Gå til innhold

Privat ADHD utredning som voksen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å gå privat siden DPS har avvist søknad fra fastlege. Fastlegen advarte meg om at DPS gjerne avviser disse søknadene pga for lange køer. Jeg fikk også høre at selv unge studenter får avslag da DPS prioriterer andre.

Jeg har prøvd Elvanse i 1 mnd og livet mitt ble totalt forandret. Jeg orker å gjøre ting og ble også såpass mye bedre at jeg begynte å se meg etter en jobb. Nå er jeg tom for Elvanse og tiltaket er på null igjen. Jeg er ufør i dag pga flere av symptomene som følger ADHD, men fastlege og jeg har aldri tenkt ADHD som en årsak tidligere. Jeg vil gjerne ut i jobb igjen og det får jeg til ved hjelp av for eksempel Elvanse.

Det er flere ting som også får meg til å mistenke ADHD, flere av de typiske symptomene.

Har noen her fått privat og fått diagnosen eller vil fortelle meg hvordan utredningen var? Privat utredning er dyrt, så er en risiko for at pengene kunne vært brukt til helt andre ting om jeg ikke har ADHD.

Anonymkode: 55f13...7c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vurderer å gå privat siden DPS har avvist søknad fra fastlege. Fastlegen advarte meg om at DPS gjerne avviser disse søknadene pga for lange køer. Jeg fikk også høre at selv unge studenter får avslag da DPS prioriterer andre.

Jeg har prøvd Elvanse i 1 mnd og livet mitt ble totalt forandret. Jeg orker å gjøre ting og ble også såpass mye bedre at jeg begynte å se meg etter en jobb. Nå er jeg tom for Elvanse og tiltaket er på null igjen. Jeg er ufør i dag pga flere av symptomene som følger ADHD, men fastlege og jeg har aldri tenkt ADHD som en årsak tidligere. Jeg vil gjerne ut i jobb igjen og det får jeg til ved hjelp av for eksempel Elvanse.

Det er flere ting som også får meg til å mistenke ADHD, flere av de typiske symptomene.

Har noen her fått privat og fått diagnosen eller vil fortelle meg hvordan utredningen var? Privat utredning er dyrt, så er en risiko for at pengene kunne vært brukt til helt andre ting om jeg ikke har ADHD.

Det kommer litt an på hvorfor du vil ha diagnosen på papiret.

Jeg har gjort det. Da var det litt sånn ifbm med skolegang at det kunne være greit å ha det på plass, i tillegg til at jeg var i en dårlig periode. Gikk på medisiner i tre måneder som hjalp meg veldig til å få på plass gode rutiner osv. Endte med at jeg opplevde bedre resultater av trening, fysisk aktivitet og å holde hodet opptatt med noe produktivt. Jeg holder meg i vigør  24/7, på en eller annen måte. Utrednkngen lærte meg noe nytt om meg selv og det er at pga jeg har ADHD kan jeg ikke bli sittende å «vase». Hjernen min går på høygir og i perioder med lite å bryne meg på, begynner jeg med grubling og derfra er det kort til en eksistensiell krise. Det er virkelig ikke bra for den mentale helsen. :)   

Anonymkode: 122d5...50f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan utdype svaret mitt ovenfor litt mer: Jeg har gått fra å være fulltidsstudent med 0 struktur og deltidsarbeid, deprimert og sliten til å være i 100% stilling, 100% studier og har forskjellige verv. Toppkarakterer i fagene samt fått meg en stilling med lønn godt over millionen. Men det har jeg jobbet for og hatt litt flaks på veien. Jeg hadde en del vitaminmangler også som jeg tok tak i. Går fast på tilskudd. Konklusjonen er derfor at for min del var det både nødvendig og absolutt verdt det. Medisiner er ikke alt, men det kan være en god start for en periode. Jeg personlig ville ikke brukt det over lang tid. Spiser sunt i tillegg. Passer på at jeg drikker nok, spiser nok, sover nok, legger meg tidlig nok osv osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei de avviser ikke på grunn av lange køer. De har en prioriteringsveileder og siden du fikk avslag betyr det at du ikke oppfyller kriteriene i denne veilederen.

Anonymkode: 1f2ac...39e

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei de avviser ikke på grunn av lange køer. De har en prioriteringsveileder og siden du fikk avslag betyr det at du ikke oppfyller kriteriene i denne veilederen.

Så fastlegen min lyver da? Fastlegen min klikket inn ene grunne for søknad etter den andre og var ikke i tvil om at jeg har adhd. Jeg kjenner dessuten ett par andre tilfeller som fikk avslag og de har begge diagnosen i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kommer litt an på hvorfor du vil ha diagnosen på papiret.

Jeg har gjort det. Da var det litt sånn ifbm med skolegang at det kunne være greit å ha det på plass, i tillegg til at jeg var i en dårlig periode. Gikk på medisiner i tre måneder som hjalp meg veldig til å få på plass gode rutiner osv. Endte med at jeg opplevde bedre resultater av trening, fysisk aktivitet og å holde hodet opptatt med noe produktivt. Jeg holder meg i vigør  24/7, på en eller annen måte. Utrednkngen lærte meg noe nytt om meg selv og det er at pga jeg har ADHD kan jeg ikke bli sittende å «vase». Hjernen min går på høygir og i perioder med lite å bryne meg på, begynner jeg med grubling og derfra er det kort til en eksistensiell krise. Det er virkelig ikke bra for den mentale helsen. :)   

Jeg skulle veldig gjerne sluppet den diagnosen selvfølgelig, men siden Elvanse hjalp meg på mange områder så vil jeg ha diagnosen og medisin.

Jeg hadde ikke tankekjør, jeg klarte å konsentrere meg og jobbe systematisk. Jeg hadde lyst til å gjøre store prosjekter hjemme og de ble gjort. Hukommelsen ble mye bedre også. Jeg følte meg som ett nytt menneske, jeg ble meg selv sånn jeg ønsker å være.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at utredning og diagnose hos private, ikke er gyldig i offentlig helsevesen 

Anonymkode: ebdfb...88d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt at utredning og diagnose hos private, ikke er gyldig i offentlig helsevesen 

Skulle til å kommentere det samme. Har hørt det jeg også. 

Anonymkode: 948bf...f65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har fått påvist adhd. Ble avvist av dps iht medisiner. Har også testet medisiner og fungerer bedre.  Frustrenende når man blir nektet å fungere som menneske, bare fordi noen ikke tror på adhd.

Jeg drikker energidrikk eller kaffe for å sove, liksom....

Anonymkode: fcf3e...f9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så fastlegen min lyver da? Fastlegen min klikket inn ene grunne for søknad etter den andre og var ikke i tvil om at jeg har adhd. Jeg kjenner dessuten ett par andre tilfeller som fikk avslag og de har begge diagnosen i dag. 

Om fastlegen ljuger eller om fastlegen mangler kunnskap kan ikke jeg svare på. Og du er tydeligvis misforstått dette med prioriteringveilederen, for det er ingen som har sagt at de som får avslag på utredning hos Dps ikke har ADHD diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tull. Hun ene jeg kjenner begynte hos psykolog i Sverige til tross for at hun er 100% norsk og bor i Norge. Diagnosen ble etter flere samtaler satt og alt av papirer ble overført til hennes fastlege.

Den andre gikk også privat og fikk diagnosen og ble medisinert. Da medisineringen ble justert riktig, så overtok fastlege videre oppfølging.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok privat utredning etter å ha prøvd Elvanse. Fortalte psykiateren at jeg hadde prøvd medisinen og hvilken effekt det ga meg. 
Etter avsluttet forløp/utprøving av dose sendte hun over info til legen min, så fastlegen skriver nå ut resepter til meg.

Anonymkode: e83d7...f95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...