Gå til innhold

Jobbe deltid som tobarnsmor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette innafor eller fremstår det som latskap? Ser at de med 3+ får forståelse men to er jo "bare" to.. ikke min oppfatning men merker folk ikke helt skjønner behovet 😅

Anonymkode: 8ff55...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man har råd til det så hvorfor ikke? Jeg jobber ca 80% og har 2 barn (riktignok nr 3 på vei, og yngste starta nettopp i bhg) og det funker fint for oss. Bruker den ekstra «fritiden» på å gi barna fri fra barnehagen og gjøre noe hyggelig med de uten de samme folkemengdene som i helger, eller gjøre kontorarbeid / annet arbeid som vanligvis havner på kveld. 

Går nok ikke tilbake til 100% før den yngste er siste år i barnehage eller begynner på skolen. 

Anonymkode: e8356...33c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber 80%. Bruker fridagrn min til å rydde, vaske og handle. Og slappe av. Det er ofte netter med 4 timer søvn og fullt kjør på jobb og i hverdagen. Så to små kan være mye arbeid det og. Aldri tenkt at det er latskap. Mange småbarnsforeldre på min jobb som jobber redusert. Vi har en fysisk og psykisk krevende jobb da. Har man en relativt rolig jobb med masse fleksitid og hjrmmekontor så hadde jeg nok ikke gått ned i stilling tror jeg 😆. Men det er jo opp til hver enkelt. Det er jo uansett digg å ha litt ekstra fri om man har råd til det. 

Anonymkode: eb024...826

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette innafor eller fremstår det som latskap? Ser at de med 3+ får forståelse men to er jo "bare" to.. ikke min oppfatning men merker folk ikke helt skjønner behovet 😅

Dette skjønner jeg ikke? 

Veldig mange kvinner jobber allerede deltid?

Både de med og uten barn.

Jeg tenker mange heller kunne ha kjøpt seg flere tjenester for å få ting til å gå opp.

Er man et par med fast inntekt så kan man koste på seg kjøp av matkasser, hjemlevering, renhold og litt barnepass. 

Fremfor at kvinnen alene tar kostnaden med mindre lønn og færre karrieremuligheter.

Jeg synes mange parforhold får en enda skjevere fordeling i arbeidsoppgaver når kvinnen går ned i stilling for å ta seg av hus og heim.

Anonymkode: e39a8...0ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor vurderer "folk" behovet? Er det noe å diskutere med "folk"? Folk gjør det som passer eget behov og ønsker best, inkludert tobarnsmødre.

Anonymkode: 14c21...3c5

Skrevet

Antall barn påvirker ikke hvordan jeg vurderer at noen jobber deltid. Det eneste som får meg til å tenke mitt er folk (kvinner) som går ned i stilling for å gjøre husarbeid. Og ofre lønn, karriere og pensjon for å bruke tid på en hobby, studere, hvile eller være sammen med barna, det har jeg full forståelse for. Å gjøre det samme for å vaske hus, skifte på senga og drifte familien AS. Nei, da finnes det andre og bedre løsninger mener jeg.

Anonymkode: f1129...73c

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber 80% som tobarnsmor, alene med barna 80% også. 

Anonymkode: d27c5...4e7

Skrevet

Jobber deltid med glede. Har kun to barn, og kunne ikke brydd meg mindre om hva folk sier om det. 

(1. jeg er ikke i et karriereyrke. 2. Mannen betaler inn på min private pensjonsspar hver eneste måned slik at jeg ikke skal tape på det).

Anonymkode: f1bde...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser ikke poenget med å jobbe fulltid hvis man har råd til å jobbe redusert!! Bo mindre og billigere, jobb mindre !

Livet er så mye mer enn jobb, spesielt med barn. 

• Hjerte 2
Skrevet

Ser ikke poenget med å jobbe deltid. Etter pensjonsreformen er det ihvertfall helt nødvendig at AS Familien da prioriterer å betale inn ekstra på pensjon. Nå er det ikke alle menn som er så interessert i å finansiere at konemor skal slække, så det er en god del viktigere hva han synes, men for min del kan de gjøre hva de vil.

Bare ikke kom og klag når du er 62, ikke har råd til å pensjonere deg og mannen har fått en annen familie. Det er endel av dem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
alfathealfa skrev (15 minutter siden):

Ser ikke poenget med å jobbe deltid. Etter pensjonsreformen er det ihvertfall helt nødvendig at AS Familien da prioriterer å betale inn ekstra på pensjon. Nå er det ikke alle menn som er så interessert i å finansiere at konemor skal slække, så det er en god del viktigere hva han synes, men for min del kan de gjøre hva de vil.

Bare ikke kom og klag når du er 62, ikke har råd til å pensjonere deg og mannen har fått en annen familie. Det er endel av dem.

Vet om kvinner som hele sitt yrkesliv jobbet mandag til torsdag og tok fri fredag for å handle inn til helgen, vaske klær, vaske huset og lage mat. 

Har til gode å høre om menn som velger å gjøre det samme…

Hvis kvinnen blir arbeidsufør eller skilt så er det hun som rammes økonomisk. Ikke mannen, som har hatt enda større muligheter til å bygge karriere - siden han har hatt et så godt «bakkemannskap» hjemme.

Anonymkode: e39a8...0ad

• Nyttig 2
Skrevet
alfathealfa skrev (50 minutter siden):

Er vel veldig få som jobbet redusert for å «slækken». Og det kommer som oftest den sommer i full jobb til gode. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri reagert på at andre har jobbet deltid med andre reaksjoner enn «så heldig for dem». Og som voksen kvinne kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva andre evt tenkte om mitt valg.

Jeg har kolleger med voksne barn som jobber deltid. Det er slik jeg ser det et valg folk tar om de har råd til det.

Skrevet

Du vil tjene mindre for å gjøre mer husarbeid?

Anonymkode: 4b1a3...afa

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber 80% med to barn, får i grunnen bare støttende tilbakemeldinger på det. Man har den kapasiteten man har, og jeg tenker det er bedre å jobbe litt redusert enn å slite seg ut for prosentens skyld. Nå har vi mulighet til det, og mannen har også jobbet redusert en periode han trengte det. Ofrer ikke pensjonen en tanke for å være ærlig, men jeg har greie verdier i arv og en gård jeg eier, så det kommer til å løse seg greit innen jeg er 60 uansett. I tillegg har jeg noe eiendom jeg kan kvitte meg med hvis det skulle knipe. 

Vi har to ordinære kommunale inntekter, så lever aldeles ikke noe luksusliv…

Anonymkode: b26b9...c1b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vel veldig få som jobbet redusert for å «slækken». Og det kommer som oftest den sommer i full jobb til gode. 

Vi som jobber fullt gjør nok stort sett de samme tingene i heimen som de som går hjemme. Mulig vi har litt mindre tid til yoga og telenovela

Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Jobba 60 % mens mine var små. Aldri angret.

Anonymkode: 90ae6...2ff

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...