AnonymBruker Skrevet 14. september #1 Skrevet 14. september Mye å sette seg inn i her for å lære og få kunnskap, og er grønn. Men lurer sterkt på om det kan være en sammenheng når det kommer til arvelighet, dette har jeg også så vidt fått bekreftet ved noen kjappe googlesøk, men for å få skikkelige svar må det jo leses litt. Stemmer det at det er arvelig fra mor til barn eller far til barn? Anonymkode: d1738...83c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #2 Skrevet 14. september Nei, det er en utviklingsforstyrrelse. I så fall er det mønster fra foreldre man kopierer. Anonymkode: 28af8...76c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #3 Skrevet 14. september Det er arvelig fra både far og mor. Men desto eldre far er jo større er sjansen for at barnet får adhd/autisme Anonymkode: 2776e...1fb 3 3
moomino Skrevet 14. september #4 Skrevet 14. september Kan være arvelig fra begge. Uavhengig av kjønn. I hvertfall slik jeg har forstått det. Vi fikk spørsmål da ene her fikk diagnose om noen av oss foreldre hadde adhd, ingen av oss har diagnosen. Men mannen sier selv at han er rimlig sikker på han har det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er en utviklingsforstyrrelse. I så fall er det mønster fra foreldre man kopierer. Anonymkode: 28af8...76c Rimlig rar utsagn. Vi fikk nå beskjed her da ene barnet fikk epilepsi at det kunne være arvelig og ble derfor tatt gen prøvet Da ene fukk adhd diagnose fikk vi spørsmål fra lege om vi foreldre har det, ingen av oss har adhd diagnose. Legen sa det var arvelig i mange tilfeller at de ofte så at en eller begge foreldre hadde diagnosen 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #5 Skrevet 14. september Det er arvelig ja, og både yngre og eldre fedre kan få barn med adhd/autisme. Anonymkode: 589f1...d6b 3
AnonymBruker Skrevet 14. september #6 Skrevet 14. september Det har svært høy grad av arvelighet, uavhengig av foreldres kjønn. Andre nevroutviklingsforstyrrelser er i samme gengjengen. ADHD, Tourettes, autisme i slekta øker sjansen for noe av dette betraktelig. Anonymkode: a85a2...b41 3 6
AprilLudgate Skrevet 14. september #8 Skrevet 14. september moomino skrev (9 minutter siden): Kan være arvelig fra begge. Uavhengig av kjønn. I hvertfall slik jeg har forstått det. Vi fikk spørsmål da ene her fikk diagnose om noen av oss foreldre hadde adhd, ingen av oss har diagnosen. Men mannen sier selv at han er rimlig sikker på han har det. Rimlig rar utsagn. Vi fikk nå beskjed her da ene barnet fikk epilepsi at det kunne være arvelig og ble derfor tatt gen prøvet Da ene fukk adhd diagnose fikk vi spørsmål fra lege om vi foreldre har det, ingen av oss har adhd diagnose. Legen sa det var arvelig i mange tilfeller at de ofte så at en eller begge foreldre hadde diagnosen Og: endel foreldre ender selv på utredning når barnet får diagnose. At man ikke har diagnose utelukker jo ikke nevrodivergens. Når jeg vokste opp var det kun de aller sterkest pregede som fikk diagnose. 2 5
AnonymBruker Skrevet 14. september #9 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, det er en utviklingsforstyrrelse. I så fall er det mønster fra foreldre man kopierer. Anonymkode: 28af8...76c Vet du i det hele tatt hva som menes med utviklingsforstyrrelse? Det er i utgangspunktet ikke tilstander man får som følge av forstyrrelser i utviklingen, men tilstanden(e) man har forstyrrer utviklingen. Anonymkode: 36b8e...481 2 8
AnonymBruker Skrevet 14. september #10 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, det er en utviklingsforstyrrelse. I så fall er det mønster fra foreldre man kopierer. Anonymkode: 28af8...76c Dette er feil. Det er arvelig ja. Sannsynligheten for at ADHD arves fra forelder til barn er 70-80%, altså svært høyt. Noe mindre med autisme, men det er høy sannsynlighet der også. Anonymkode: 8085e...002 2 1 2
moomino Skrevet 14. september #11 Skrevet 14. september AprilLudgate skrev (36 minutter siden): Og: endel foreldre ender selv på utredning når barnet får diagnose. At man ikke har diagnose utelukker jo ikke nevrodivergens. Når jeg vokste opp var det kun de aller sterkest pregede som fikk diagnose. Som sagt legen spurte om noen av oss hadde. Mannen lo og sa jeg har nok hele alfabetet men aldri blitt utredet for det. Legen sa at så lenge mannen ikke ønsket utredning på ham gjorde de ikke noe, mannen ønsker ikke utredning pga jobb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #12 Skrevet 14. september AprilLudgate skrev (33 minutter siden): Og: endel foreldre ender selv på utredning når barnet får diagnose. At man ikke har diagnose utelukker jo ikke nevrodivergens. Når jeg vokste opp var det kun de aller sterkest pregede som fikk diagnose. Ja, godt poeng, og nå flere enn noensinne fordi forskningen har kommet mye lengre. Vi vet nå at langt flere er neurodivergente, men som du sier var det før kun de som var sterkest preget som fikk diagnosen. Dessuten har det fram til nyere tid være lite kunnskap om hvordan autisme og ADHD opptrer blant jenter/kvinner. Det er ofte vanskeligere å oppdage tegnene der. Og særlig for dem som har begge deler, for da blir det høyere maskering fra begge diagnoser, som "dekker over" for hverandres symptomer. Men disse individene vil som oftest være ekstremt enten/eller i alt de gjør, og som regel slite langt mer inni seg enn det ser ut til på utsiden. Det viktigste er jo at det aldri er for sent å teste ut medisinering dersom man blir utredet. Mange som blir sent diagnosert opplever dog en sorg over å innse hvor annerledes livet kunne ha vært hadde de blitt medisinert tidligere. Mindre overtenking, mindre angst, mindre følelsesutbrudd og sinneutbrudd, mindre selvhat, mindre krangler i relasjoner, mine sårede følelser og følelse av avvisning, mindre rot rundt seg, mer suksess osv. Medisin kan utgjøre enorme forskjeller for folk, hvis det fungerer greit for dem, og derfor er det SÅ viktig med utredning. Heller én utredning for mye, enn en for lite! Anonymkode: 8085e...002 1 1 5
AnonymBruker Skrevet 14. september #13 Skrevet 14. september Det kan være arvelig ja. Anonymkode: a2de0...e13 2
AprilLudgate Skrevet 14. september #14 Skrevet 14. september moomino skrev (27 minutter siden): Som sagt legen spurte om noen av oss hadde. Mannen lo og sa jeg har nok hele alfabetet men aldri blitt utredet for det. Legen sa at så lenge mannen ikke ønsket utredning på ham gjorde de ikke noe, mannen ønsker ikke utredning pga jobb Hele alfabetet 😅 Nei, det er ikke alle som ønsker utredning. Målet ifbm adhd kan jo være å se om medikamenter gjør noe positivt, for autisme er det jo ikke noe mer å hente rent medisinsk om man ellers lever greit med hva enn man måtte ha. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, godt poeng, og nå flere enn noensinne fordi forskningen har kommet mye lengre. Vi vet nå at langt flere er neurodivergente, men som du sier var det før kun de som var sterkest preget som fikk diagnosen. Dessuten har det fram til nyere tid være lite kunnskap om hvordan autisme og ADHD opptrer blant jenter/kvinner. Det er ofte vanskeligere å oppdage tegnene der. Og særlig for dem som har begge deler, for da blir det høyere maskering fra begge diagnoser, som "dekker over" for hverandres symptomer. Men disse individene vil som oftest være ekstremt enten/eller i alt de gjør, og som regel slite langt mer inni seg enn det ser ut til på utsiden. Det viktigste er jo at det aldri er for sent å teste ut medisinering dersom man blir utredet. Mange som blir sent diagnosert opplever dog en sorg over å innse hvor annerledes livet kunne ha vært hadde de blitt medisinert tidligere. Mindre overtenking, mindre angst, mindre følelsesutbrudd og sinneutbrudd, mindre selvhat, mindre krangler i relasjoner, mine sårede følelser og følelse av avvisning, mindre rot rundt seg, mer suksess osv. Medisin kan utgjøre enorme forskjeller for folk, hvis det fungerer greit for dem, og derfor er det SÅ viktig med utredning. Heller én utredning for mye, enn en for lite! Anonymkode: 8085e...002 Ja, leste og idag at for noen så kan audhd’ en maskere hverandre (adhd+autisme), så endel går jo bare rundt og lurer på hvorfor man får så lett burnouts. Ser greit ut på utsiden, men all maskeringen koster. 3
AprilLudgate Skrevet 14. september #15 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vet du i det hele tatt hva som menes med utviklingsforstyrrelse? Det er i utgangspunktet ikke tilstander man får som følge av forstyrrelser i utviklingen, men tilstanden(e) man har forstyrrer utviklingen. Anonymkode: 36b8e...481 Tatt veldig fritt fra hukommelsen, men nyere forskning lurer vel og på om det i det hele tatt er riktig å bruke begrepet forstyrrelse. Om det er slik at årsaken er for mye av koplinger i hjernen, ikke for få eller skader. Ref sensorisk overstimulering. Hjernen oppfatter samme lyd/synsinntrykk osv sterkere. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #16 Skrevet 14. september AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Tatt veldig fritt fra hukommelsen, men nyere forskning lurer vel og på om det i det hele tatt er riktig å bruke begrepet forstyrrelse. Om det er slik at årsaken er for mye av koplinger i hjernen, ikke for få eller skader. Ref sensorisk overstimulering. Hjernen oppfatter samme lyd/synsinntrykk osv sterkere. Mener også jeg har lest noe om dette. Mulig jeg tar feil, men minnes at det var forklart med at hos personer uten adhd så slås deler av signalbanene av når det ikke er behov for det. Hos en med adhd så er signalbanene påskrudd i langt større grad, og derfor klarer mange ikke stenge ute unødvendige inntrykk. Anonymkode: 36b8e...481 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #17 Skrevet 14. september AprilLudgate skrev (7 minutter siden): Hele alfabetet 😅 Ja han sa så. Som han sa, han var rimlig sikker hadde han blitt utredet for adhd så hadde han fått diagnose, altid vært rastløs må ha noe å gjøre hele tide har mange prosjekter på gang, sover dårlig, klarer ikke å sortere ting. Noe som ses rimlig godt på verktøy rommet🙈 jeg har sluttet å gå inn der for jeg finner ingenting. Han svarer han har orden i rotet. Men har altid hatt jobb. Men må være jobb han får brukt kroppen. Har ikke klart å gjennomført videregående. Anonymkode: 79bc8...fa8 1 1
AprilLudgate Skrevet 14. september #18 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja han sa så. Som han sa, han var rimlig sikker hadde han blitt utredet for adhd så hadde han fått diagnose, altid vært rastløs må ha noe å gjøre hele tide har mange prosjekter på gang, sover dårlig, klarer ikke å sortere ting. Noe som ses rimlig godt på verktøy rommet🙈 jeg har sluttet å gå inn der for jeg finner ingenting. Han svarer han har orden i rotet. Men har altid hatt jobb. Men må være jobb han får brukt kroppen. Har ikke klart å gjennomført videregående. Anonymkode: 79bc8...fa8 Høres ut som en klassiker 😅 1
Fighter83 Skrevet fredag kl. 19:46 #19 Skrevet fredag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (På 14.9.2026 den 18.31): Mye å sette seg inn i her for å lære og få kunnskap, og er grønn. Men lurer sterkt på om det kan være en sammenheng når det kommer til arvelighet, dette har jeg også så vidt fått bekreftet ved noen kjappe googlesøk, men for å få skikkelige svar må det jo leses litt. Stemmer det at det er arvelig fra mor til barn eller far til barn? Anonymkode: d1738...83c https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-oversikt I høy grad arvelighet. At barn i dag vs tidligere absolutt må fungere i vårt smale vindu av sosialt samspill mm + bl.a fått bedre kartleggingsverktøy for å sette diagnoser har gjort det lettere å oppdage de.
Marijana Skrevet fredag kl. 20:00 #20 Skrevet fredag kl. 20:00 Det er arvelig, og en årsak til at så mage voksne utredes i dag. Unga får diagnose, så begynner foreldrene å tenke, hmm, kanskje det gjelder meg og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå