Gå til innhold

Fjerne eggstokker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fjernet eggstokker som vil fortelle om hvordan prosessen er? Og hvordan det er etter fjerning? Får en hormonbehandling? 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har fått påvist BRCA1 genfeil og har blitt anbefalt å fjerne eggstokkene siden jeg ikke skal ha flere barn.

Anonymkode: 3693b...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det selv, men regner med du må ha hormonbehandling - du kommer vel i overgangsalderen da?

Anonymkode: 8c5a8...ef6

Skrevet

Jeg fikk de fjernet for en del år siden siden, og jeg fikk da beskjed om at jeg kom til å komme i overgangsalderen etter inngrepet. 
Jeg hadde allerede kommet dit så overgangen ble ikke så stor . 
Men en bør begynne med hormoner om en vil unngå de verste bivirkningene. 
Ikke alle går det like sterkt, men jeg hadde oppsøkt en gynekolog og bedt om råd 

Anonymkode: 0df0c...3ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det noen her som har fjernet eggstokker som vil fortelle om hvordan prosessen er? Og hvordan det er etter fjerning? Får en hormonbehandling? 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har fått påvist BRCA1 genfeil og har blitt anbefalt å fjerne eggstokkene siden jeg ikke skal ha flere barn.

Men da må du vell fjerne brystene og? 

Anonymkode: f8725...2b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det bør man.

Anonymkode: 3c69c...e30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har fjernet eggstokkene pga BRCA1. Selve operasjonen og smertene etterpå gikk kjempefint!

Du havner rett i overgangsalderen, og du får hormonbehandling. Jeg og kirurgen ble enige om hvilke typer/varianter jeg ønsket, og resepten lå klar på apoteket dagen etter operasjonen. 

Du vil muligens måtte justere doser etterhvert. Jeg har fått økt østrogen-dosen nå, tipper jeg skal øke igjen grunnet bl.a. leddsmerter. Vær også obs på at om du ønsker å prøve ut testosteron etterhvert for manglende energi, så må du legge det frem som manglende sexlyst, mange rapporter om at de får avslag på testosteron om de oppgir andre årsaker enn lavt libido. Jeg har også funnet en del trøst i å melde meg inn i en facebook-gruppe om overgangsalder, men jeg synes det har vært tøft, krysser fingrene for at du får en enklere variant 🌼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er anbefalt det og, men siden brystene er lettere å undersøke for kreft så kan jeg få tett oppfølging og årlige kontroller av de. Kan det med eggstokkene og, men er vanskeligere å undersøke de og oppdage kreft fikk jeg beskjed om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2026 den 22.00):

Jeg fikk de fjernet for en del år siden siden, og jeg fikk da beskjed om at jeg kom til å komme i overgangsalderen etter inngrepet. 
Jeg hadde allerede kommet dit så overgangen ble ikke så stor . 
Men en bør begynne med hormoner om en vil unngå de verste bivirkningene. 
Ikke alle går det like sterkt, men jeg hadde oppsøkt en gynekolog og bedt om råd 

Anonymkode: 0df0c...3ef

Jeg skal til gynekolog om et par måneder. Prøver å forberede meg og tenke gjennom hva jeg vil før timen der og. Hvordan var inngrepet ditt? Måtte du bli sykemeldt etterpå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har fjernet eggstokkene pga BRCA1. Selve operasjonen og smertene etterpå gikk kjempefint!

Du havner rett i overgangsalderen, og du får hormonbehandling. Jeg og kirurgen ble enige om hvilke typer/varianter jeg ønsket, og resepten lå klar på apoteket dagen etter operasjonen. 

Du vil muligens måtte justere doser etterhvert. Jeg har fått økt østrogen-dosen nå, tipper jeg skal øke igjen grunnet bl.a. leddsmerter. Vær også obs på at om du ønsker å prøve ut testosteron etterhvert for manglende energi, så må du legge det frem som manglende sexlyst, mange rapporter om at de får avslag på testosteron om de oppgir andre årsaker enn lavt libido. Jeg har også funnet en del trøst i å melde meg inn i en facebook-gruppe om overgangsalder, men jeg synes det har vært tøft, krysser fingrene for at du får en enklere variant 🌼

Ble du sykemeldt etter operasjonen? Er det stor inngrep eller blir det gjort med kikkhull? Har du fjernet brystene også? Var litt overraskende å få påvist genfeilen, så tankene surrer hele tiden her. Er vel mest bekymret for om barna mine kan ha arvet den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble du sykemeldt etter operasjonen? Er det stor inngrep eller blir det gjort med kikkhull? Har du fjernet brystene også? Var litt overraskende å få påvist genfeilen, så tankene surrer hele tiden her. Er vel mest bekymret for om barna mine kan ha arvet den. 

Det er dessverre arvelig ja 😥

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ufør, men hadde jeg vært i arbeid ville jeg blitt sykemeldt ja.

Skjønner at du er bekymret for om barna har arvet det. I leddet over meg var 3/4 rammet av genfeilen, og flere i mitt ledd også, har ikke full oversikt over hvem som har testet seg. 

Med meg var det kikkhullskirurgi. Jeg har ikke fjernet brystene enda, selv om jeg får spørsmålet hvert år. Så hvert år tar jeg først MR (eller er det CT? Hjernetåken beslaglegger hukommelsen min) av bryst, så mammografi + eventuell ekstra undersøkelse. Ett år tok de også ultralyd, i fjor måtte jeg ta biopsi.

Jeg har endel overgangsalderplager, så en ny operasjon akkurat nå er helt uaktuelt, med mindre det plutselig blir akutt nødvendig selvfølgelig 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...