skriver om at det kan komme litt blod på tanntråden, så er det helt vanlig. Skjer ikke hver gang hos meg, men det hender en gang i blant.

Anonymkode: 69977...285

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært av mine tannleger opp igjennom at man absolutt skal dra frem og tilbake, og man skal være noe hard med tråden for å få renset skikkelig. Men ikke bruk tynn tanntråd! Bruk den tykke fra Johnson & Johnson (de har den på apotek bl.a), den har jeg fått anbefalt av mine tannleger. Den renser utmerket. 

Anonymkode: e1b34...90e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ibot skrev (1 time siden):

Hvis du kutter deg i tannkjøttet med tanntråden så vil du kunne blø av det. Det hender man glipper taket litt. Det gror fort og gjør ingenting. Det har ingenting med tannkjøttbetennelse å gjøre. Nå har du jo nettopp vært hos tannlegen og fått beskjed om at tannkjøttet ser fint ut. Da tenker jeg det ikke er noe å bekymre seg for. Hvis du sliter med teknikken anbefaler jeg deg å google hvordan man gjør det på rett måte.

Men det skal vel mye til for tannkjøttet og bli av noe så enkelt som tanntråd? Der kan vel ikke ripe i stykker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min tannlege ønsker at man skal dra tanntråden frem og tilbake i mellomrommet mellom hver tann.

Med tanke på det TS skriver om at det kan komme litt blod på tanntråden, så er det helt vanlig. Skjer ikke hver gang hos meg, men det hender en gang i blant.

Anonymkode: 69977...285

At du får blod? Er det pga teknikk eller betennelse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lært av mine tannleger opp igjennom at man absolutt skal dra frem og tilbake, og man skal være noe hard med tråden for å få renset skikkelig. Men ikke bruk tynn tanntråd! Bruk den tykke fra Johnson & Johnson (de har den på apotek bl.a), den har jeg fått anbefalt av mine tannleger. Den renser utmerket. 

Så man skal på en måte skjære tannkjøttet da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så man skal på en måte skjære tannkjøttet da?

Jeg har lært det samme av alle mine tannleger, jeg bruker en skikkelig tykk tråd jeg også, og tråden havner liksom mellom tanna og tannkjøttet så det er mellom der jeg renser. Jeg blør ikke lenger annet enn når jeg er uheldig og glipper med tråden, den havner mellom og sager et par ganger frem og tilbake. Da ser jeg at det kommer noe ut fra mellom tanna og tannkjøttet. Hadde jeg bare dyttet noen ganger ned i tannkjøttet så hadde jeg vel dyttet gørra lenger ned? Nå ser jeg jo at den kommer ut med tanntråden. 

Anonymkode: 33e9f...da0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lært det samme av alle mine tannleger, jeg bruker en skikkelig tykk tråd jeg også, og tråden havner liksom mellom tanna og tannkjøttet så det er mellom der jeg renser. Jeg blør ikke lenger annet enn når jeg er uheldig og glipper med tråden, den havner mellom og sager et par ganger frem og tilbake. Da ser jeg at det kommer noe ut fra mellom tanna og tannkjøttet. Hadde jeg bare dyttet noen ganger ned i tannkjøttet så hadde jeg vel dyttet gørra lenger ned? Nå ser jeg jo at den kommer ut med tanntråden. 

Men har du blødd noen ganger da? Pga feil teknikk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer vel litt an på hvor store mellomrom du har mellom tennene? Mine står veldig trangt, og jeg har ingen sjanse til å komme mellom med den tykke tråden, jeg bruker den tynneste de har og har en utmerket tannhelse.

Anonymkode: c0d2b...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men har du blødd noen ganger da? Pga feil teknikk?

Ja det har sikkert hendt, hender jeg spytter ut noe blod, men går til tannlegen 1-2 ganger i året og alt er alltid bra så jeg skader meg neppe 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kommer vel litt an på hvor store mellomrom du har mellom tennene? Mine står veldig trangt, og jeg har ingen sjanse til å komme mellom med den tykke tråden, jeg bruker den tynneste de har og har en utmerket tannhelse.

Anonymkode: c0d2b...03f

Mine står så trangt at en knapt kommer i mellom, jeg brukte den tynne tråden lenge og det funka det, men liker bedre den tykke de har hos tannlegen så kjøpte den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...