Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plaget med durelyd fra nabo, antar jeg, i en lengre stund nå. Ikke hver natt, men når det står på, føler jeg at jeg blir gal. Bor i sameie/blokk. Hører det når jeg skal legge meg, som sagt ikke hver natt/kveld, men fra tid til annen. Noen ganger flere netter på rad osv. Som en motorbåt i det fjerne, konstant og dyp durelyd. Har soveromsvegg mot gangen til nabo. Er dette noe jeg kan ta opp, eventuelt hvordan? Har lastet ned en desibelmåler som viser rundt 48-50. Men virker som det ikke er så mye lavere uten den lyden heller. Er redd jeg skal fremstå «gal» og ugrei, har allerede pirket på dem før, riktignok da de boret bak hue mitt sent på kveld/holdt ofte på med oppussing sent. Antar jo bare at det kommer fra dem, da jeg er usikker på om veggen bærer fra andre leiligheter på den måten. Har også inntrykk av at det gjerne begynner sent/de kommer ofte sent hjem, samt er fraværende når de er borte. Tenker på muligens ventilasjon på bad, kanskje de glemmer å slå av på natt. Men aner jo ikke. Samtidig rart de ikke plages med det selv, men man er jo veldig forskjellig hva gjelder lydsensivitet. Men ja, hva tenker folk her? Noe å ta opp/hvordan? Bare å måtte leve med selv om det går utover livskvalitet/søvn?

Anonymkode: 74b32...31c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det høres ut som vaskemaskin eller oppvaskmaskin kan dette være hvilken som helst annen nabo. Resonanslyder kan dukke opp på merkelige steder og ikke der man tror.

Anonymkode: 7df17...134

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du opplever The Hum.

https://www.sciencedaily.com/releases/2026/07/260719040002.htm

.....om en norsk forskningsrapport fra NTNU. En teori er at det skyldes lavfrekvent "indre periodisk tinnitus" som høres ut som det kommer utenfra. Jeg opplever dette selv til tider og trodde i begynnelsen det kommer fra nabobygg. I noen perioder er det verre enn andre. Jeg har også prøvd diverse apper for desibelmåling uten å kunne se noe målbart, selv om jeg tror kanskje mobiltelefoner er for dårlige til desibelmåling på så lave frekvenser. Mulig man trenger spesialinstrumenter, kanskje noe man kunne kontaktet  akustikkeksperter på et univesitet for å snakke om, kanskje de kan låne ut et apparat for noen dager. Det jeg kunne tenkt meg å forsket på, hvis jeg var forsker, er å samle flere mennesker som hører dette, sette de i hvert sitt rom i samme bygg og loggført ned på sekundet når de trykket på en knapp i en mobilapp for eksempel, for når de hører lyden og når den opphører. For dernest å sammenstille loggene for å se om flere hører lyden samtidig. Det kunne tyde om at det faktisk ER eksternt.

En annen mer outrert teori: en lavintensiv variant av https://en.wikipedia.org/wiki/Havana_syndrome

Anonymkode: 3635c...5cf

AnonymBruker
Skrevet

*lydsensitivitet. Jeg har lest om/hørt om The Hum før, tviler sterkt på at det er dette, eller i mitt eget hode. Man vet jo aldri, men synes det ville være veldig rart. Holdt på da jeg skrev innlegget, nå er det helt stille igjen. 

Anonymkode: 74b32...31c

AnonymBruker
Skrevet

Et sovetips hvis dette holder deg våken, hvis man først begyner å legge merke til det er det vanskelig å stoppe å irritere seg, kan være å sette på en kjedelig podcast på mobilen som du vet er kjedelig, for eksempel om økonomi..., og som stopper etter for eksempel 45 minutter. Den vil overdøve og fjerne ditt fokus fra hummelyden, men samtidig være kjedelig nok til at den ikke hindrer deg i å sove.

AnonymBruker
Skrevet

Et sovetips hvis dette holder deg våken, hvis man først begyner å legge merke til det er det vanskelig å stoppe å irritere seg, kan være å sette på en kjedelig podcast på mobilen som du vet er kjedelig, for eksempel om økonomi..., og som stopper etter for eksempel 45 minutter. Den vil overdøve og fjerne ditt fokus fra hummelyden, men samtidig være kjedelig nok til at den ikke hindrer deg i å sove. Noen (særlig kvinnelige) podcastere har en behagelig men søvndyssende stemme og hvis de samtidig prater om noe kjedelig....snork...

Skrevet

Merker de andre naboene noe til dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...