Gå til innhold

Vi skal til Japan!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal til Japan mai/juni neste år. Til dere som har vært der: hva vil dere anbefale? Vi vil ha uforglemmelige opplevelser, men også se fine plasser og få mest mulig ut av turen. Tenker å være i Tokyo i alle fall, men er det andre plasser vi burde besøkt?

Anonymkode: 0e185...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tokyo, Hiroshima, Kyoto. Lyntogene bør erfares både ombord og fra perrongen når det suser forbi. I Tokyo anbefaler jeg å gå, mye. Så fascinerende å gå mellom de ulike bydelene der noe er hypermoderne og annet veldig gammelt. 

Anonymkode: 316c7...ec6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Helt nødvendig å anskaffe Suica kort og fylle på med penger.  Brukes til all kollektivtransport (ikke lyntog).

Bør absolutt overnatte en natt eller to  på et Ryokan, tradisjonelt japansk vertshus, i Kyoto og/eller Nara. 

Endret av Hareena
Skrevet

Følger denne :)

Hva bør budsjettet være for hvilken lengde tur? 

Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Følger denne :)

Hva bør budsjettet være for hvilken lengde tur? 

Jeg brukte rundt 10 000 på fly og hotell for tre dager i Tokyo (mer hadde jeg ikke råd til), husker ikke hva hotellet kostet i Kyoto, men tror det var rimeligere enn Tokyo.  Husker ikke hva jeg brukte av yen, men det ble ikke mye shopping. Og så kom lyntogene i tillegg. Må legge til at dette var før pandemien, så hvis det er noe lignende som i Europa eller USA så kan jo godt hotellprisene ha doblet seg. Og jeg bodde på enkle, men sentrale hotell. 

Skrevet

Du kan skaffe Suica men også Pasmo-kort. Litt ulike men same-same. Hvis du har det digitalt på telefonen er det klart til bruk. Airalo er et bra e-sim, finnes flere. Trenger ikke kjøpe ubegrenset, for oss holdt det med 2gb for to uker. Vær obs på at når du kjøper et e-simkort får du en rabattkode å dele. Så er dere flere lønner det seg om en kjøper først, og så deler koden med de andre. E-sim kan også kjøpes på forhånd og gjøres klar. Du trenger wifi for å aktivisere det. Gjør det evt på flyplassen når du kommer dit. 
Googlemaps er bra, det viser også hvilken utgang du skal se etter på metroen osv.

Tokyo har masse å by på, mye mer enn turistløypa «alle» gjør.  Legg gjerne inn noen aktiviteter, sjekk feks fanen for opplevelser på AirBnB eller apper hvor lokale tilbyr å vise eller lære deg noe. F.eks. å lage mat,  vise deg nabolag eller brette origami. Getyourguide, ikura.

Anonymkode: c6f94...2e0

Skrevet

Yen har svekket seg betraktelig de siste fem årene - også mot norske kroner, i prosent 20-25. 

Alt er relativt, men jeg opplevde Japan som rimelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Googlemaps er bra, det viser også hvilken utgang du skal se etter på metroen osv.

Anonymkode: c6f94...2e0

Metroen er jo en opplevelse i seg selv, enten man skal reise eller ikke, eller hvis man ville reise og ikke fant frem :D  Japanere kan overraskende lite engelsk. Man ser jo så mange japanske turister over alt og tror kanskje at alle reiser mye, men det er jo mange som aldri gjør det. Men de er veldig hjelpsomme og flinke til å forstå hva du vil. 

Og dessuten er det alltid et godt reisetips å gå seg vill - minst en gang. Da oppdager man mye som ikke kan planlegges.

JT-022-Tokyo_Subway_Map-Detailed_2400x.j

Skrevet (endret)

Metroen er ufattelig effektiv og stasjoner er skrevet med vestlige bokstaver også, men husk å bruke Google maps på forhånd for å finne rett utgang ellers kan du havne totalt på avveie😀

Ikke gå og spis, drikk, røyk, eller gaul i mobilen på gata. Ta med en liten pose for søppel som du har i sekken eller veska. Det er meninga du skal ta det med til hotellet og kaste der. 

Køkultur, høflighet og hensynsfullhet må utvises.

Det er en grunn til at de ikke har "stillevogner" på togene der. Du er stille når du er på toget, punktum. 

Japanere liker ikke å være til bry for andre, du bør bestrebe deg det samme

Endret av Hareena
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi var i Osaka noen dager, det var fantastisk. Og så kjøpte vi overraskende billige flybilletter til Okinawa, som var helt annerledes og veldig, veldig kult.

Japan var fantastisk, skal tilbake dit. Vil også anbefale Kyoto og Nara. 

Anonymkode: 4ff53...e6e

Skrevet

Unngå den første uka i mai er mitt beste tips. Da er det golden week. 

Anonymkode: 4f148...7f4

AnonymBruker
Skrevet

ÅÅåhh, så heldig du er!!! 🤩

Anonymkode: e9288...af8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hadde vår bryllupsreise i Japan. Et fantastisk land. Overraskende likt Norge, på sett og vis. :) 

Vi var 1 uke på Okinawa, hvor vi leide bil, og 2 uker i Tokyo. En fantastisk opplevelse, på alle måter. Vi besøkte også f.eks Mount Fuji, og tok lyntog. En opplevelse i seg selv. 

Veldig hjelpsomme, og hyggelige.

Å oppleve butikkene Don Quijote i Tokyo er jo morsomt i seg selv. Tenk deg ekte varer, i etasjevis, alt fra dyre designervesker til ting du finner på Nille. Vi brukte 6 timer i en slik butikk første kvelden i Tokyo. Når du tror butikken tar slutt, gjør den absolutt overhodet ikke det. :ler: 

Ellers anbefaler jeg Studio Ghibli, hvis dere er interessert i film og slikens. Her bør man være ute i goood tid, da det er rift om billettene. Planlegg godt, så går det nok veldig bra! Det var en veldig fin opplevelse.

De er glade i ananas, men i Okinawa var det veldig spesielt, for der brukte de ananas og søtpotet om hverandre. Søtpotetis? Velbekomme! (Ikke akkurat) Ananasvafler? Tja, hvorfor ikke?

Veldig morsomt land å reise i, vi ønsker oss definitivt tilbake.

Vi prøvde også både kalligrafikurs og teseremoni. En opplevelse, der den lille, gamle japanske damen la sin elsk på min mann. En slik STOR nordisk mann (de er ikke redde for å kommentere på utseendet) kunne være SÅ flink å helle teen riktig var helt magisk. Hun var fra seg av begeistring. ;) 

Altså, en nydelig reise, så mye fint å se, og så mye gøy å oppleve. Et tur for livet!

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var der i juli i år, med barn mellom 16 og 6 år.

Våre tips:

• Vær noen dager i Hiroshima. Det er utrolig vakkert der, og man bruker en hel dag på minnesmuseet for atombombene, og det er trist å ikke ha tid til noe annet.
  • Spis okonomiyaki i Hiroshima. 
  • Ikke legg for mange planer for Tokyo, det er en utrolig by å bare vandre rundt i og oppdage. Reis med metro, vær forberedt på mye gåing.
  • Vær forberedt på at de er et land uten kultur for å sette seg ned. Særlig gjelder det Tokyo. Alle kafeer, resutauranter osv. er utrolig små og trange. Vi måtte ofte dele oss opp på flere bord. 
  • Det er forholdsvis enkelt å bestille mat der, selv om mange ikke snakker engelsk. Men de kan være ganske "firkantet". F.eks. har mange spisesteder "set menus" og da kan du ikke bytte ut f.eks. drikken som hører til, selv om du sier du vil betale mer. Det er usikkert for oss om det er fordi de er firkantet/strenge, eller om de bare ikke kan kommunisere godt nok på engelsk.
  • Det er et land det er dyrt å reise til, men sammenliknet med Norge: veldig billig å være i. 
  • Pakk mye mindre klær enn du tror. Alle hoteller har mulighet for å vaske klær. 

Vi bestilte vår reise gjennom reisebyrået Japaneksperten. Det kan bare varmt anbefales. De ordnet alt mulig praktisk for oss, og var så utrolig hjelpsomme da det ene barnet vårt ble syk rett før avreise og vi risikerte å måtte utsette reisen. 

Anonymkode: a2a2d...eb3

Skrevet

Vi planlegger neste års sommerferie, og Japan er ett av to alternativer. Følger tråden for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du velge et sted å reise i Asia er jo Japan utrolig annerledes og spesielt. Likte meg godt der!

Anonymkode: 1dd82...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...