AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:45 #1 Skrevet mandag kl. 18:45 Har ei tann som må rotfylles. Men vurderer å trekke den pga å rotfylle koster 11 000 kr. Det er nest bakerste tann nede. Men har trekt ei tann oppe på samme side før, så kanskje det blir for mye mellomrom da. Hvordan vurdere hva som blir best? Anonymkode: 7ac1d...f7e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:06 #2 Skrevet mandag kl. 19:06 Hvis du har råd ville jeg rotfylt. Det kan bli utfordringer med å tygge, men nabotennene vil også miste støtte og kan begynne å flytte seg. Estetisk er det penest med fullt sett, selv om det er bak. En rotfylling holder seg fin, gjerne livet ut. Har hatt min i flere tiår. Var hos tannlege (en annen) før helga som sa at den var flott. Fremdeles 😄🦷 Men har man en trang økonomi skjønner jeg at det er mye penger, og at det kan friste å trekke. Anonymkode: 9fdbc...d60 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:11 #3 Skrevet mandag kl. 19:11 Ville byttet tannlege, jeg har rotfylt flere tenner inkludert jeksler, aldri betalt 11000 kr. Rotfylte i vår og betalte 5500 kr alt inkludert. Anonymkode: 0df61...a53 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:13 #4 Skrevet mandag kl. 19:13 Jeg har hatt trøbbel med nest bakerste tann nederst selv. Den er nå rotfylt x2 puss krone. Kosta en årslønn, men det var det verdt. Den midlertidige krona falt av, før jeg fikk den permanente, og jeg klarte altså ikke å tygge maten. Den ble ikke tygd, og det var vondt. Sårt og uvant. Derfor vil jeg fraråde deg å trekke. Dessuten syntes mellomrommet mitt godt. Jeg trodde ikke det skulle gjøre det, men alle så det når jeg snakka. Vurder å legg penger i dette, jeg tror ikke du vil angre. Anonymkode: fc7d8...e6a 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:17 #5 Skrevet mandag kl. 19:17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville byttet tannlege, jeg har rotfylt flere tenner inkludert jeksler, aldri betalt 11000 kr. Rotfylte i vår og betalte 5500 kr alt inkludert. Anonymkode: 0df61...a53 Hvordan kan det være så stor forskjell? Anonymkode: 7ac1d...f7e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:19 #6 Skrevet mandag kl. 19:19 Nå hadde jeg nettopp en rotfylling som gikk til helvete, den varte vel rundt 10 år før den plutselig bestemte seg for at nå ville den ikke mer. Trakk den for jeg skulle på en greie og time hos spesialist tok for lang tid. Etter dette er jeg litt skeptisk til rotfyllinger, litt seint da halve kjeften er rotfylt. Er litt usikker på hva jeg ville gjort, tannlegen vil jo alltid anbefale deg å beholde det du kan...så kanskje det er lurt å høre den med mest kunnskap.. Selv så hadde jeg nok tatt den, jeg har og tatt en oppe og der tror jeg ikke jeg gidder å fylle igjen heller. Men jeg har tippet 40 så hvis du er yngre så er det kanskje verdt å beholde den. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville byttet tannlege, jeg har rotfylt flere tenner inkludert jeksler, aldri betalt 11000 kr. Rotfylte i vår og betalte 5500 kr alt inkludert. Anonymkode: 0df61...a53 5500 for en rotfylling og krone? Anonymkode: 1bfa3...1a5
alfathealfa Skrevet mandag kl. 19:20 #7 Skrevet mandag kl. 19:20 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan det være så stor forskjell? Anonymkode: 7ac1d...f7e Kan ha med antall røtter å gjøre, om det er litt infeksjon osv. (hadde det selv som måtte ordnes før det ble fylt). Kan være forskjellig prisberegning også, naturligvis. Ikke noe i veien for å be om pris et annet sted, også. Materialet i krona kan også bety mye, og hvor den er laget. Endret mandag kl. 19:21 av alfathealfa
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:21 #8 Skrevet mandag kl. 19:21 Samme situasjon. Jeg trakk tanna. Syns ikke, og merker ikke noe selv om den opp og nede er borte. Anonymkode: 65a16...56e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:21 #9 Skrevet mandag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kan det være så stor forskjell? Anonymkode: 7ac1d...f7e Fordi det er forskjell på antall rotkanaler som skal rotfylles og tid som går med til dette. En jeksel har flere rotkanaler enn en for- eller hjørnetann. Anonymkode: e1bbd...b38
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:22 #10 Skrevet mandag kl. 19:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå hadde jeg nettopp en rotfylling som gikk til helvete, den varte vel rundt 10 år før den plutselig bestemte seg for at nå ville den ikke mer. Trakk den for jeg skulle på en greie og time hos spesialist tok for lang tid. Etter dette er jeg litt skeptisk til rotfyllinger, litt seint da halve kjeften er rotfylt. Er litt usikker på hva jeg ville gjort, tannlegen vil jo alltid anbefale deg å beholde det du kan...så kanskje det er lurt å høre den med mest kunnskap.. Selv så hadde jeg nok tatt den, jeg har og tatt en oppe og der tror jeg ikke jeg gidder å fylle igjen heller. Men jeg har tippet 40 så hvis du er yngre så er det kanskje verdt å beholde den. 5500 for en rotfylling og krone? Anonymkode: 1bfa3...1a5 Det er ingen automatikk i at en rotfylt tann må ha krone. Anonymkode: e1bbd...b38 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:24 #11 Skrevet mandag kl. 19:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen automatikk i at en rotfylt tann må ha krone. Anonymkode: e1bbd...b38 Nei det vet jeg men de holder som regel bedre da. Anonymkode: 1bfa3...1a5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:28 #12 Skrevet mandag kl. 19:28 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det vet jeg men de holder som regel bedre da. Anonymkode: 1bfa3...1a5 Og noen ganger vil det være et uforholdsmessig stort inngrep dersom det ikke mangler særlig tannsubstans. Anonymkode: e1bbd...b38
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:31 #13 Skrevet mandag kl. 19:31 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og noen ganger vil det være et uforholdsmessig stort inngrep dersom det ikke mangler særlig tannsubstans. Anonymkode: e1bbd...b38 Spørs hvor tanna er. Jekslene har stor belastning og tennene er svake når de er rotfylt, derfor anbefaler man ofte krone. Ts prater om en jeksel slik jeg har forstått HI. Anonymkode: 1bfa3...1a5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:43 #14 Skrevet mandag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå hadde jeg nettopp en rotfylling som gikk til helvete, den varte vel rundt 10 år før den plutselig bestemte seg for at nå ville den ikke mer. Trakk den for jeg skulle på en greie og time hos spesialist tok for lang tid. Etter dette er jeg litt skeptisk til rotfyllinger, litt seint da halve kjeften er rotfylt. Er litt usikker på hva jeg ville gjort, tannlegen vil jo alltid anbefale deg å beholde det du kan...så kanskje det er lurt å høre den med mest kunnskap.. Selv så hadde jeg nok tatt den, jeg har og tatt en oppe og der tror jeg ikke jeg gidder å fylle igjen heller. Men jeg har tippet 40 så hvis du er yngre så er det kanskje verdt å beholde den. 5500 for en rotfylling og krone? Anonymkode: 1bfa3...1a5 Nei kun rotfylling, var vel det TS skrev også? Min var bakerste jeksel. Anonymkode: 0df61...a53 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:46 #15 Skrevet mandag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå hadde jeg nettopp en rotfylling som gikk til helvete, den varte vel rundt 10 år før den plutselig bestemte seg for at nå ville den ikke mer. Trakk den for jeg skulle på en greie og time hos spesialist tok for lang tid. Etter dette er jeg litt skeptisk til rotfyllinger, litt seint da halve kjeften er rotfylt. Er litt usikker på hva jeg ville gjort, tannlegen vil jo alltid anbefale deg å beholde det du kan...så kanskje det er lurt å høre den med mest kunnskap.. Selv så hadde jeg nok tatt den, jeg har og tatt en oppe og der tror jeg ikke jeg gidder å fylle igjen heller. Men jeg har tippet 40 så hvis du er yngre så er det kanskje verdt å beholde den. 5500 for en rotfylling og krone? Anonymkode: 1bfa3...1a5 Jeg er i midten av 50 årene Anonymkode: 7ac1d...f7e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:48 #16 Skrevet mandag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fordi det er forskjell på antall rotkanaler som skal rotfylles og tid som går med til dette. En jeksel har flere rotkanaler enn en for- eller hjørnetann. Anonymkode: e1bbd...b38 Nettopp, slik du påpeker er det. Noen rotfyllinger er langt mer kompliserte enn andre. Har rotfylt tre tenner opp gjennom årene. En av dem ble tatt av spesialist. Disse har tre års videreutdanning på fulltid, ut over de fem vanlige årene. Slikt koster selvsagt for pasienten. I tillegg er det fri prissetting hos tannleger, og derfor kan prisene variere ganske mye fra tannlege til tannlege. For mange år siden bestemte jeg meg for at tannlege og optiker ikke er der jeg skal spare penger. Det koster det det koster, og begge tilbydere er ganske dyre i mitt tilfelle. Men jeg betaler for tryggheten ved å ha noen av de (visstnok) beste. Til ts: Jeg anbefaler deg sterkt å forsøke å finansiere rotfyllingen, om du så må sjekke priser hos andre tannleger. Rådet i sitatet under er svært godt. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis du har råd ville jeg rotfylt. Det kan bli utfordringer med å tygge, men nabotennene vil også miste støtte og kan begynne å flytte seg. Estetisk er det penest med fullt sett, selv om det er bak. En rotfylling holder seg fin, gjerne livet ut. Har hatt min i flere tiår. Var hos tannlege (en annen) før helga som sa at den var flott. Fremdeles 😄🦷 Men har man en trang økonomi skjønner jeg at det er mye penger, og at det kan friste å trekke. Anonymkode: 9fdbc...d60 Anonymkode: 5e2e4...aaa
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:54 #17 Skrevet mandag kl. 19:54 Bare trekk dritten. Har selv bare visdomstenner bakerst i en alder av 50+. Men jeg er en underlig skapning der de vanlige jekslene måtte trekkes så visdomstennene skulle få plass for å komme opp..... Anonymkode: 07adb...637 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:25 #18 Skrevet tirsdag kl. 06:25 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bare trekk dritten. Har selv bare visdomstenner bakerst i en alder av 50+. Men jeg er en underlig skapning der de vanlige jekslene måtte trekkes så visdomstennene skulle få plass for å komme opp..... Anonymkode: 07adb...637 Da er du en "underlig skapning" som du skriver 🙂: Det er heldigvis sjelden at tannleger må gå til det drastiske skritt å velge å trekke jeksler for å gi plass til visdomstenner. Da er en i et kjeveortopedisk landskap der en helhetsvurdering tilsier at det er mest fornuftige løsning. F.eks. at andre jeksel (altså den før visdomstannen) er i dårlig stand samtidig som rotutvikling og vinkel på visdomstann tilsier at det kan være fornuftig. Det er svært uvanlig å trekke ellers friske jeksler for å gjøre plass til visdomstenner. Gjør en dette er det det er en nøye overveid kjeveortopedisk løsning, ikke en standardbehandling. Trekking av tenner bør være absolutt siste utvei i ts sitt tilfelle. Jeg ville gjort mye for å skrape sammen penger til en skikkelig rotfylling og evt en krone. Anonymkode: 5e2e4...aaa 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:35 #19 Skrevet tirsdag kl. 06:35 Min mor sa alltid at det er bare fattigfolk, gammalfolk og rusmisbrukere som går uten tenner, og det glemmer jeg aldri. Så jeg velger alltid rotfylling. Anonymkode: a141d...0e4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå