Gå til innhold

Svimmel og ustø

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke kalle det svimmel fordi jeg ikke føler at det snurrer eller at jeg skal svime av. Men litt som en gyngende følelse når jeg går og kanskje litt ustø(svimmel?) har vært sånn over lang tid. Har sjekket meg godt. Hva kan dette være? Noen erfaringer med samme?

Anonymkode: 1681d...9ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virus på balansenerven?

Anonymkode: 52d74...b04

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virus på balansenerven?

Tror ikke det nei

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du store plater med sjokolade kan du bli svimmel (sukkersjokk). Eller sitter veldig mye foran pc med stive nakkemuskler. 

Anonymkode: b4429...e97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke det nei

Jeg hadde de symptomene da jeg hadde det i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Alder og kjønn?

Jeg har hatt det sånn etter fødslene mine. Nå er jeg i perimenopause og kjenner igjen på det. Så hormonell årsak for min del.

Anonymkode: e8107...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde de symptomene da jeg hadde det i alle fall.

Da har jeg hatt det i 5-6 år?😅

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde virus på balansenerven / betennelse på balansenerven. Sure oppstøt som ett symptom. Ble akutt dårlig etter noen uker og svimte av, det er flere mnd siden og fortsatt svimmel og ustø.

Anonymkode: 5a44f...53b

AnonymBruker
Skrevet

Typiske ting som gjør meg ør og rar, litt svimmel er: nakke, skuldre (senk de godt) , stress, kanskje litt mere sliten enn du er klar over, lite søvn, lite mat.. 

Anonymkode: 4f74b...073

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alder og kjønn?

Jeg har hatt det sånn etter fødslene mine. Nå er jeg i perimenopause og kjenner igjen på det. Så hormonell årsak for min del.

25,kvinne. Hmm har lite menstruasjon, har pcos.

AnonymBruker
Skrevet

Typiske ting som gjør meg ør og rar, litt svimmel er: nakke, skuldre (senk de godt) , stress, kanskje litt mere sliten enn du er klar over, lite søvn, lite mat.. 

Ja har anspent nakke, det har jeg alltid hatt da? Kan være så mangt da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alder og kjønn?

Ja, det kan og være en årsak. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde virus på balansenerven / betennelse på balansenerven. Sure oppstøt som ett symptom. Ble akutt dårlig etter noen uker og svimte av, det er flere mnd siden og fortsatt svimmel og ustø.

Anonymkode: 5a44f...53b

Men aldri vært sånn dårlig? Bare akkurat litt gyngende følelse når jeg skal gå,og litt sånn ustø følelse

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dette etter corona. Det kommer og går, er av og til utpreget og av og til vagt, men alltid der. For meg hjelper det å gå, over noe tid (Type 40 minutt eller mer, helst i terreng).

Men jeg er utredet, altså. Så det er jo første greie, ts. For svimmelhet kan være mye rart som ikke er ufarlig, også. Stoffskiftet, diabetes, sentralnervesystemet, ME og en del skikkelig ekle greier må utelukkes før du kan si dette «bare er».

Anonymkode: 8cba8...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk dette etter corona. Det kommer og går, er av og til utpreget og av og til vagt, men alltid der. For meg hjelper det å gå, over noe tid (Type 40 minutt eller mer, helst i terreng).

Men jeg er utredet, altså. Så det er jo første greie, ts. For svimmelhet kan være mye rart som ikke er ufarlig, også. Stoffskiftet, diabetes, sentralnervesystemet, ME og en del skikkelig ekle greier må utelukkes før du kan si dette «bare er».

Hva har du sjekket spesifikt? Kan du fortelle?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg klarer ikke huske heller når jeg fikk dette.. men føler så lenge jeg kan huske. Har angst også. Har angst, nakkestivhet, bruker briller( må vel til optiker igjen) 3 år siden sist.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vil ikke kalle det svimmel fordi jeg ikke føler at det snurrer eller at jeg skal svime av. Men litt som en gyngende følelse når jeg går og kanskje litt ustø(svimmel?) har vært sånn over lang tid. Har sjekket meg godt. Hva kan dette være? Noen erfaringer med samme?

Stress og angst hos meg. Jeg hadde det i 1!!! År etter fødsel. Var så mye som skjedde etter fødsel, og med barnet. Jeg sov ikke, mye angst. Og fikk dette i tillegg. Tok to mr med en liten stund i mellom. Var hos flere nevrologer. Absolutt ingenting galt. Jeg var så sykt anspent, og stressa. Dette er 3.5 år siden,  Og jeg pleier å få det nå også når det har vært veldig mye! Er helt forferdelig.  

Anonymkode: c21e4...400

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stress og angst hos meg. Jeg hadde det i 1!!! År etter fødsel. Var så mye som skjedde etter fødsel, og med barnet. Jeg sov ikke, mye angst. Og fikk dette i tillegg. Tok to mr med en liten stund i mellom. Var hos flere nevrologer. Absolutt ingenting galt. Jeg var så sykt anspent, og stressa. Dette er 3.5 år siden,  Og jeg pleier å få det nå også når det har vært veldig mye! Er helt forferdelig.  

Anonymkode: c21e4...400

Ja, jeg må innrømme at jeg driver og kjenner etter denne følelsen hele tiden( så da blir jeg enda mer oppmerksom. Så kan være noe med det der:/..

Skrevet

Det er veldig vanlig at stress har satt seg i musklene i skulder/ nakke-partiet. Man kjenner ikke nødvendigvis det selv hvis det har sneket seg på - før en fagperson trykker på de rette punktene… Kan være mye stillesitting, arbeid ved skjerm, eksamen eller stressfaktorer. Stretching/ mindfulness/ meditasjon/ yoga o.l. kan være fint, eller noen turer til fysio. Evt massasje hos massør.

Svimmelhet kan også komme av dårlig tilpasset brille/ brillebehov.

Det er vanlige lavterskel ting som kan være årsak til svimmelhet og som det uansett kan være greit å sjekke. Ihvertfall Brilleland har vel hatt en enkel synstest man bare kan stikke innom og få gratis, og så kan man sette opp time til en mer grundig undersøkelse om de finner noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...