Vakthavende Skrevet mandag kl. 19:08 #1 Skrevet mandag kl. 19:08 (endret) Vurderer psykplog for behandling av traumer og tankekntroll. Har fått avslag ved å gå via fastlegen og vurdering på DPS - som 100 % yrkesaktiv er man for frisk må vite! Men alle private terapeuter i dag koster 1300 kr og oppover, per time! Så hva gjør folk som sier de går i terapi? Betaler de virkelig så svimlende summer? Eller går det an, hvis man spør pent, og få rabatt etter å ha gått der noen ganger (slik enkelte frisører gjør 🤭) Eller en annen vei rundt disse svimlende honorarene? 😵💫 Endret mandag kl. 19:09 av Vakthavende 2
alfathealfa Skrevet mandag kl. 19:13 #2 Skrevet mandag kl. 19:13 Det koster det det koster. De har som regel lange ventelister. Ingen grunn til å ha rabattkort. Eventuelt får du lette ditt hjerte for frisøren og få en hårklipp på kjøpet. Jeg gjorde det slik at jeg ville ha valuta for pengene, så jeg gikk all in og jobbet med meg selv mens jeg gikk der istedetfor at hen måtte trekke det ut av meg. For deg er det kanskje aktuelt med noen hjemmelekser som du øver på mellom timene. Da kan du kanskje ha time litt sjeldnere og gjøre hjemmearbeidet for å få god progresjon og gå sjeldnere etterhvert. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:55 #3 Skrevet mandag kl. 19:55 Jeg begynte med 2 ganger pr mnd, 1350 kr pr gang. Trappet opp til 1 gang i uka, og litt lengre tid, 1650 kr. En investering verdt mer enn noe annet, da dette for meg har bidratt til både bedre mental, emosjonell og økonomisk (!) helse. Fått løst opp i masse - og kommet en helt nydelig plass i meg selv. jeg går på AAP, men jeg har troen på at man alltid finner løsninger om man virkelig ønsker! Anonymkode: e2ca6...5bf 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:54 #4 Skrevet mandag kl. 21:54 Man prioriterer. Anonymkode: a5495...99d 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:05 #5 Skrevet mandag kl. 22:05 Jeg prioriterte det over det aller meste annet, fordi det var livsviktig for meg. Anonymkode: a55f2...e98 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:37 #6 Skrevet tirsdag kl. 09:37 Jeg hadde totalt ti timer. Ofte (ikke alltid) kan problemer løses eller bedres på ikke altfor lang tid hvis man har en flink og målrettet terapeut og går helhjertet inn for behandlingen selv også. Det er ganske vanlig led kortete behandlingsløp, ikke alle går fast i årevis. Selvsagt plenty av unntak, men i følge psykologen jeg brukte var jeg en nokså typisk pasient for henne. Anonymkode: 49cf2...8a3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:24 #7 Skrevet tirsdag kl. 10:24 Helseforsikring hvis du har det - hvis ikke så må man prioritere Anonymkode: fb779...9cd 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:51 #8 Skrevet tirsdag kl. 13:51 Jeg velger det framfor andre ting. Har brukt utrolig mye penger og kan kjenne på det av og til, men det er et valg. Jeg kunne brukt penger på noe annet, men vanskelig å si om det ville gitt meg noe mer i lengden. Anonymkode: ea1ca...0ec 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:50 #9 Skrevet tirsdag kl. 14:50 Jeg bruker også penger på veldig dyre timer, men gjør det fordi jeg merker bedring. Har ikke spist middag siden jeg begynte i november i fjor. Anonymkode: 28069...242 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:55 #10 Skrevet tirsdag kl. 14:55 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bruker også penger på veldig dyre timer, men gjør det fordi jeg merker bedring. Har ikke spist middag siden jeg begynte i november i fjor. Anonymkode: 28069...242 Hvor ofte går du? Anonymkode: 8b2b4...331
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:56 #11 Skrevet tirsdag kl. 14:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor ofte går du? Anonymkode: 8b2b4...331 Ca 3 ganger i måneden Anonymkode: 28069...242 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:59 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:59 Mange får dekket det gjennom helseforsikring på jobben. Synes egentlig ikke det er så dyrt, koster jo snart det samme med elektriker eller rørlegger. Anonymkode: 1541d...35f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:12 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:12 Er det ikke noe gratis tilbud i din kommune? Jeg har hatt gratis psykolog i snart ett år nå,men spørs vel hvor SYK man er i hodet kanskje. Gratis kaffe og Kr 0,- i egenandel. Anonymkode: c04a1...928
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:15 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:15 Ja. Betaler 1700 per time, som er 40 minutter. Nei, du kan ikke spørre om rabatt. Du kan be om henvisning til offentlig, eller undersøke om kommunen har lavterskeltilbud. Anonymkode: 2b6d2...310 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:16 #15 Skrevet tirsdag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange får dekket det gjennom helseforsikring på jobben. Synes egentlig ikke det er så dyrt, koster jo snart det samme med elektriker eller rørlegger. Anonymkode: 1541d...35f Men man trenger sjeldent elektriker og rørlegger en gang i uka. Anonymkode: 2b6d2...310 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:51 #16 Skrevet tirsdag kl. 17:51 Du kan få til mye på 2 timer i uka. Som alt annet er det en prioritering. Nå får jeg psykolog fra det offentlige, men jeg hadde betalt privat om jeg måtte det. Jeg jobber og 100% min erfaring er at det ikke er utslagsgivende for om man får plass i det offentlige. Anonymkode: 9f44d...dc0 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:42 #17 Skrevet onsdag kl. 08:42 Dps har ikke lovhjemmel for å avvise deg på grunn av din yrkesstatus, om de faktisk har gjort det. Anonymkode: 17eb5...a27 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:12 #18 Skrevet onsdag kl. 09:12 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dps har ikke lovhjemmel for å avvise deg på grunn av din yrkesstatus, om de faktisk har gjort det. Anonymkode: 17eb5...a27 TS har ikke det dokumentert, hun bare antar det, som veldig mange andre. Anonymkode: 9f44d...dc0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:36 #19 Skrevet onsdag kl. 09:36 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg bruker også penger på veldig dyre timer, men gjør det fordi jeg merker bedring. Har ikke spist middag siden jeg begynte i november i fjor. Anonymkode: 28069...242 Uff dette var leit å lese😞Så langt prioriterer jeg omvendt for å unngå mer fysisk sykdom, eller reduksjon i en svak kropp. Men har behov for terapi. Enn så lenge bruker jeg fysiotetapeuten som en slags terapeut😄Kun egenandel, som jeg uansett har fylt opp til påske. Anonymkode: 5e114...656
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:45 #20 Skrevet onsdag kl. 09:45 Vakthavende skrev (På 14.9.2026 den 21.08): Vurderer psykplog for behandling av traumer og tankekntroll. Har fått avslag ved å gå via fastlegen og vurdering på DPS - som 100 % yrkesaktiv er man for frisk må vite! Men alle private terapeuter i dag koster 1300 kr og oppover, per time! Så hva gjør folk som sier de går i terapi? Betaler de virkelig så svimlende summer? Eller går det an, hvis man spør pent, og få rabatt etter å ha gått der noen ganger (slik enkelte frisører gjør 🤭) Eller en annen vei rundt disse svimlende honorarene? 😵💫 Ja, det kan du spørre om..🙂 Jeg har alltid en pro bono som går hos meg.. Vet andre terapeuter også har det også.. Og hvertfall i min krets har vi enkelte på rabatt.. Jeg har ingen faste kriterier, jeg vurderer fra gang til gang.. 😌 Lykke til! Anonymkode: d9709...955
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå