AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Kan alle mennesker bli utsatt for hekt? hvordan kan jeg forstå det og lese mer om mekanismen bak det? Opplevde et menneske som var mye i synsfeltet mitt, speilet bevegelsene mine, ved et tilfelle lukket vedkommende døren bak seg slik at vi stod alene i et rom, vedkommende bare så på meg, ( sa ingenting ) og gikk. Vedkommende utsatte meg videre for "merkelige episoder" som innebærer ekstrem blikk kontakt- jeg ble derfor sint og gjorde alt for og unngå mennesket. Vedkommende fant meg når jeg prøvde og gjemme meg, snakket til meg, kom tilbake og snakket litt mer og gikk. ( selv om jeg var veldig sint) Nye episoder, styre inn på blindsoner, viser tegn til sjalusi - så helt stille og ingen episoder. Jeg trodde jeg innbilte meg alt, men tok vedkommende på fersken med å stirre på meg med stjerner i øynene, og stort smil. Personen så forbauset ut og små løp bort da det var observert av meg. Da var jeg forelsket og hektet, brukte aktivt litt tid på å frigjøre meg fra dette, og det var smertefullt. Vedkommende ignorerte meg etter dette, ikke et farlig menneske og noen jeg er redd for, men merkelig og ønsker bare og forstå. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden Er vel ikke akkurat et hekt om en person bare har kikka litt på deg? Anonymkode: 102fe...293 3 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Hvor er det alle disse merkelige episodene har forgått? Og kjenner du dette mennesket? Og hvorfor spurte du ikke bare hva det gjalt hvis vedkommende stirret så mye på deg? Anonymkode: eddb0...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg vet det er lett og tro at dette bare var tanker fra min side, men det var så påfallende. Styre direkte mot meg fra blindsoner, fysisk lukke døren bak seg slik at vi bli alene - og stirre på meg, lete etter meg når jeg gjemmer meg. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor er det alle disse merkelige episodene har forgått? Og kjenner du dette mennesket? Og hvorfor spurte du ikke bare hva det gjalt hvis vedkommende stirret så mye på deg? Anonymkode: eddb0...e9e Fordi vedkommende styrte seg inn på BLINDSONENE mine-helt bevisst. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er vel ikke akkurat et hekt om en person bare har kikka litt på deg? Anonymkode: 102fe...293 - Sperret meg inne i et rom -Lette etter meg når jeg gjemte meg - Småløp når jeg så vedkommende Det er for mange episoder til at jeg bare kan bortforklare det. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): - Sperret meg inne i et rom -Lette etter meg når jeg gjemte meg - Småløp når jeg så vedkommende Det er for mange episoder til at jeg bare kan bortforklare det. Anonymkode: a7b5b...3ce Tenker du mye på dette? Anonymkode: 3c5e6...670
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du mye på dette? Anonymkode: 3c5e6...670 Nei. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden Gjemte deg? I all verden, hva for slags setting var dette? Barneselskap? Anonymkode: eddb0...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjemte deg? I all verden, hva for slags setting var dette? Barneselskap? Anonymkode: eddb0...e9e Ok, helt tydelig at folk har problemer med og forstå dynamikken i slike relasjoner, alt i orden. Ville forstå dynamikken i et hekt d et var alt- nå kan dere la være å svare.😅 Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden https://www.psykologisk.no/bokutdrag/hekta-pa-et-hap-om-kjaerlighet/101941 https://www.nrk.no/kultur/psykolog-advarer-mot-farlig-forelskelse-1.16060781 Anonymkode: 24d89...338
GrønnNellik68 Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden Jeg har vært i hekt i nesten 5 år før jeg kom meg ut av det. Min egen feil jeg innser jo det men samtidig en merkelig mekanisme at man skal bli avhengig av en annen persons oppmerksomhet. Ikke mine stolteste 5 år i livet. Men var vel så sugen på å bli sett og få oppmerksomhet fra en jeg likte godt og var oppover ørene forelsket i og tenkte at med tid og tålmodighet så ville det ordne seg. Det skjedde ikke samtidig ble det vanskelig å kutte han ut fordi man savnet de små brødsmulene man fikk det ble som en rus. Det er jo forsket på dette med rotter Når du aldri vet når belønningen kommer så blir du hekta på å få oppleve den igjen. Er litt det samme i hekt sammenheng. Fikk høre om det evige gnålet om Sissel Gran skulle løse alle problemer, men for meg hjalp det ikke en dritt. Eneste som hjalp var at forelskelsen gikk over av seg selv og man da ble ikke så avhengig lengre av oppmerksomheten og sakte men sikkert forsvant det og man innså at man klarte seg uten oppmerksomheten fra han. Men ja tror det kommer an på livsituasjonen du er i. Vil tro folk som er i en litt sårbar livsituasjon er ekstra utsatt her. Takk og lov har jeg kommet over det. Men det har nå satt sine spor. 1
GrønnNellik68 Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.psykologisk.no/bokutdrag/hekta-pa-et-hap-om-kjaerlighet/101941 https://www.nrk.no/kultur/psykolog-advarer-mot-farlig-forelskelse-1.16060781 Anonymkode: 24d89...338 der var vi gang med sissel gran.. ja greit å ha lest den men hjelper ikke alle dessverre... 1
Natu Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan alle mennesker bli utsatt for hekt? hvordan kan jeg forstå det og lese mer om mekanismen bak det? Opplevde et menneske som var mye i synsfeltet mitt, speilet bevegelsene mine, ved et tilfelle lukket vedkommende døren bak seg slik at vi stod alene i et rom, vedkommende bare så på meg, ( sa ingenting ) og gikk. Vedkommende utsatte meg videre for "merkelige episoder" som innebærer ekstrem blikk kontakt- jeg ble derfor sint og gjorde alt for og unngå mennesket. Vedkommende fant meg når jeg prøvde og gjemme meg, snakket til meg, kom tilbake og snakket litt mer og gikk. ( selv om jeg var veldig sint) Nye episoder, styre inn på blindsoner, viser tegn til sjalusi - så helt stille og ingen episoder. Jeg trodde jeg innbilte meg alt, men tok vedkommende på fersken med å stirre på meg med stjerner i øynene, og stort smil. Personen så forbauset ut og små løp bort da det var observert av meg. Da var jeg forelsket og hektet, brukte aktivt litt tid på å frigjøre meg fra dette, og det var smertefullt. Vedkommende ignorerte meg etter dette, ikke et farlig menneske og noen jeg er redd for, men merkelig og ønsker bare og forstå. Anonymkode: a7b5b...3ce Så du var altså forelska i denne personen selv? Da har du vel sett på personen en del selv? Hadde dere er forhold? Du forklarer veldig diffust så vanskelig å se det store bildet her. 2
Katten.2.0 Skrevet 21 timer siden #15 Skrevet 21 timer siden Er dette samme person som speilet drikkingen din? 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi vedkommende styrte seg inn på BLINDSONENE mine-helt bevisst. Anonymkode: a7b5b...3ce Hva betyr dette? Anonymkode: eddb0...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden Underbevisstheten er lunefull. Det er en grunn til at man sårer seg selv, og aldri lærer. Det holder at det er noe kjent. Felles for mine hekt har vært at de har enten slitt voldsomt med selvbilde, eller blitt brente. Da er man et lett bytte, om man er lett å begeistre. Men det har kommet noe fint ut av det i det store bilde: Tre av fire har funnet seg solide, likandes partnere og giftet seg. Har ikke datet på mange år. Anonymkode: 692ee...08e 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #18 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Underbevisstheten er lunefull. Det er en grunn til at man sårer seg selv, og aldri lærer. Det holder at det er noe kjent. Felles for mine hekt har vært at de har enten slitt voldsomt med selvbilde, eller blitt brente. Da er man et lett bytte, om man er lett å begeistre. Men det har kommet noe fint ut av det i det store bilde: Tre av fire har funnet seg solide, likandes partnere og giftet seg. Har ikke datet på mange år. Anonymkode: 692ee...08e Her tror jeg noe av sannheten ligger, selv var vedkommende "veldig kjent" og jeg i en veldig sårbar fase- vedkommende er også det eneste mennesket som har lett etter meg synlig sint. ( Alle andre har gått, eller ikke tatt meg på alvor ). Jeg trenger å lære mer om dette, tusen takk for alle seriøse svar. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva betyr dette? Anonymkode: eddb0...e9e La oss si at et menneske "går direkte mot deg bakfra i din blindsone" og sier/ gjør noe nær deg- og så bare går videre og later som ingenting. Anonymkode: a7b5b...3ce
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden Katten.2.0 skrev (31 minutter siden): Er dette samme person som speilet drikkingen din? Jeg drikker ikke alkohol.😁 Speiling er et psykologisk fenomen hvor en person ubevisst imiterer atferden, gestene og uttrykkene til en annen. Denne prosessen skjer ofte naturlig i sosiale interaksjoner, da det hjelper med å etablere rapport og skape en følelse av tilknytning. Anonymkode: a7b5b...3ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå