AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Skrevet 12. september Jeg skal hjelpe til i et bryllup. Ingen servering, men sette fram mat, rydde av, oppvask, ordne med kakene osv. Er invitert til å delta på festen etterpå. Hva skal jeg gi i gave? Vet ikke om det er vanlig engang som hjelper, men det føles jo riktig å gi noe når man er til stede på en sånn stor dag. Setter taket på 500kr. Vi er ikke nære, mer en venn av en venn osv. Anonymkode: 1bcbb...0c4
cassio Skrevet 12. september #2 Skrevet 12. september Får du betalt for jobben du gjør? Hvis ikke er det gave nok. 8
AnonymBruker Skrevet 12. september #4 Skrevet 12. september cassio skrev (1 minutt siden): Får du betalt for jobben du gjør? Hvis ikke er det gave nok. Det vet jeg ikke. Tenker jo at jeg har blitt spurt om en tjeneste, som er helt greit for meg. Anonymkode: 1bcbb...0c4
AnonymBruker Skrevet 12. september #5 Skrevet 12. september Jeg har gjort dette et par ganger når jeg var yngre. Jeg gav en liten gave ja, husker ikke helt hva. Her var det vanlig å registrere gavelister da, så fant noe i grei pris der. Jeg fikk også «takk for hjelp» gavekort fra de, så på en måte bare byttet vi 😊 Anonymkode: 90b8b...c90
Seff Skrevet 12. september #6 Skrevet 12. september Men hvor mye tid tror du det blir til å delta på festen etterpå, da? Med mindre dere er flere som hjelper til, kan du ende opp med å jobbe hele kvelden. En ting er det som er planlagt at du skal gjøre, men det oppstår gjerne andre ting også. Og er det avtalt noen betaling? Jeg vet at i noen tilfeller gjør folk det slik at arbeidsinnsatsen er gaven til brudeparet, og lar det være med det. Hadde du forresten blitt invitert hvis du ikke skulle hjelpe til? Og hadde du gitt gave hvis du ikke skulle hjelpe til? Jeg tror jeg hadde undersøkt litt mer om arbeidsmengden hvis jeg var deg. Det blir jo for dumt hvis du jobber og sliter hele kvelden uten å få delta på festen, og så gir dem gave i tillegg. For ikke å snakke om hvis du heller ikke får betalt eller får dårlig betalt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #7 Skrevet 12. september Seff skrev (5 minutter siden): Men hvor mye tid tror du det blir til å delta på festen etterpå, da? Med mindre dere er flere som hjelper til, kan du ende opp med å jobbe hele kvelden. En ting er det som er planlagt at du skal gjøre, men det oppstår gjerne andre ting også. Og er det avtalt noen betaling? Jeg vet at i noen tilfeller gjør folk det slik at arbeidsinnsatsen er gaven til brudeparet, og lar det være med det. Hadde du forresten blitt invitert hvis du ikke skulle hjelpe til? Og hadde du gitt gave hvis du ikke skulle hjelpe til? Jeg tror jeg hadde undersøkt litt mer om arbeidsmengden hvis jeg var deg. Det blir jo for dumt hvis du jobber og sliter hele kvelden uten å få delta på festen, og så gir dem gave i tillegg. For ikke å snakke om hvis du heller ikke får betalt eller får dårlig betalt. Jeg vet at vi er flere, og det er sakt at det er ønsket at vi deltar på festen etter at kakene er tatt bort. Men hva som faktisk skjer selve dagen har jeg ikke spåkule til å vite. Nei, jeg hadde ikke blitt invitert. Og nei, jeg gir ikke gave uansett hvem det er til, når jeg ikke er invitert. Er det et SÅ stort tap for folk å gi en liten oppmerksomhet, altså? Virker som jeg «driter meg ut» om jeg tar med noe som en hyggelig gest på deres store dag. Det er ikke noe jeg er bitter over å evt. ha gjort, samme hvor kort eller lang eller morsom eller kjip fest. Men jeg forstår av tråden at det altså ikke er nødvendig og ikke vanlig at hjelpere gir noe i gave. Jeg får se an hva jeg lander på, med andre ord. Anonymkode: 1bcbb...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #8 Skrevet 12. september Nei, du skal ikke gi gave. Anonymkode: b07c9...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #9 Skrevet 12. september Kjenner du brudeparet? Det mener jeg er en vesentlig ting. Da vi giftet oss hadde vi venner av min svigermor og noen venner av svigrinna mi som hjalp til. Alle som hjalp oss fikk 1000kr, den gangen for 25 år siden var det mye for hjelp. Vi fikk gave av dem siden de kjente oss. Ikke store tingen en fikk vi rosemalt plate, en annen fikk vi rosemalt skje, og blomster Anonymkode: 63064...399 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #10 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner du brudeparet? Det mener jeg er en vesentlig ting. Da vi giftet oss hadde vi venner av min svigermor og noen venner av svigrinna mi som hjalp til. Alle som hjalp oss fikk 1000kr, den gangen for 25 år siden var det mye for hjelp. Vi fikk gave av dem siden de kjente oss. Ikke store tingen en fikk vi rosemalt plate, en annen fikk vi rosemalt skje, og blomster Anonymkode: 63064...399 Jeg kjenner bruden, ja. Jeg skal ikke hjelpe en fremmed. Anonymkode: 1bcbb...0c4
AnonymBruker Skrevet 12. september #11 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, du skal ikke gi gave. Anonymkode: b07c9...8b3 Føles rart å komme tomhendt, men det er veldig lettvint det da Anonymkode: 1bcbb...0c4
Bella78 Skrevet 12. september #12 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Føles rart å komme tomhendt, men det er veldig lettvint det da Anonymkode: 1bcbb...0c4 Jeg hadde absolutt gitt en gave, uten tvil. Og dersom jeg hadde vært i tvil, hadde jeg likevel gitt. Bedre å gi en liten ting unødvendig, enn å være den eneste som ikke gir noe 😊 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #13 Skrevet 12. september Bella78 skrev (1 time siden): Jeg hadde absolutt gitt en gave, uten tvil. Og dersom jeg hadde vært i tvil, hadde jeg likevel gitt. Bedre å gi en liten ting unødvendig, enn å være den eneste som ikke gir noe 😊 Føler dette selv. Det skader ikke å ta med NOE liksom. Legger meg nedpå, ei flaske med noe og et lite gavekort? Skal se om jeg finner en ønskeliste eller så må jeg finne på noe selv. ts. Anonymkode: 1bcbb...0c4
AnonymBruker Skrevet 12. september #14 Skrevet 12. september Jeg hadde jeg en av de minste tingene på ønskelisten. Kommer uansett ikke tomhendt i bryllup, hvertfall ikke vis jeg skulle deltatt på festen. Anonymkode: bba7d...fcd
AnonymBruker Skrevet 12. september #15 Skrevet 12. september Trodde denne tråden handlet om hva slags gave brudeparet skulle gi til de som hjalp til i bryllupet. Men du skal altså både jobbe gratis for dem og gi dem gave attpå? Barnet her serverer i bryllup. De pleier å få 2-300 kr timen. Anonymkode: d3005...b67 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #16 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trodde denne tråden handlet om hva slags gave brudeparet skulle gi til de som hjalp til i bryllupet. Men du skal altså både jobbe gratis for dem og gi dem gave attpå? Barnet her serverer i bryllup. De pleier å få 2-300 kr timen. Anonymkode: d3005...b67 (Så jobber du 5 timer får de en gave til 1500-2000 kr., fra en som uansett ikke ville blitt invitert) Anonymkode: d3005...b67 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #17 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): (Så jobber du 5 timer får de en gave til 1500-2000 kr., fra en som uansett ikke ville blitt invitert) Anonymkode: d3005...b67 Haha, regnet feil. Same-same… 😄 Anonymkode: d3005...b67
AnonymBruker Skrevet 12. september #18 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trodde denne tråden handlet om hva slags gave brudeparet skulle gi til de som hjalp til i bryllupet. Men du skal altså både jobbe gratis for dem og gi dem gave attpå? Barnet her serverer i bryllup. De pleier å få 2-300 kr timen. Anonymkode: d3005...b67 Ganske vanlig å få noe når man hjelper til, så aller mest sannsynlig gjør ts det selv om ikke noe er avtalt. Om ikke direkte lønn, så et gavekort / gavekurv eller lignende. Anonymkode: 90b8b...c90 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #19 Skrevet 12. september Hadde gitt gave hvis det var noe jeg ellers hadde gitt gave til uansett, hvis ikke hadde jeg latt være. Anonymkode: 2c4fd...a03 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #20 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal hjelpe til i et bryllup. Ingen servering, men sette fram mat, rydde av, oppvask, ordne med kakene osv. Er invitert til å delta på festen etterpå. Hva skal jeg gi i gave? Vet ikke om det er vanlig engang som hjelper, men det føles jo riktig å gi noe når man er til stede på en sånn stor dag. Setter taket på 500kr. Vi er ikke nære, mer en venn av en venn osv. Anonymkode: 1bcbb...0c4 Det høres ut som du er invitert til å delta på festen etterpå som betaling for hjelpe til. Du hadde vel ikke blitt invitert til festen hvis ikke du skulle hjelpe til. Gave? Njæ... Anonymkode: e27d6...641
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå