Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ifb med internett-traffik:

Hva er det som oppnås når man tar strømmen av ruteren (og så kobler den på igjen) ?

Noen sier man skal vente 2 minutter med å koble til strømmen igjen, mens andre sier 10 minutter. Hva er rett/forskjell ?

Endret av Hopp
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neppe stor forskjell på to og ti minutter, det viktigste er at strømmen er brutt såpass lenge at ruteren faktisk kobles av så den nullstiller seg. 

Anonymkode: 14fd9...90e

Skrevet

Må utdype det der med "å nullstille" seg, hva innebærer det ?

AnonymBruker
Skrevet
Hopp skrev (4 minutter siden):

Må utdype det der med "å nullstille" seg, hva innebærer det ?

I det meste av elektronikk, finnes det kondensatorer. Kondensatorer kan fungere som batteri i en krets, og fordi mange kretser krever veldig lite strøm for å holde status, så vil minnebrikker kunne holde informasjon en liten tid etter at strømmen er koblet fra.

Før i tiden kunne kondensatorene være store, i dag er alt forminsket, så jeg vil typisk ikke vente lenger enn 10 sekunder før jeg skrur på strøm igjen

Anonymkode: 36e45...a3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I det meste av elektronikk, finnes det kondensatorer. Kondensatorer kan fungere som batteri i en krets, og fordi mange kretser krever veldig lite strøm for å holde status, så vil minnebrikker kunne holde informasjon en liten tid etter at strømmen er koblet fra.

Før i tiden kunne kondensatorene være store, i dag er alt forminsket, så jeg vil typisk ikke vente lenger enn 10 sekunder før jeg skrur på strøm igjen

Anonymkode: 36e45...a3b

Takk for god utdypelse, eg forstår no hvilken rolle tid spiller inn, og at det gjerne var mer nædvendig med mer tid for 20 år siden.

Men nullstille i det hele tatt, altså hvorfor er en nullstilling gunstig ifb med nettfart for maskinen(e) som har ethernet-kabel til ruteren ?

Skrevet

På min fra Telenor kan det av og til ta lengre enn ti min. Har fiber. 

Skrevet
Voksenstudent skrev (7 minutter siden):

På min fra Telenor kan det av og til ta lengre enn ti min. Har fiber. 

Når du sier dette må eg spørre;

Hvordan vet du dette ? Det kommer jo ikke akkurat et distinkt høylytt pip fra ruteren som betyr "nullstilling ferdig / vellykket nullstilling".

AnonymBruker
Skrevet

Du restarter

Anonymkode: 22d2c...f92

Skrevet
Hopp skrev (13 minutter siden):

Takk for god utdypelse, eg forstår no hvilken rolle tid spiller inn, og at det gjerne var mer nædvendig med mer tid for 20 år siden.

Men nullstille i det hele tatt, altså hvorfor er en nullstilling gunstig ifb med nettfart for maskinen(e) som har ethernet-kabel til ruteren ?

Om det alltid hjelper på nettfarten å nullstille/omstarte ruteren, det tviler jeg litt på. For de som har levd en stund og brukte datamaskiner for 20-30 år siden, lyder det nok kjent at man av og til, og kanskje ofte, måtte omstarte PC'en når PC'en ble treg eller hadde et eller annet problem. Det samme kan gjelde fortsatt selv om systemene har blitt bedre og det kan gjelde alle enheter som styres av innebygde/installerte dataprogrammer. Det vil si at også en internettruter, en mobiltelefon eller en Apple-TV kan ha godt av en omstart av og til.

En ting med internettrutere er også at de er koblet til, og kommuniserer med systemer hos internettleverandøren. Så kan det skje at internettleverandøren gjør endringer/oppgraderinger som påvirker din ruter, men som din ruter ikke oppdager med en gang. Ved en omstart av ruteren vil den som en del av oppstarten, kommunisere med systemene hos internettleverandøren for å finne de beste innstillingene. Det betyr at en restart av din ruter kanskje kan føre til at den fungerer bedre og gir større opplevd hastighet enn før omstarten.

Skrevet
Hopp skrev (6 minutter siden):

Når du sier dette må eg spørre;

Hvordan vet du dette ? Det kommer jo ikke akkurat et distinkt høylytt pip fra ruteren som betyr "nullstilling ferdig / vellykket nullstilling".

Internettforbindelsen kommer normalt ikke tilbake før oppstarten er ferdig, så om man sitter og følger med på hvor lang tid det tar før man igjen får kontakt med Internett, er det den måte vite om oppstarten er ferdig. Ellers har de aller fleste rutere lysidikasjoner, ofte med farger, som viser status. Hvordan det fungerer varierer veldig fra ruter til ruter, men det er ikke uvanlig at en lydindikasjon blinker regelmessig rødt eller grønt under oppstart, og så lyser fast grønt når oppstart er ferdig og ruter er klar til bruk.

Les brukerveiledningen til din ruter, for å finne ut av hva som gjelder for det utstyret du har.

Skrevet (endret)
aksase skrev (10 minutter siden):

Internettforbindelsen kommer normalt ikke tilbake før oppstarten er ferdig, så om man sitter og følger med på hvor lang tid det tar før man igjen får kontakt med Internett, er det den måte vite om oppstarten er ferdig.

Oppe i mitt hode er det plent umulig å ha internetforbindelse mellom strømbruddene strøm-støpsel ut og støpsel inn (eg tar ut selve støpselet som gir strøm til ruteren). Så ergo ser eg på det som du skriver som bare vas, men hva vet eg ?

Endret av Hopp
Skrevet
Hopp skrev (7 minutter siden):

Oppe i mitt hode er det plent umulig å ha internetforbindelse mellom strømbruddene strøm-støpsel ut og støpsel inn (eg tar ut selve støpselet som gir strøm til ruteren). Så ergo ser eg på det som du skriver som bare vas, men hva vet eg ?

Tror du misforstår meg.

Du har helt rett i at det ikke vil være noen internettforbindelse når du trekker ut strømkontakten til ruteren, og det har jeg heller ikke skrevet at det er.

Spørsmålet ditt var hvordan @Voksenstudent kunne vite hvor lang tid ruteren bruker på å starte opp. Til det svarer jeg at det kan man vite ved å ta tiden fra man setter inn strømkontakten igjen og til internettforbindelsen er tilbake. Den tiden er oppstarttiden. Man får normalt ikke internett tilbake i samme øyeblikk som man setter i strømmen på ruteren, fordi ruteren har en oppstartprosedyre den må gjennomføre som kan ta lang tid før alt er klart til bruk og Internett er koblet på igjen.

Skrevet

En ruter kommuniserer med nettleverandøren og enhetene som er tilkoblet. Hiv på WiFi så blir det enda flere ting som kan gå feil... Når man trekker ut kontakten så setter man systemet i en kjent tilstand. Det hender seg at komponenter eller subsystemer kommer ut av sync.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...