Gå til innhold

Hva er deres b12 verdi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så mye snakk om b12 verdier.noen sier at selv om en har normale b12,så kan det likevell bli mangel.

Hva er normal b12,hvorvmye er deres b12?

Anonymkode: 98faf...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 528, fornøyd med det. Referanseverdi-området er 170-660. 

Anonymkode: b515f...8f5

Skrevet

Min var 129 nå sist. Fastlegen sier verdien er helt fin, men jeg har alltid tidligere hatt b12- mangel når verdiene ble målt på gamlemåten (går på, og har gått på PPI i årevis), og skjønner ikke at verdiene plutselig holder seg helt fine nå når de har begynt å lese av aktivt b12. Men jeg er jo i bedre referanseområde, ser jeg.

Anonymkode: 1a7c0...cbc

Skrevet

38 var mitt på sist. Grunnet feilernæring og mangel på ernæring som følge av psykisk sykdom. 

Anonymkode: 08a70...e21

Skrevet

62

Anonymkode: d1b31...2c8

Skrevet

Min er alltid mellom 600 og 900. Vet årsaken, så det er ingen grunn til bekymring. 

Anonymkode: 4c8eb...89e

Skrevet

Jeg passer på å holde den på > 800, grunnet anbefalinger i forhold til autoimmun sykdom og stoffskifteproblemer. 

Anonymkode: bc18e...fe4

Skrevet

Det er nye målinger (tror jeg), de målte aktivt B12, som er på 74,5. I følge Fürst er over 60 bra. 

Skal sies at jeg tar tilskudd pga operasjon.

Skrevet

>146

Anonymkode: 50b50...849

Skrevet

Hvordor spørre her på KG når de som har utviklet analysemetodene og forsket på b12 har funnet referanseområdet allerede, området der 95% av populasjonen befinner seg innenfor. 

Det har ingen hensikt om 10 personer her inne svarer, hva tenker du at du skal få ut av det?

se på referanseområdet + dine historiske verdier + din egen helse.  

Anonymkode: fb036...b64

Skrevet

B12 i blod sier ikke noe om en funksjonell mangel på cellenivå. Og må uansett ses ift MMA, folat og homocystein. Og resultat kan bli pos-falskt hvis man ikke på forhånd kutter ut b12(forutsatt at man går på det). I Norge får man ikke tatt intracellulære blodprøver som forebygging.

Anonymkode: 72d40...100

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva nivået var sånn helt nøyaktig, bare at det var over 146 etter en MMA-blodprøve. 

Anonymkode: 34d60...1c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordor spørre her på KG når de som har utviklet analysemetodene og forsket på b12 har funnet referanseområdet allerede, området der 95% av populasjonen befinner seg innenfor. 

Det har ingen hensikt om 10 personer her inne svarer, hva tenker du at du skal få ut av det?

se på referanseområdet + dine historiske verdier + din egen helse.  

Anonymkode: fb036...b64

Det er veldig interessant å høre andres verdier, samt hva leger har sagt om de aktuelle verdiene. Det spriker veldig i legestanden når det gjelder hvile verdier man helst bør ligge på. Og det er også enkelte aspekter legene ikke vet så mye om/ ikke lærer om, når det gjelder vitaminer og hvilke verdier man helst bør ligge på i forhold til hvilke helseutfordringer man har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

B12 i blod sier ikke noe om en funksjonell mangel på cellenivå. Og må uansett ses ift MMA, folat og homocystein. Og resultat kan bli pos-falskt hvis man ikke på forhånd kutter ut b12(forutsatt at man går på det). I Norge får man ikke tatt intracellulære blodprøver som forebygging.

Anonymkode: 72d40...100

Og mange leger ser ikke sammenhengen

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er så mye snakk om b12 verdier.noen sier at selv om en har normale b12,så kan det likevell bli mangel.

Hva er normal b12,hvorvmye er deres b12?

Anonymkode: 98faf...afb

Min er 146 er det bra? Aktiv b-12

Anonymkode: eb76b...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min er 146 er det bra? Aktiv b-12

Anonymkode: eb76b...eeb

Ja. Min ligger på 113 og det er normalt.

Anonymkode: cf500...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...