Gå til innhold

Utredning DPS erfaringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har fått innkalling til første time på DPS med avdeling inntak og avklaring. Det står skrevet at de vil finne ut av veien videre. Noen som har erfaring med dette? Livredd for at jeg får denne ene timen også avslag på mer.. 

Anonymkode: 2bdfd...6df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal kartlegge utfordringene dine og se om DPS er riktig sted for behandling. Alle er gjennom det. Hvis du sliter med noe de kan hjelpe med og det er riktig behandling for deg der så vil du bli tilbudt behandling. Bare vær åpen og ærlig. 

Anonymkode: b2d19...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! 

Jeg har fått innkalling til første time på DPS med avdeling inntak og avklaring. Det står skrevet at de vil finne ut av veien videre. Noen som har erfaring med dette? Livredd for at jeg får denne ene timen også avslag på mer.. 

Dette er 1 time for å avklare om

Dette er en time hvor deresnakker om symptomene dine, hvordan du har det i hverdagen, og din tidligere historie.etc og på grunnlag av denne samtalen vil det bli vurdert om problemene dine behandles best i spesialisthelsetjenesten (DPS), hos fastlegen eller i kommunens psykiske helsetjeneste.

Anonymkode: 02910...718

Skrevet

Så da kan det altså hende at man kun får denne ene timen? 

Skrevet

Tror nok det går bra.

Slikt kan ta lang tid. Utredning og behandling. 

Har selv gått ukentlig i 11 Mnd nå.

Har fått tilbud om innleggelse flere ganger,men jeg har ikke tid. Kunne til og med ta med jobben/kontoret inn😅

Har fått ordnet mye og de fleste men langt fra alle "spøkelsene" er borte.

Er det håp for meg,så er det garantert for deg også.

Anonymkode: 6088c...0fe

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neppe. Slipper ikke taket på de som virkelig sliter. Såppas ser dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, dersom det ikke er riktig sted. Noen ganger skal man ha behandling andre steder. Men igjen, vær åpen og ærlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neppe. Slipper ikke taket på de som virkelig sliter. Såppas ser dem.

De fleste som oppfyller kriteriene til prioriteringsveilederen kommer til vurderingssamtale. 

Jeg hadde gått i psykiatrien fra jeg var 16-19 år, så ble jeg overført til en ny DPS pga flytting. Fikk kun en vurderingstime der. Så gikk jeg 1 år uten hjelp. Ble søkt inn på nytt. Fikk tildelt en psykiatrisk sykepleier som terapeut, og da gikk jeg 1 år med samtaleterapi på samme DPS.

Det tok to år og jeg var tilbake i systemet, men da på en annen DPS (i samme by da). Fikk da tildelt en psykolog. Gikk der i 3 år. Fikk intensiv traumebehandling og depresjonskurs.

Ulike DPS'er og terapeuter kan vurdere problemstillingen forskjellig. Så selv om symptomtrykket er høyt, er det ikke sikkert man får videre behandling.

Anonymkode: 1f42d...646

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja om Dps mener at de ikke er rette instans vil de ikke tilby deg videre oppfølging der.

Skrevet

Jeg har fått sånn time 4 ganger hos dps. 2 av gangene fikk jeg ikke hjelp. 

Anonymkode: 19ded...903

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste som oppfyller kriteriene til prioriteringsveilederen kommer til vurderingssamtale. 

Jeg hadde gått i psykiatrien fra jeg var 16-19 år, så ble jeg overført til en ny DPS pga flytting. Fikk kun en vurderingstime der. Så gikk jeg 1 år uten hjelp. Ble søkt inn på nytt. Fikk tildelt en psykiatrisk sykepleier som terapeut, og da gikk jeg 1 år med samtaleterapi på samme DPS.

Det tok to år og jeg var tilbake i systemet, men da på en annen DPS (i samme by da). Fikk da tildelt en psykolog. Gikk der i 3 år. Fikk intensiv traumebehandling og depresjonskurs.

Ulike DPS'er og terapeuter kan vurdere problemstillingen forskjellig. Så selv om symptomtrykket er høyt, er det ikke sikkert man får videre behandling.

Anonymkode: 1f42d...646

Dette handler også om kapasiteten til hver enkelt DPS. Noen steder er kapasiteten så presset at kun pasienter med en klar tilmålt tid (f.eks. 12 uker behandling) får komme til behandling. Jeg og flere andre med tidsubegrenset behandlingskontrakt ble kastet ut midt i krevende behandlingsløp pga. kapasitetsproblemer (flere behandlere sluttet samtidig). DPSene rundt hadde like store problemer med kapasiteten, og mange av oss ble derfor stående uten et tilbud. Det gikk mildt sagt til helvete.

Anonymkode: 119d8...38b

Skrevet

Tips. Vær litt kynisk og overdriv litt. Må i hvert fall ikke holde igjen og prøve å framstå som bedre enn det du er.

Anonymkode: 68307...ab2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette handler også om kapasiteten til hver enkelt DPS. Noen steder er kapasiteten så presset at kun pasienter med en klar tilmålt tid (f.eks. 12 uker behandling) får komme til behandling. Jeg og flere andre med tidsubegrenset behandlingskontrakt ble kastet ut midt i krevende behandlingsløp pga. kapasitetsproblemer (flere behandlere sluttet samtidig). DPSene rundt hadde like store problemer med kapasiteten, og mange av oss ble derfor stående uten et tilbud. Det gikk mildt sagt til helvete.

Anonymkode: 119d8...38b

Dette ser jeg gjerne kilder på.

Skrevet

TS her. Kjempe stresset og nervøs for at jeg ikke får videre oppfølging. Har blitt henvist fire ganger og dette er første gangen jeg får komme til vurderingssamtale. Vet ikke hva jeg gjør om jeg ikke får komme inn, allerede forsøkt psykisk helsetjenester i kommunen, uten hjelp. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tror det spørs mye hva dine vansker er. Hva er tidligere avslag begrunnet med? 

Jeg ble henvist til dps og kom rett inn, men oppstart to uker etterpå. Ingen vurderingssamtale. Mitt inntrykk er at dette avhenger av dine symptomer, hva du har gjort før og den enkelte dps. Mitt inntrykk er at det varierer veldig mellom de ulike dpsene.

Anonymkode: 2306d...129

Skrevet

TS igjen. Hadde time i dag. Forsto at det er pågrunn av ønske om utredning. Kan vist ha opptil ti samtaler før de bestemmer seg for veien videre. Kan bli henvist tilbake til kommunale tjenester. Ting tar tid… 

Skrevet

Har du noe dokumentasjon fra kommunen om at de ikke kan hjelpe? Det burde du vise DPS. 

Skrevet

Har du noe dokumentasjon fra kommunen om at de ikke kan hjelpe? Det burde du vise DPS. 

Det at ts følte at tilbudet fra kommunen ikke var til hjelp er ikke det samme som at kommunen mener at de ikke kan hjelpe.

Skrevet

Det at ts følte at tilbudet fra kommunen ikke var til hjelp er ikke det samme som at kommunen mener at de ikke kan hjelpe.

Jobb med leseforståelsen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS her. Kjempe stresset og nervøs for at jeg ikke får videre oppfølging. Har blitt henvist fire ganger og dette er første gangen jeg får komme til vurderingssamtale. Vet ikke hva jeg gjør om jeg ikke får komme inn, allerede forsøkt psykisk helsetjenester i kommunen, uten hjelp. 

Kommer du ikke inn videre klager du til både dps og statsforvalter- vær detaljert så er sjansen størst for å få medhold i retten til behandling- pasient og brukerrettighetsloven 2-2 

Anonymkode: d2073...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...