Gå til innhold

Nervøs valp, forsiktig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått summet meg enda, så jeg håper dere tilgir et muligens surrete innlegg.

Har nettopp vært hos ny veterinær med valpen min. Hun er stresset, har separasjonsangst og vanskeligheter med å sove nok. Jeg har gått ring med å prøve å balansere aktivitet, mosjon, ro, og soving, og innså at vi trengte hjelp. Vi fikk resept på en angstmedisin, men dyrlegen nevnte også at om denne ikke fungerte måtte jeg begynne å vurdere livskvaliteten. Jeg har tilrettelagt veldig for valpen, og det har nok tatt brodden av en del ting, så jeg ble litt satt ut av tanken og realitetssjekken.

Uansett, ville bare gi kontekst. Er dette noe jeg bør/skal/må melde til forsikringsselskapet? 

Anonymkode: ed81e...768

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke fått summet meg enda, så jeg håper dere tilgir et muligens surrete innlegg.

Har nettopp vært hos ny veterinær med valpen min. Hun er stresset, har separasjonsangst og vanskeligheter med å sove nok. Jeg har gått ring med å prøve å balansere aktivitet, mosjon, ro, og soving, og innså at vi trengte hjelp. Vi fikk resept på en angstmedisin, men dyrlegen nevnte også at om denne ikke fungerte måtte jeg begynne å vurdere livskvaliteten. Jeg har tilrettelagt veldig for valpen, og det har nok tatt brodden av en del ting, så jeg ble litt satt ut av tanken og realitetssjekken.

Uansett, ville bare gi kontekst. Er dette noe jeg bør/skal/må melde til forsikringsselskapet? 

Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 6279a...e89

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har skrivefeil i tittelen også, det skulle stå forsikring 💀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor i landet bor du? 

Har det noe å si vedrørende forsikringen?

Skrevet

Har du tatt kontakt med atferdsterapeut for å få hjelp ang valpen og dens usikkerhet?

Ang forsikring så må du nesten høre med ditt forsikringsselskap.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er denne valpen som trenger angstmedisin da? Hvilken rase er den? Og hvordan ser rutinene ut? Hvis ditt første stopp for hjelp er veterinær for å få medisin, så er det vel mulig at en hundetrener kunne vært å vurdere. 

Anonymkode: 88998...06b

• Liker 3
Skrevet

For å legge til:

Du skriver at det er en valp og at den har separasjonsangst. Men en valp skal jo ikke være alene, det må trenes på gradvis. Det strider mot en valps natur å være alene, så er litt rart å kalle det for separasjonsangst?

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal kunne komme med anbefalinger vedr atferd terapeuter er det vesentlig å vite hvor du bor

AnonymBruker
Skrevet

Okei dere, jeg har nettopp fått beskjed om at dersom medisinen ikke har effekt bør jeg vurdere hundens livskvalitet. Jeg er helt i fra meg, så jeg trenger at fiendtligheten tas ned, jeg klarer ikke å håndtere det på toppen.

Har hatt adferdskonsulent inne, men rådene har ikke hjulpet. Jeg har prøvd ulike varianter i flere måneder. Jeg skjønner at det er lett å sitte på utsiden med forslag og muligheter. Jeg kalte det separasjonsangst fordi det var begrepet veterinæren brukte. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Okei dere, jeg har nettopp fått beskjed om at dersom medisinen ikke har effekt bør jeg vurdere hundens livskvalitet. Jeg er helt i fra meg, så jeg trenger at fiendtligheten tas ned, jeg klarer ikke å håndtere det på toppen.

Har hatt adferdskonsulent inne, men rådene har ikke hjulpet. Jeg har prøvd ulike varianter i flere måneder. Jeg skjønner at det er lett å sitte på utsiden med forslag og muligheter. Jeg kalte det separasjonsangst fordi det var begrepet veterinæren brukte. 

Men det ville jo hjulpet med mer informasjon rundt saken. Hvor mye erfaring har du fra før, er det kun separasjonsangsten som er problemet, rase, alder, hva har du forsøkt. Det er ikke et forsøk på å være fiendtlig. Men @Tabris for eksempel pleier å ha veldig verdifulle råd som det kan være verdt å lytte til før et så drastisk valg. Har du vurdert omplassering? 

Anonymkode: 88998...06b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilke råd har du fått og hva har skjedd når du har forsøkt å følge dem?

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd crate training? Eneste som fikk min valp til å finne ro hjemme. Hadde også kontaktet oppdretter for råd da de kan bidra til evt omplassering til et annet hjem.

Anonymkode: 9365b...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forlater denne tråden nå. Jeg velger å ta råd fra veterinær og adferdskonsulent, og stole på at de innehar den beste kompetansen til å hjelpe oss.

Det jeg ba om råd til fra forumsmedlemmene var angående forsikringsselskapet, da jeg ikke har vært borti denne typen problemstilling før.

Omplassering er ikke ønskelig, jeg ønsker at hunden skal få det bedre med seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke avskrive omplassering mtp et miljøskifte kan være bra for hunden. Jeg hadde uansett søkt råd hos oppdretter når det kommer til utfordringene dere har. Kanskje oppdretter har vært borti lignende og har tips. Det er uansett viktig informasjon for oppdretter mtp avlsarbeidet videre. Siste sesong av Bølle til bestevenn på NRK har også en nervøs hund med, så se det også for tips av anerkjente hundetrenere.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forlater denne tråden nå. Jeg velger å ta råd fra veterinær og adferdskonsulent, og stole på at de innehar den beste kompetansen til å hjelpe oss.

Det jeg ba om råd til fra forumsmedlemmene var angående forsikringsselskapet, da jeg ikke har vært borti denne typen problemstilling før.

Omplassering er ikke ønskelig, jeg ønsker at hunden skal få det bedre med seg selv. 

De færreste forsikringsselskaper, om noen i det hele tatt, dekker utgifter ved avlivning av hund pga det mentale. Man får da heller ikke ut livsforsikring heller. 

Anonymkode: cbd4a...55c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ts. Pust med magen. Ikke begynn med katastrofetanker. Sug til deg informasjon og tips og så prøver du de ut for å se hva som funker for dere og ikke. Når du får landet litt så vil du se at tipsene her vil det samme som deg, nemlig at valpen skal ha det bra. Valpen min blir overveldet av å ha tilgang til/å «passe på» hele hjemmet. En mellomting er feks å sperre av en del av hjemmet når hun er alene. Så bruker vi buret til rotrening etter tur og måltid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De færreste forsikringsselskaper, om noen i det hele tatt, dekker utgifter ved avlivning av hund pga det mentale. Man får da heller ikke ut livsforsikring heller. 

Anonymkode: cbd4a...55c

Takk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og ts. Pust med magen. Ikke begynn med katastrofetanker. Sug til deg informasjon og tips og så prøver du de ut for å se hva som funker for dere og ikke. Når du får landet litt så vil du se at tipsene her vil det samme som deg, nemlig at valpen skal ha det bra. Valpen min blir overveldet av å ha tilgang til/å «passe på» hele hjemmet. En mellomting er feks å sperre av en del av hjemmet når hun er alene. Så bruker vi buret til rotrening etter tur og måltid.

Takk. Ja, det toget har gått, gikk rett i panikk,og jeg er skikkelig hårsår merker jeg, så skal prøve å lande litt. 

Jeg har gjort alle de "vanlige" tingene, prøvd bur og binge, åpen, gradvis, korte økter, og over tid, reise meg 100 ganger, slikkematte, kong, tyggebein, sliten hund, mat i gresset osv. Så fort noe lukkes så er det hyperfokus på meg eller panikk. Den har vært forsiktig og borrelås fra start, men frykt, stress og engstelse har eskalert fra 4 måneder og utover. 

Jeg håper at medisin kan roe nervene litt, og at noe kan løsne, men det var et nederlag å komme til det punktet. Jeg har vært så opptatt av å finne løsning på problemene, at tanken på at det potensielt ikke kan løses ble veldig brutal. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom heller tilbake til tråden når du har fått det litt på avstand ts. ❤️ Se episodene om Trulte på Bølle til Bestevenn i mellomtiden. Evt bare binge alle sesongene, det har sikkert vært med flere med tilsvarende utfordringer.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kom heller tilbake til tråden når du har fått det litt på avstand ts. ❤️ Se episodene om Trulte på Bølle til Bestevenn i mellomtiden. Evt bare binge alle sesongene, det har sikkert vært med flere med tilsvarende utfordringer.

Trultes nervøsitet satt til syvende og sist ikke spesielt dypt, og ikke kan jeg huske at hun hadde særlig med separasjonsangst heller. Det er ikke så lett å plukke opp konkrete treningsråd via Bølle til Bestevenn uansett, da det er ett underholdningsprogram. 

Jeg hadde god effekt av å bruke Adaptil Calm halsbånd på min omplasseringshund når vi skulle på vår første ferietur. Hun er bare veldig energisk og har ingen seriøse problemer, men det hadde ialf en merkbar effekt. Det kan kanskje være ett aktuelt tillegg. Det kan også være aktuelt å oppsøke en annen adferdskonsulent for råd dersom du ikke komme noen vei med den første. På ett tidspunkt bør du også sende oppdretter en oppdatering.

Når det gjelder forsikring sier jeg det samme som de andre, det er svært lite sannsynlig at de dekker avliving. Sjekk vilkårene for å være sikker. Jeg ville uansett søkt om forsikringskrav på angstmedisinen. Det er ikke farlig å få avslag fra forsikringen ☺️

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...