Snjóbolti Skrevet 15. september #1 Skrevet 15. september Lat som om jeg er helt idiot, fordi på dette området er jeg det. Vi har kjøpt bolig og overtar i desember. Vi trenger internett. Telenor, Ice, Starlink og Altibox kan levere der vi flytter til. Vi har lenge leid bolig og ikke hatt behov for å tenke på dette, når vi bodde i et annet land, så var opplegget annerledes også..så vi skjønner ikke hva vi bør/skal velge. Jeg ser de fleste leverer bare mobilt bredbånd der vi skal bo, unntatt altibox, de kan levere fiber. Telenor og Altibox leverer mobilt bredbånd + tv-kanaler og streaming. Boligen er 120 m². Fordelt på 3 nivå. Vi er 2-3 personer som bruker internett. Lite gaming, men en del streaming. Hva skal vi velge? Hva er egentlige forskjellene? Hilsen en forvirret person 😂..hvor hjernen tydeligvis ikke kan basic shit!
AnonymBruker Skrevet 15. september #2 Skrevet 15. september Jeg har fiber fra altibox, de leverer til flere borettslag på rekke og rad her. Anonymkode: 81648...117
AnonymBruker Skrevet 15. september #3 Skrevet 15. september Fiber fra Altibox. Hadde jeg kunnet hadde jeg tatt det med meg da jeg flyttet i fjor. Nå har jeg en treeeeg linje fra Telenor. Savner Altibox. Anonymkode: d6995...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september #4 Skrevet 15. september Siden dere streamer endel alle tre og kanskje forskjellige streaming kanaler så anbefales fiber framfor noe annet uansett fordi det er samme fart til alle tre samtidig. Anonymkode: d6995...1a1
Pandis Skrevet 15. september #5 Skrevet 15. september Skal du kun ha internett, eller skal du ha tv-abonnement i tillegg? Altibox: Signal inn via en fiberkabel.Fordeler: du deler ikke signal med andre. Høyest hastighet og best ping. Ulemper: koster fort noen tusen i installasjon. Kan også være ventetid. Telenor og ice: Signal fra nermeste Mobilsender. Fordeler: Kan nok installeres selv. Får tilsendt utstyr i posten. Ulempe: stor trafikk i mobilnettet kan gå ut over hastigheten din. Kan hende du må få antenne på veggen. Starlink: Signal fra en satelitt. Får tilsendt antenne i posten og installerer selv. Fordeler: pris Ulemper: høy ping. Elon Musk. Krever utvendig antenne. Jeg hadde gått for fiber fra Altibox rett og slett fordi det er tryggest å ha fiberen med Signal inn i huset. Og dere klarer dere fint med 150/150 Mbit/s. 500/500 er gøy på papiret, men du har ikke behov for det. 1
newman01 Skrevet onsdag kl. 10:29 #6 Skrevet onsdag kl. 10:29 (endret) Begynner å bli dyrt for trådløst internett via 5G. Telenor skal ha 699/mnd for 100Mbit. Etter 6mnd hopper prisen 200kr/mnd. Og med en liten tilleggsnotis: Merk! Fra og med 1. nov vil prisen for Trådløst Bredbånd 100, øke med 50,-/md. Fra samme dato vil WiFi Ruter være inkl. i abonnementet, mot et tillegg i prisen på 49,-/md. Så sleng på ytterligere 99kr til. Så på den syvende måneden koster det 998kr/mnd for 100Mbit Da hadde jeg nok seriøst vurdert Starlink til 370/mnd for samme hastighet og fri bruk Endret onsdag kl. 10:30 av newman01
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #7 Skrevet onsdag kl. 10:51 Vær klar over at selv om de tilbyr trådløst bredbånd til adressen så betyr ikke det at det vil fungere. Flere steder står mobilmastene pekende vekk fra boligen din, det er åser imellom, mye forstyrrelser i lufta osv. Jeg hadde problemet med at når kobberlinjen ble lagt ned så var det absolutt ingen av leverandørene som i det hele tatt klarte å måle trådløst signal engang ved boligen min. Så ingen av dem kunne egentlig gi det selv om de påstod det og tok imot pengene mine.. Og tok seg betalt på forhånd hver gang, deretter krangel om å få pengene tilbake.. Og jeg bor ikke langt vekke fra hverken småsentrum, mobilmast eller "sivilisasjonen". Fiber ville koste 250 000 kroner for å legge 1km kabel til huset 🙈 Løsningen ble starlink. Billig, svært pålitelig og mindre problemer enn med kobbernettet. Hastigheten er høy, pingen er også lav nok til at det ikke er et problem (med mindre du spiller flerspillers skytespill på nett). Men har du mulighet til fiber (som ikke koster en nyre og en arm) så ville jeg gått for det om jeg var deg. Anonymkode: c7fc6...ee6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:02 #8 Skrevet onsdag kl. 11:02 Ta fiber. Bedre ved salg. Vi har hatt bredbånd gjennom mobilnett, passer til vårt bruk. Men vi skal selge, skal unge familier kjøpe så trenger de nok mer futt enn mobilt bredbånd gir. Anonymkode: 75fdf...2bd
Zerocool Skrevet onsdag kl. 11:20 #9 Skrevet onsdag kl. 11:20 Starlink! Funker uansett årstid, raskt og stabilt. Dersom mobilnettverk er nede, eller fiber så har du fortsatt nett med Starlink.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:21 #10 Skrevet onsdag kl. 11:21 Jeg har fiber fra Altibox. Kun internett. Var veldig heldig, de holdt på å bygge ut her jeg bor, så jeg fikk en fyr på døra med tilbud. Det var allerede lagt kabler til selve bygget, de hadde bare ikke bygd ut nok til å levere til dem enda, men det var på vei. Det eneste arbeidet som måtte gjøres var å få en ledning fra en boks på veggen inn i selve stua, og den monteringen fikk jeg gratis. Så hadde jeg tilbudspris på 500,- i måneden i to år. Den perioden går ut snart, så da blir det vanlig månedspris. Har vært veldig fornøyd, god hastighet og null trøbbel. Anonymkode: 37922...441
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå