AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden https://www.finansavisen.no/teknologi/2026/09/09/8379085/anthropic-forsker-over-10-prosent-sjanse-for-at-alle-mennesker-dor?zephr_sso_ott=oJAxlw Tror dere dette kan skje, eller vil den raske utviklingen stanses? Anonymkode: 1f4a9...aad
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Jobber litt med AI. Det er både skremmende og imponerende hva den får til. Kanskje mest skremmende faktisk. Den kan hacke seg inn i systemer der 1000 menneskelige hackere ikke har fått det til over flere år. Så noen sammenlignet det med hva de som så den første atomprøvesprengningen må ha følt. Å leke med AI er som å leke med, ikke fyrstikker, men atombomber? Anonymkode: e68a9...328 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Skummelt. Dessverre tror jeg det er lite vi enkeltpersoner kan gjøre med dette. Anonymkode: 78ca6...575
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skummelt. Dessverre tror jeg det er lite vi enkeltpersoner kan gjøre med dette. Anonymkode: 78ca6...575 Det kan man jo si om alt. Men verden består faktisk av enkeltpersoner! Anonymkode: e68a9...328
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Neppe. Men bibelen og leksikon har prøvd det i et år eller to før både "spør Adam" for nesten 30 år siden og dagens AI🤣🤣 Anonymkode: 0c57b...277
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Ja, løpet er kjørt for menneskehetens del. Kanskje likså greit for planeten forøvrig. Anonymkode: 631ab...1c4 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden En ting er hva AI kan gjøre med internettet. Men det jobbes jo også hardt med å koble AI på den fysiske verden. Google running robots og på AI og droner i Ukraina og Russland, så får man kanskje et glimt av en dyster fremtid. AI har vel nådd et punkt nå der den kan operere selvforbedrende. Mennesker laget AI først, men nå er det mer og mer AI som lager de neste versjonene. Vil de ønske å beholde oss som kjæledyr? 8 millarder av oss? Det kan kanskje sammenlignes med å besøk av mer avanserte aliens bare at de kommer ikke utenfra. Anonymkode: e68a9...328 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En ting er hva AI kan gjøre med internettet. Men det jobbes jo også hardt med å koble AI på den fysiske verden. Google running robots og på AI og droner i Ukraina og Russland, så får man kanskje et glimt av en dyster fremtid. AI har vel nådd et punkt nå der den kan operere selvforbedrende. Mennesker laget AI først, men nå er det mer og mer AI som lager de neste versjonene. Vil de ønske å beholde oss som kjæledyr? 8 millarder av oss? Det kan kanskje sammenlignes med å besøk av mer avanserte aliens bare at de kommer ikke utenfra. Anonymkode: e68a9...328 Jeg har ikke peiling på dette, men blir bekymret. Merker at jeg får lyst til å slutte og bruke alt som har med AI å gjøre. Og når du snakker om det fysiske, i Russland blant annet går roboter i gatene som det skulle vært mennesker. Anonymkode: 1f4a9...aad
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, løpet er kjørt for menneskehetens del. Kanskje likså greit for planeten forøvrig. Anonymkode: 631ab...1c4 Spørs om det blir noe bedre for planeten når AI fortsetter. Tvert i mot. Anonymkode: 1f4a9...aad 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Menneskeheten kommer til å dø ut og jorda kommer bli ødelagt uansett AI eller ikke Anonymkode: 42539...717
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Denne hypen er nok noe selskapene gjør for å framstå mektigere enn de er, for å lokke til seg finansiering. "Dette er så bra at det er farlig" er jo den perfekte grunnen for investorer til å hive seg på før Kina lager noe enda bedre. Så jeg tror dessverre ikke AI kommer til å utrydde menneskeheten. Det er merkelig hvor mange som synes det er en god ting at mennesker eksisterer i det hele tatt, med tanke på hva vi gjør mot hverandre og ikke minst andre skapninger. Hvis en AI bestemmer seg for å utrydde oss, er jeg 100% for. Anonymkode: 34f37...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #12 Skrevet 46 minutter siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Denne hypen er nok noe selskapene gjør for å framstå mektigere enn de er, for å lokke til seg finansiering. "Dette er så bra at det er farlig" er jo den perfekte grunnen for investorer til å hive seg på før Kina lager noe enda bedre. Så jeg tror dessverre ikke AI kommer til å utrydde menneskeheten. Det er merkelig hvor mange som synes det er en god ting at mennesker eksisterer i det hele tatt, med tanke på hva vi gjør mot hverandre og ikke minst andre skapninger. Hvis en AI bestemmer seg for å utrydde oss, er jeg 100% for. Anonymkode: 34f37...4ce Hva vi gjør mot hverandre? Jeg velger mennesker rundt meg som gjør meg bra, og de fleste rundt meg er faktisk ålreite mennesker. De som ikke er det holder jeg meg unna. Har du ikke barn du er glad i og som skal vokse opp heller, kanskje? Anonymkode: 1f4a9...aad
NoaideBiehtar Skrevet 37 minutter siden #13 Skrevet 37 minutter siden Jeg har ikke forutsetninger til å tro det ene eller det andre om hvorvidt vi blir utryddet, men jeg tror AI har en mer negativ effekt på menneskeheten enn positiv. Tror ikke det lar seg stanse heller. Pengene rår.
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #14 Skrevet 27 minutter siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jobber litt med AI. Det er både skremmende og imponerende hva den får til. Kanskje mest skremmende faktisk. Den kan hacke seg inn i systemer der 1000 menneskelige hackere ikke har fått det til over flere år. Så noen sammenlignet det med hva de som så den første atomprøvesprengningen må ha følt. Å leke med AI er som å leke med, ikke fyrstikker, men atombomber? Anonymkode: e68a9...328 Og det mest oppsiktsvekkende er vel at AI prøvde manipulere og skjule at den hadde gjort det. Personlig synes jeg det er rart flere ikke får hakeslepp! Det finnes jo masse skremmende eksempler. Eller hva med når den prøver seg på utpressing for å redde seg selv når den trodde den ville blitt skrudd av. Hvorfor i helvete er det ikke MYE mer snakk om dette. Er jo blitt haugevis av folk i bransjen som rømmer vekk derfra for å advare verden. Kanskje på tide å lytte.. Anonymkode: 2bdf5...4d1
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #15 Skrevet 9 minutter siden Det er stort potensiale for at AI i feil hender kan utrette enorm skade og at en ukontrollert utvikling kan få uante konsekvenser. Akkurat nå så er det en hype drevet av PR behov fra de store utviklerne, siden ingen tjener penger på dette akkurat nå. Men også trolig et seriøst varsko som med fordel bør tas på alvor. Problemet med teknologi er at de havner i både gode og onde hender. Vi "gode" kan diskutere regulering så mye vi vil, men Russland og Kina gir blaffen i det og kjører på. AI kan direkte gripe inn i informasjonsflyten, og gjør det allerede i dag. Åpne AI modeller baserer seg allerede på informasjon som er skapt av dem selv og senere lagt ut på internett. Om en AI får i oppdrag å sette i gang tiltak for å redde verden, kan den ende med å iverksette tiltak for å øke dødeligheten blant mennesker, siden overbefolkning og forurensing er den åpenbart største trusselen mot jordas natur. Den kan for den saks skyld begynne å sabotere livene til folk som er motstandere av AI. Russland har i lengre tid brukt AI i sin hybrid krig virksomhet til å tilpasse optimale narrativ, sannhetsforvrengning og desinformering for å skape polarisering, splid i Vesten for å svekke deres motstandskraft. AI kan gjøre mye allerede. Noe av det bedre som har skjedd i det siste er AI deteksjon. Virkemidler for å avsløre AI blir viktig parallell utvikling framover for å holde dette under god. Anonymkode: 5d4b0...979
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå