Gå til innhold

Overnattingbursdag, gutt 11 år

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Guttungen ønsker å invitere til overnattingbursdag. Jeg har sagt at han da må invitere alle guttene i klassen, men det vil han ikke. Han vil utelate 5 gutter fra sin egen klasse og heller invitere 5 stk fra paralellklassen (de han går på fotball med) . Det er jo disse 5 stk fra klassen som han ikke vil invitere som aldri blir invitert eller er med noen hjem. For ordens skyld: vi har både invitert hele klassen, ALLE guttene i klassen, hatt to bursdagsfeiringer for at ingen skal bli utelatt og vi har invitert alle guttene på trinnet samtidig helt fra 1.klasse. Dette gjelder alt fra bursdagsfeiringer til lekedates, halloweenfeiringer m.m. Og vi har invitert disse guttene som ikke ellers blir invitert hjem til oss flere ganger. Ikke alltid de har sagt ja, men de har fått muligheten. 

MEN: om vi gjennomfører bursdagen slik 11 åringen vil, vil det si at det er 7 gutter fra hans klasse som blir invitert og 5 gutter fra paralellklassen. Jeg tenker automatisk nei og at vi inviterer enten til to overnattingsbursdager: en med hans klasse og en med gutta fra paralellklassen ELLER at vi tar hele gjengen samtidig. Det blir trangt, men vi skal nok få det til. Han sier at han da ikke vil ha overnattingsbursdag og er sur. Jeg tenker: ok? Neivel, da gjør vi noe annet da. Flere hadde uansett valgt å ikke overnatte mtp trygghet, men de har jo da fått valget og kan være med i bursdagen på ettermiddag/kveld. 

Hva tenker dere? Jeg er et inkluderingsmenneske og vi har ALLTID inkludert alle, uansett hvem og hva. Det er slik barna er oppdratt, men minsten mener at siden de andre på trinnet inviterer hvem de vil, så vil han det og. Ulempen er at han ALDRI kjenner på å ikke bli invitert, for han blir invitert både til jenter, til paralellklassen, til fotballgutta og gutta i klassen. Så jeg tenker at den følelsen noen av de andre guttene/barna på trinnet sitter med, den har han aldri følt på og klarer ikke å sette seg inn i. 

Anonymkode: 094f8...408

• Liker 4
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei til overnattingsbursdag. 

Anonymkode: a1799...614

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart med slike overnattingsbursdager men samtidig tenker jeg at etter4-5- klasse så må barna nesten selv få velge hvem som kommer i bursdag så fremt ikke alle utenom en blir invitert.

Er veldig mange som er bekymret for å la barna sine overnatte hos fremmede så da er det jo en del som må gå når moroa starter. Hvorfor ikke ha en vanlig bursdag for så å ha overnatting med venner dagen etter, han trenger vel ikke å være midtpunkt for å ha overnatting.

Anonymkode: 48588...75c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt nei til både overnatting og utelate 5 stk. 

Anonymkode: 1a2f8...19b

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har plass til alle på overnatting, så gjør det, hvis barnet vil. 

Hadde sakt ja til overnatting, høres kjempe gøy ut.

Anonymkode: 021eb...5fb

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ut barneskolen inviterer man alle guttene eller jentene i klassen, og så begynner man  og la barna å velge selv på ungdomsskolen.   Ikke begynn å ekskludere noen fra klassen allerede på barneskolen,  sånt blir det bare vond stemning for de som blir ekskludert så tidlig  

Endret av FrkSolsikke
  • Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville invitert alle ja. 

Anonymkode: b5e49...fe7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er rart med slike overnattingsbursdager men samtidig tenker jeg at etter4-5- klasse så må barna nesten selv få velge hvem som kommer i bursdag så fremt ikke alle utenom en blir invitert.

Er veldig mange som er bekymret for å la barna sine overnatte hos fremmede så da er det jo en del som må gå når moroa starter. Hvorfor ikke ha en vanlig bursdag for så å ha overnatting med venner dagen etter, han trenger vel ikke å være midtpunkt for å ha overnatting.

Anonymkode: 48588...75c

Nå har faktisk de fleste av de barna som blir invitert til bursdag overnattet her flere ganger, inkl noen av de barna han ikke ønsker å invitere også 😅 Vi har alltid åpent hus, tar med oss barnas venner på fisking, hytteturer, lokale kamper, kino, badeland, trampolinepark, fjellturer osv, vi har tett dialog med mange foreldre, har vært klassekontakt og i FAU i alle år, vært lagleder på fotballen og har invitert foreldregjengen både hjem til oss og med på den lokale kafeen. Vi er nok de "irriterende" foreldrene som ALLTID skal inkludere alle. Jeg jobber med barn og har høyere utdanning innen pedagogikk og barne- og ungdomsutvikling, så det er mulig at det er derfor en del foreldre stoler på oss? :) men ellers ser jeg poenget ditt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å utelate 5 stykker fra klassen. Tenk hvordan det føles for dem. 

Anonymkode: a1629...63c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

—klipp ——-

klassekontakt og i FAU i alle år, vært lagleder på fotballen og har invitert foreldregjengen både hjem til oss og med på den lokale kafeen. Vi er nok de "irriterende" foreldrene som ALLTID skal inkludere alle. Jeg jobber med barn og har høyere utdanning innen pedagogikk og barne- og ungdomsutvikling, så det er mulig at det er derfor en del foreldre stoler på oss? :) men ellers ser jeg poenget ditt. 

Men nå tenker du det er ok å utelate en mindre del av klassen? 

Jeg hadde sagt nei til en slik overnattingsbursdag om barnetallet hadde ytret at det ønsket å utestenge noen. Helt uaktuelt. 
Het har vi invitert alle, gjennom hele barneskolen - uten unntak. 

Anonymkode: 6c369...90b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ut barneskolen inviterer man alle. Overnattingsbursdag er spennende, tenk på følelsen av å være utelatt...

Anonymkode: fc2b3...6ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei. Og 12 gutter på overnatting? Da kan du likså godt ha 17 da eller? (Og på siden, men hva mener du med at noen sier nei pga trygghet?
-Ingen

-Alle 17

-Alle fra klassen, og de fem fra parallellklassen separat overnatting. 

-Bare en fire/fem (ikke flere!) utvalgte, fra alle 17. 

-Ha en (diskret) fotballovernatting, med de fra klassen som spiller og de fem, og ikke kall det bursdag.

Anonymkode: 55b97...f0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig at hvis man skal utelate noen, så skal man utelate flere enn man inviterer, om du skjønner. Altså at om han hadde invitert 5 og det da var 7 som IKKE ble invitert, så hadde det vært litt annerledes.

Synes det er fint at du er bevisst på det, men samtidig er det jo sånn at jo eldre man blir jo mer blir man bevisst hvem man har noe til felles med og ikke, og at stemningen kanskje blir helt annerledes om disse inviteres osv... 

Skal dere gjennomføre det, så kall det i så fall "fotballfest" eller noe sånt, dersom alle han ønsker å invitere går på fotballen... Ellers bør dere gå ned i antall.... (ikke fordi dere ikke har plass, men fordi det blir "bedre" med flere utelatte...

Anonymkode: 5bf63...840

• Liker 4
Skrevet

Da får han være sur.

Dette er en veldig viktig og god anledning til å snakke med ham om utestenging, for sønnen din er nok kjapt en av de som gjør dette allerede. 

I vår klasse har det blitt litt «naturlig deling» etterhvert, men som i alle klasser er det noen som aldri blir invitert når dette skjer.

Vi har og gjengangere i klassen som utestenger, og det kan virke som om sønnen din er en av dem. 

Alle kan havne i det sporet, og det må avlæres. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Guttungen ønsker å invitere til overnattingbursdag. Jeg har sagt at han da må invitere alle guttene i klassen, men det vil han ikke. Han vil utelate 5 gutter fra sin egen klasse og heller invitere 5 stk fra paralellklassen (de han går på fotball med) . Det er jo disse 5 stk fra klassen som han ikke vil invitere som aldri blir invitert eller er med noen hjem. For ordens skyld: vi har både invitert hele klassen, ALLE guttene i klassen, hatt to bursdagsfeiringer for at ingen skal bli utelatt og vi har invitert alle guttene på trinnet samtidig helt fra 1.klasse. Dette gjelder alt fra bursdagsfeiringer til lekedates, halloweenfeiringer m.m. Og vi har invitert disse guttene som ikke ellers blir invitert hjem til oss flere ganger. Ikke alltid de har sagt ja, men de har fått muligheten. 

MEN: om vi gjennomfører bursdagen slik 11 åringen vil, vil det si at det er 7 gutter fra hans klasse som blir invitert og 5 gutter fra paralellklassen. Jeg tenker automatisk nei og at vi inviterer enten til to overnattingsbursdager: en med hans klasse og en med gutta fra paralellklassen ELLER at vi tar hele gjengen samtidig. Det blir trangt, men vi skal nok få det til. Han sier at han da ikke vil ha overnattingsbursdag og er sur. Jeg tenker: ok? Neivel, da gjør vi noe annet da. Flere hadde uansett valgt å ikke overnatte mtp trygghet, men de har jo da fått valget og kan være med i bursdagen på ettermiddag/kveld. 

Hva tenker dere? Jeg er et inkluderingsmenneske og vi har ALLTID inkludert alle, uansett hvem og hva. Det er slik barna er oppdratt, men minsten mener at siden de andre på trinnet inviterer hvem de vil, så vil han det og. Ulempen er at han ALDRI kjenner på å ikke bli invitert, for han blir invitert både til jenter, til paralellklassen, til fotballgutta og gutta i klassen. Så jeg tenker at den følelsen noen av de andre guttene/barna på trinnet sitter med, den har han aldri følt på og klarer ikke å sette seg inn i. 

Hadde sagt nei til overnattingsbursdag

Anonymkode: 4965c...f3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt at da får han bare være sur og droppe den overnattingen. Det er som du sier, han har aldri opplevd hvor vondt det gjør å stå utenfor og den følelsen å ikke bli invitert. 

Anonymkode: cef25...da2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes du gjør en kjempejobb. Ikke lett for en elleveåring å skjønne sånne ting selv. En av mine gutter er ikke interessert i fotball, ble faktisk veldig trist og kjedelig da alle begynte å invitere "laget" i stedet for klassen. Hjalp ikke at det var to gutter til som heller ikke spilte fotball.. 

Sånn naturlig deling som det er snakk om synes jeg faktisk man bør unngå uansett alder. Altså, ha gjerne en eller to venner på besøk/overnatting, men på jobb vil du jo heller ikke invitere nesten alle på lunsjrommet på fest og ikke resten? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner han ikke at det ikke er greit å utelate fem fra klassen, mens sju inviteres? Da er det på tide du lærer ham det. 

Anonymkode: 6414a...791

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Først av alt: hatten av for inkludering :klappe:

Dere har allerede strukket dere langt, og på en fin måte. Men. Ikke glem å lytte mer til 11-åringen.Forskjell på å ekskludere noen fra en klassebursdag og å ønske en overnatting med sine nærmeste venner, særlig når vennene går på tvers av klassene.

At noen går i parallellklassen, betyr da ikke nødvendigvis at resten av klassen blir valgt bort som gruppe.

Et barn som ofte blir invitert, bør heller ikke måtte kompensere for at andre sjelden blir det. Empati er viktig, men "private sammenkomster" bør bære preg av selvvalgte venner. 

Ville latt ham invitere de 12 han ønsker, men snakket med ham om å gjøre det diskret og unngå bursdagsprat foran dem som ikke er invitert. Finn en balanse mellom inkludering og retten til å velge selv. 

Endret av Tradegy
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at overnattingsbursdag er helt ok. Men, da syns jeg at han bør invitere max 3-4 stk. 

Anonymkode: feafa...a93

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...