Gå til innhold

Fra amming til flaske - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig liten jente på snart 3 uker. Vi har fra dag én hatt problemer med vektoppgang, og hun er fortsatt 30 gram under fødselsvekt. Ammingen er et slit, og jeg har pumpet etter hver amming i 2 døgn. Med barn fra før av så er det ikke mulig å gjøre mer enn hva jeg allerede gjør, og jeg kjenner at det hele begynner å gå utover psyken. Det er så vondt å se at barnet mitt ikke blir mett, og sånn kan vi faktisk ikke ha det. 

Jeg har fra før av et barn som jeg ammet i 2 år, men der var det også mange oppstartsproblemer. Jeg pumpet, ammet og ga mme de første 2 mnd - 24/7. til slutt kunne vi droppe tilleggene og fullamme. 

Jeg må gi mme til baby nå, og jeg tror det kan bli vanskelig å få til fullamming på sikt. Jeg har ikke tid til all pumpinga og strevet det medølger.

noe i meg sier at det kanskje er enklere å bare gå over til flaske 100%, da vet jeg iallefall hva hun får i seg… men, jeg har ingen erfaring med flaske og har alltid hatt puppen som nærhet og trøst til min første💔

Noen erfaringer med å gå fra amming til mme (flaske)??

Anonymkode: d80c7...4b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi delammet fra barnet var ca 3 måneder, da ga jeg opp pumpingen. Dvs at vi ga mme på flaske i tillegg til ammingen. Nå er hun 16 måneder og vi ammer fremdeles. Så det må ikke være enten amming + pumping, eller 100% flaske 

Anonymkode: 52b40...44b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi delammet fra barnet var ca 3 måneder, da ga jeg opp pumpingen. Dvs at vi ga mme på flaske i tillegg til ammingen. Nå er hun 16 måneder og vi ammer fremdeles. Så det må ikke være enten amming + pumping, eller 100% flaske 

Anonymkode: 52b40...44b

Sant, men her blir hun generelt aldri fornøyd med puppen, så da må vi uansett gi flaske etter de fleste ammemåltidene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en nydelig liten jente på snart 3 uker. Vi har fra dag én hatt problemer med vektoppgang, og hun er fortsatt 30 gram under fødselsvekt. Ammingen er et slit, og jeg har pumpet etter hver amming i 2 døgn. Med barn fra før av så er det ikke mulig å gjøre mer enn hva jeg allerede gjør, og jeg kjenner at det hele begynner å gå utover psyken. Det er så vondt å se at barnet mitt ikke blir mett, og sånn kan vi faktisk ikke ha det. 

Jeg har fra før av et barn som jeg ammet i 2 år, men der var det også mange oppstartsproblemer. Jeg pumpet, ammet og ga mme de første 2 mnd - 24/7. til slutt kunne vi droppe tilleggene og fullamme. 

Jeg må gi mme til baby nå, og jeg tror det kan bli vanskelig å få til fullamming på sikt. Jeg har ikke tid til all pumpinga og strevet det medølger.

noe i meg sier at det kanskje er enklere å bare gå over til flaske 100%, da vet jeg iallefall hva hun får i seg… men, jeg har ingen erfaring med flaske og har alltid hatt puppen som nærhet og trøst til min første💔

Noen erfaringer med å gå fra amming til mme (flaske)??

Mamming før amming! :klem:❤️Få hjelp med nedtrapping fra helsestasjonen, du kan fint ha MME som primær matkilde og bruke brystet som kos etter måltider og legging, se an produksjonen din og hva som blir best/mulig i din situasjon.

Anonymkode: 57832...aea

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var helt fantastisk :) Men jeg tok meg tid til å pumpe da, så de fikk både MME og morsmelk så lenge jeg hadde noe igjen. Den som fikk delvis morsmelk lengst var 8 måneder da jeg slutta med det. 

Anonymkode: 0c83d...c34

Skrevet

Å, jeg ville bare gi masse sympati. Det er så slitsomt å stresse med det der. 

Jeg prøvde i ca. tre måneder før jeg ga mme, fordi jeg så gjerne ville få det til. Var kjemperedd for at det skulle gjøre melkeproduksjonen enda mindre. Da jeg først begynte å gi flaske blei det veldig fort favoritten, siden den var uendelig mer generøs, og barnet blei glad og mett fort, så jeg pumpa alt jeg klarte for å begrense mengden mme, men det var sinnsykt mye slit for veldig små mengder. Til slutt var jeg liksom på det rene med at amminga bare var for kos og trygghet, men herregud så slitsomt det var, og den uvissheten om hvor mye barnet fikk i seg og strevet med vektoppgang tror jeg gjorde at jeg overmata henne masse når hun begynte med fast føde. Jeg kompenserte for det tapte ved å amme i to år, men siden det aldri egentlig var noe særlig mat å hente der var det en ganske tung affære. Jeg hadde uansett aldri klart det der hvis jeg hadde hatt barn fra før, så jeg hadde nok gitt meg over til flaske som hovedkilde ganske fort, og kanskje gitt litt pupp for alle helsefordelene en gang om dagen på kveldstid eller noe. 

Anonymkode: 53999...56d

• Hjerte 1
Skrevet

Ammet i 4 mnd. Så gikk jeg over til flaske. Syns egentlig det var ganske deilig. Slapp alt styret med krangling på puppen og pumping. Er nok arbeid med vasking og sterilisering av flasker. 

Anonymkode: 0f3d1...c06

Skrevet

Babyen trenger mammmaen sin. Ikke strev med det hvis det ikke funker. 

MME fungerer helt fint. 

Å hvis du kutter ut amming, så ikke bruk brystet som kos, du kan gi baby nærhet og kos på mange andre måter. Da er det også lettere for far å avlaste deg...

Anonymkode: bf9aa...296

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ammet i 4 mnd. Så gikk jeg over til flaske. Syns egentlig det var ganske deilig. Slapp alt styret med krangling på puppen og pumping. Er nok arbeid med vasking og sterilisering av flasker. 

Anonymkode: 0f3d1...c06

Hvorfor gikk du over til flaske?☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...