Gjest Coral Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Vurderer å lære meg et nytt språk. Er det noen som kan fortelle meg hva som er "lettest'' å lære av fransk og spansk? Jeg skjønner at dette kanskje ikke er så lett å sammenligne, men jeg tenker på om noen av språkene har en spesielt enkel grammatikk (i forhold til verbbøyninger, kjønn, kasus o.l.) som gjør at man fort kommer på et nivå der man kan lage riktige setninger og heller konsentrere seg om å lære nye ord?
liv Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 Jeg hadde både fransk og spansk på skolen og det som sitter igjen er i allefall spansken..
Gjest Virvel Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 (endret) Jeg har hatt begge deler, og spansk var klart lettest. Grammatikken er så godt som identisk i de to språkene, men fransk har en del rare unntak som du ikke vil finne i spansk. Dessuten er vel spansk uttale generelt enklere å få til for en nordmann. (For min del spilte det vel også en rolle at jeg allerede hadde hatt fransk i tre år da jeg begynte med spansk, så grammatikken var noenlunde kjent.) Endret 27. april 2006 av Virvel
honey21 Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 Jeg vil si at det er lettere å lære spansk pga uttalen. Man uttaler ordene stort sett som de skrives, og lydene ligner litt på norsk. Fransk har jo en del "sære" lyder som kan være vanskelig å uttale og dermed kan man bli frustrert. I hvertfall meg!
Blueberry Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Jeg synes fransk er nokså lett, men jeg har også hørt at spansk er lettere å lære. Men hvorfor søke etter de lettvinte løsningene hele tiden?
Gjest Elfrida Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Jeg vil si meg enig i at spansk er langt lettere å lære seg enn fransk. Mye mindre unntak i grammatikken, og enklere uttale. Dessuten er mitt inntrykk at franskmenn er mye mere snobbete i forhold til språket sitt, de blir generelt sett _ikke_ særlig imponert av turist-fransk ispedd litt uttalefeil og halvdårlig grammatikk. Det blir ofte veldig godt mottatt i mange andre land, at man faktisk prøver i stedet for å gå rett på engelsk f.eks. Skal du snakke fransk får du jammen gjøre det skikkelig, er holdningen.
*Doriz* Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 Lær spansk! Det språket blir vel brukt i fleire land enn fransk? Det er dessuten finare
Gjest Piper Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 (endret) Jeg synes fransk er nokså lett, men jeg har også hørt at spansk er lettere å lære. Men hvorfor søke etter de lettvinte løsningene hele tiden? ← Hvorfor velge det vanskeligste, når det egentlig ikke spiller noen rolle hvilket språk en lærer seg? Jeg må jo si det er lite smart, å hele tiden velge det vanskeligste. For en har da virkelig mye annet å bruke tiden sin på. Til trådstarter: Jeg har også hørt at spansk er lettere å lære enn fransk. Endret 28. april 2006 av Piper
Arkana Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Dessuten er mitt inntrykk at franskmenn er mye mere snobbete i forhold til språket sitt, de blir generelt sett _ikke_ særlig imponert av turist-fransk ispedd litt uttalefeil og halvdårlig grammatikk. Det blir ofte veldig godt mottatt i mange andre land, at man faktisk prøver i stedet for å gå rett på engelsk f.eks. Skal du snakke fransk får du jammen gjøre det skikkelig, er holdningen. ← Det har jeg aldri opplevd. Tvert i mot er mitt inntrykk at de blir veldig glade og imponerte over at folk prøver å snakke fransk.
Gjest King James II Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 tja Spansk vil vere mer praktisk vist man tenker litt logisk. Spansk snakkes av ca 425 millioner mennesker. Fransk av ca 130 millioner altså til morsmål. Så jeg synnes du skal ta Spansk
abelille Skrevet 28. april 2006 #12 Skrevet 28. april 2006 Jeg vil anbefale spansk. Det er mange som snakker det, og der de snakker det kan de ofte ikke engelsk, slik at du må bruke spansk. Det må jo være et mål at du faktisk får bruk for språket. Jeg snakker litt spansk selv, og det er ikke så utrolig vanskelig egentlig.
Gjest Coral Skrevet 1. mai 2006 #13 Skrevet 1. mai 2006 Tusen takk for svar, alle sammen! Da blir det nok spansk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå