AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg er en aktiv mosjonist på 31 år. I sommer begynte jeg å oppleve murring på sidene av ryggen og nederst i korsryggen ganske plutselig etter å ha redusert mengde løping i tre til fire dager. Jeg begynte etterhvert også å bli ganske stiv da jeg reiste meg opp litt en følelse av å være låst i ryggen. De påfølgende dagene eskalerte dette mer og var tydeligvis veldig veldig smertefullt. Jeg kjente denne murringen på sidene veldig godt det føltes ut som det brant. Etter cirka en uke tok jeg kontakt med en kiropraktor og har siden gått til han. Vi har ikke konkludert med hva dette kunne ha vært men det er en kjent sak at jeg har løpt ganske mye og i tillegg ikke har så god struktur på ernæringen. Han har tidligere sagt at det er lite sannsynlig at dette er en stressreaksjon som er i retning av stressfraktur, men ikke utelukket dette 100 %. Han sier at det kan være at dette var en slags kink som kom i korsryggen og at dette også trigget en irritasjon eller betennelse. Det har vært slik at plagene etterhvert forflyttet seg fra sidene av ryggen til kun å være i korsryggen midt på ryggen og ut på siden av hoftene men kun øverst på hoftene. Smertene har kommet og gått litt og jeg opplevde over tre uker at det ble gradvis littegrann bedre. Opplevde for to uker siden en akutt forverring som ga seg etter et døgn. Nå på søndag trente jeg styrke og midt i en knebøy smalt litt i korsryggen og jeg fikk en skarp smerte som gjorde at jeg måtte avbryte akkurat den øvelsen med en gang. Siden har det blitt littegrann bedre men det er fortsatt veldig vondt. Jeg har redusert mengden løping og gjør så godt jeg kan med tanke på å spise bedre. Nå etter søndagen episode har jeg skrevet til kiropraktor og han sier at nå blir antagelig en henvisning for å ta MR slik at vi vet mer hva det handler om. For min del føles det mest ut som at dette her handler mer om muskler og nerver enn skjelett men vi vet jo ikke. Også manuellterapeut har vært inne i bildet og har samme formening som kiropraktor. Kiropraktor sier at dersom jeg hadde målt beintetthet hadde antakelig målt til lavere beintetthet. Jeg vet at ingen kan diagnostisere meg her men lurer på om det er noen som kjenner igjen symptomene og kan gi en liten pekepinn på hva de har erfart og hvordan det blir bedre. Det er ofte vondt å for eksempel ta på seg sokker og sko - jeg må sette meg ned for å klare dette. Når jeg løper går det som regel bra og ryggen kan faktisk oppleves bedre fordi jeg da har brukt kroppen og den har blitt varm. Men jeg kan enkelte dager få en forverring av disse strålene og brennende smertene i ryggen og hoftene i etterkant av økta.. setter pris på tanker og innspill. Til info: jeg er langdistanseløper. Anonymkode: 792ef...b3e
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Hvis kiropraktoren peker mot lavere beinmineraltetthet, er det mineralmangel det pekes mot: fosfat, magnesium og kalsium, som er de tre mineralene som utgjør det meste av skjelettet (ca. 700 gram fosfat, 1.200 gram kalsium og 25 gram magnesium hos et normalt voksent menneske). Disse mineralene regulerer også hvordan skjelettmuskulaturen fungerer, så hvis kroppen har for lite av dem, kan det også gjøre skjelettmuskulaturen slapp og gjøre ryggsøyla sårbar for utglidninger og dårligere demping mellom hvirvlene. Problemet er at mineralmangel i skjelettet og muskelcellene ikke kan avleses med blodprøver, fordi mineralnivåene i blodet blir regulert nettopp ved å hente mineraler ut fra skjelettet og cellene og overføre det til blodet.👍 Anonymkode: cc350...a66
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis kiropraktoren peker mot lavere beinmineraltetthet, er det mineralmangel det pekes mot: fosfat, magnesium og kalsium, som er de tre mineralene som utgjør det meste av skjelettet (ca. 700 gram fosfat, 1.200 gram kalsium og 25 gram magnesium hos et normalt voksent menneske). Disse mineralene regulerer også hvordan skjelettmuskulaturen fungerer, så hvis kroppen har for lite av dem, kan det også gjøre skjelettmuskulaturen slapp og gjøre ryggsøyla sårbar for utglidninger og dårligere demping mellom hvirvlene. Problemet er at mineralmangel i skjelettet og muskelcellene ikke kan avleses med blodprøver, fordi mineralnivåene i blodet blir regulert nettopp ved å hente mineraler ut fra skjelettet og cellene og overføre det til blodet.👍 Anonymkode: cc350...a66 Takk for innspill. Det er viktig for meg å presisere at jeg ikke har tatt noen Dexa måling (enda). Men han nevnte det ut fra historikken min. Han er overrasket over at jeg ikke har hatt flere skader og stressbrudd ut fra hvordan ting er. Jeg løper ofte grytidlig og spiser ikke før 10-12. Har litt utfordringer med Mat. Han har snakket om RED-S, og nå skal jeg antakelig få litt hjelp med å få orden på disse tingene. Anonymkode: 792ef...b3e
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Kanskje du mangler ryggrad? - Har du sjekket om du har bein i nesa? Kanskje det er en sammenheng? Anonymkode: 326eb...c53
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kanskje du mangler ryggrad? - Har du sjekket om du har bein i nesa? Kanskje det er en sammenheng? Anonymkode: 326eb...c53 Så morsomt-not!🥱 Anonymkode: 9500e...fc0
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Gå heller til noen med utdanning. Kiropraktikk er kvakksalveri og har ikke rot i vitenskap. Anonymkode: 36cf1...a22 1 3
Kålrota Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå heller til noen med utdanning. Kiropraktikk er kvakksalveri og har ikke rot i vitenskap. Anonymkode: 36cf1...a22 Det er femti år gamle holdninger. 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gå heller til noen med utdanning. Kiropraktikk er kvakksalveri og har ikke rot i vitenskap. Anonymkode: 36cf1...a22 Fem års universitetsutdanning er ikke nok for deg? Anonymkode: 792ef...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Burde jo ta bilder først og fremst. Aldri vært hos en kiropraktor som rører kroppen før de har sett at det ikke er noe farlig som lite brudd. Anonymkode: f61e1...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde jo ta bilder først og fremst. Aldri vært hos en kiropraktor som rører kroppen før de har sett at det ikke er noe farlig som lite brudd. Anonymkode: f61e1...c6d Jeg har ingen tydelige symptomer på det. Men skal heldigvis ta bilde nå! Anonymkode: 792ef...b3e
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden Jeg ville jo startet hos legen, men det er jo ikke for sent å bestille en time nå. Vet ikke hvorfor du tenker på kosthold i forbindelse med ryggsmerte, det er vel helst et prolaps, men det kan legen fortelle deg. Da må du trene kjernemuskulatur. En fysioterapeut kan lære deg å gjøre øvelsene riktig så du ikke gjør vondt verre mens du holder på. Håper for all del at kiropraktoren ikke har drevet med "korrigering" av dette... Anonymkode: 809c6...398
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville jo startet hos legen, men det er jo ikke for sent å bestille en time nå. Vet ikke hvorfor du tenker på kosthold i forbindelse med ryggsmerte, det er vel helst et prolaps, men det kan legen fortelle deg. Da må du trene kjernemuskulatur. En fysioterapeut kan lære deg å gjøre øvelsene riktig så du ikke gjør vondt verre mens du holder på. Håper for all del at kiropraktoren ikke har drevet med "korrigering" av dette... Anonymkode: 809c6...398 Jeg har jo selvsagt oppfølging av legen min også. Og hun har vært i kontakt med kiropraktor. Jeg tenker vi lar det helsefaglige være deres ansvar.. Anonymkode: 792ef...b3e
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville jo startet hos legen, men det er jo ikke for sent å bestille en time nå. Vet ikke hvorfor du tenker på kosthold i forbindelse med ryggsmerte, det er vel helst et prolaps, men det kan legen fortelle deg. Da må du trene kjernemuskulatur. En fysioterapeut kan lære deg å gjøre øvelsene riktig så du ikke gjør vondt verre mens du holder på. Håper for all del at kiropraktoren ikke har drevet med "korrigering" av dette... Anonymkode: 809c6...398 For å gjøre det litt tydeligere enn jeg kanskje beskrev i innlegget også. Kosthold blir en faktor fordi jeg trener mye og får i meg for lite. RED-S er en tilstand som er kjent for å føre med seg skader som for eksempel stressreaksjoner. Anonymkode: 792ef...b3e
NoaideBiehtar Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Trenger ikke nødvendigvis noen MR, hvis det er prolaps må du jo først og fremst slutte å gjøre det som trigger smerten i en periode. Tren alt som ikke trigger smerte. Jeg greier ikke løping når jeg har prolaps, men kan gå i ulendt terreng, og gjøre styrke som ikke belaster ryggen (knebøy utgår altså). Når jeg har prolaps tar det 4-6 uker med tilpasset trening før jeg kan gå tilbake til normalen. Syns det er litt rart at kiropraktor kobler dette opp mot kosthold og ikke prolaps? For meg høres det veldig klassisk prolaps ut, og den beste behandlingen da er tid. Hva med å kontakte lege mens du venter på henvisning? Greit med en second opinion. Jeg blir litt skeptisk til den kiropraktoren basert på det du skriver, mange skal hoppe over på så kompliserte forklaringer når fasiten av og til er veldig enkel...
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden NoaideBiehtar skrev (12 minutter siden): Trenger ikke nødvendigvis noen MR, hvis det er prolaps må du jo først og fremst slutte å gjøre det som trigger smerten i en periode. Tren alt som ikke trigger smerte. Jeg greier ikke løping når jeg har prolaps, men kan gå i ulendt terreng, og gjøre styrke som ikke belaster ryggen (knebøy utgår altså). Når jeg har prolaps tar det 4-6 uker med tilpasset trening før jeg kan gå tilbake til normalen. Syns det er litt rart at kiropraktor kobler dette opp mot kosthold og ikke prolaps? For meg høres det veldig klassisk prolaps ut, og den beste behandlingen da er tid. Hva med å kontakte lege mens du venter på henvisning? Greit med en second opinion. Jeg blir litt skeptisk til den kiropraktoren basert på det du skriver, mange skal hoppe over på så kompliserte forklaringer når fasiten av og til er veldig enkel... jeg har fått det av både fastlege og manuellterapeut, som beskrevet tidligere. Ingen av de har mistenkt prolaps. Men nå får MR vise. Anonymkode: 792ef...b3e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde voldsomme smerter i ryggen. Med stråling ned i foten. Måtte beklage meg til fastlegen i 1 år. Hun mente det var muskulært. Hun nektet å henvise meg til MR. jeg ble til slutt så dårlig at ene foten ikke hadde styrke. Jeg ble operert, viste seg å være en syste. Så er ikke godt å si. Har vært smertefri siden operasjonen Anonymkode: 70093...6d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå